Όταν η τέχνη συναντά την ψυχή – Misha Gordin

Written by

Clipboard-8

 

      O Misha Gordin, γεννήθηκε το 1946 στην Ρίγα της πρώην Σοβιετικής Ένωσης και νυν Λετονίας. Θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους σουρεαλιστές καλλιτέχνες στον κόσμο. Οι φωτογραφίες του έχουν αποσπάσει πολλά διεθνή βραβεία και φιλοξενούνται σε διάφορα μουσεία και γκαλερί ανά τον κόσμο. Αξίζει να σημειωθεί, ότι όλες οι φωτογραφίες είναι αποτέλεσμα δουλειάς στον σκοτεινό θάλαμο, όπου με το πέρασμα του χρόνου έχει αναπτύξει δικές του τεχνικές παραποίησης των αρχικών καρέ. Όπως έχει δηλώσει ο ίδιος σε συνεντεύξεις του, δεν βρίσκει τον λόγο να ασχοληθεί με επεξεργασία μέσω υπολογιστή, από την στιγμή που ότι θέλει να κάνει, το κάνει στον σκοτεινό του θάλαμο. Κάθε φωτογραφία του αποτελεί και μια μάχη ανάμεσα στη μορφή και το περιεχόμενο. Για τον Misha Gordin το να φωτογραφίζει σημαίνει να βάζει στην ίδια ευθεία, το μυαλό, το μάτι και το χέρι.

Misha Gordin

Misha Gordin

Ο φωτογραφικός του φακός αποκαλύπτει τις υποσυνείδητες οπτικές, με τον ίδιο τρόπο που η ψυχανάλυση αποκαλύπτει τις υποσυνείδητες αιτίες. «Όλοι μοιραζόμαστε ένα μαζικό ασυνείδητο νου, διαμορφωμένο από τις μνήμες και τα πρότυπα συμπεριφοράς, σε όλη την ιστορία της ανθρωπότητας. Από εδώ πηγάζουν κάποιοι αρχέγονοι φόβοι και ο μυστικισμός», έγραψε ο Καρλ Γκούσταβ Γιουνγκ. Στη λειτουργία του νου, που τα ασυνείδητα φαινόμενα παίζουν έναν πρωταρχικό ρόλο, το ετερογενές πνίγεται μέσα στο ομογενές και οι ασυνείδητες ιδιότητες κυριαρχούν, αφού χέρια απρονόητα ανέτρεψαν διαδοχικά όλα τα κιγκλιδώματα που μπορούσαν να τις συγκρατήσουν.

Η φωτογραφία δεν έχει να κάνει με αυτό που φωτογραφίζεται, αλλά με το πώς φαίνεται αυτό που φωτογραφίζεται. Έχει να κάνει με αυτό που συμβαίνει μέσα στο κάδρο. Όταν βάζουμε τέσσερις γωνίες γύρω από κάποια γεγονότα, τότε τα γεγονότα αυτά μεταλλάσσονται σε κάτι άλλο.

Το άτομο μέσα στη μάζα αποτελεί ένα κόκκο άμμου εν μέσω άλλων που ο άνεμος παίρνει και σηκώνει κατά βούληση. Η μάζα σκέφτεται με εικόνες και η εικόνα που ανακαλείται ανακαλεί η ίδια μια σειρά από άλλες δίχως κανένα λογικό δεσμό με την πρώτη.  Το μη πραγματικό έχει τόση σχεδόν σημασία, όση και το πραγματικό. Η μάζα των ανθρώπων έχει μια προφανή τάση να μην τα διακρίνει.

Αν μια εικόνα αξίζει χίλιες λέξεις, τότε γιατί πρέπει οι φωτογραφίες να έχουν λεζάντα

Misha Gordin

 

Misha GordinMisha Gordin

 γράφει ο Παναγιώτης Καμπάνης, Δρ. Αρχαιολόγος-Ιστορικός, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού

 

 

 

 

 

 


Σας αρέσει η σελίδα μας; Κάντε Like!