Egon Schiele, Οι Εραστές (1914-1915)

Written by

Οι εραστές ή αυτοπροσωπογραφία με την Wally (“Liebespaar / Selbstdarstellung mit Wally”) (1914-1915) είναι έργο του αυστριακού εξπρεσιονιστή και με επιρροές από την Αρ Νουβό ζωγράφου Egon Schiele. Το έργο Οι εραστές βρίσκεται στο μουσείο Leopold της Βιέννης στην Αυστρία, όπου μπορεί κανείς να βρει τα περισσότερα έργα του Schiele. Χωρίς να είναι ιδιαίτερα διαδεδομένο στο ευρύ κοινό, εκτός από ζωγράφος, ο Schiele, υπήρξε και ποιητής. Μεγάλη συλλογή των ποιημάτων του υπάρχει επίσης στο μουσείο Leopold. Όπως οι πίνακές του, έτσι και τα ποιήματά του έχουν πυρήνα τους τον εξπρεσιονισμό: την έντονη έκφραση συναισθημάτων και ευαισθησίας, την παραμόρφωση της πραγματικότητας, την πρόκληση, το υποκειμενικό στοιχείο. Άρα το καλλιτεχνικό έργο του Egon Schiele είτε αυτό ήταν ζωγραφική είτε ποίηση δεν ήταν παρά ο δικός του μοναδικός τρόπος για έκφραση, ένας τρόπος ποιητικός.

Πρωταγωνιστές του έργου Οι εραστές ή αυτοπροσωπογραφία με την Wally είναι ο ίδιος (αυτοπροσωπογραφία) και η Wally. Ο ίδιος συνήθιζε να ζωγραφίζει πορτρέτα αλλά και την αυτοπροσωπογραφία του σαν μια απόπειρα να ανακαλύψει τον ταραγμένο ψυχικό του κόσμο. Η Wally ήταν το αγαπημένο μοντέλο και η μούσα του Schiele, την οποία γνώρισε μέσω του Gustav Klimt και παράλληλα ανέπτυξε μαζί της ένα είδος συντροφικότητας για κάποια περίοδο της ζωής του, που όμως αργότερα διακόπηκε. Η καθιστή ανδρική φιγούρα διακρίνεται από τις έντονες καφέ αποχρώσεις στο γιλέκο, τη γραβάτα και το παντελόνι. Το βλέμμα του άνδρα είναι έντονο ενώ το κεφάλι του γέρνει ελαφρά προς το πλάι. Η γυναίκα είναι γονατιστή με τα χέρια περασμένα γύρω από τη μέση του άνδρα. Η μπλούζα της αποδίδεται με έντονα κόκκινα χρώματα που έρχονται σε αντίθεση με τα καφέ χρώματα του άνδρα, μια αντίθεση που όμως δείχνει να βρίσκεται σε αρμονία, σαν ένα είδος αλληλοσυμπλήρωσης των δύο χρωμάτων. Εκτός από τα καφέ και κόκκινα χρώματα υπάρχουν και ελάχιστα, αλλά υπαρκτά ίχνη μπλε χρώματος στο πρόσωπο του άνδρα και τα χέρια του και στο γιακά και τη μπλούζα της γυναίκας. Το πρόσωπο της Wally είναι χλωμό, τα φρύδια της ανασηκωμένα και τα χείλη της μισάνοιχτα εκφράζοντας έντονη διέγερση. Τα χέρια του Schiele ακουμπούν το κεφάλι της Wally και τα δάχτυλά του περιπλέκουν τα μαλλιά της. Αριστερά προς τον θεατή της σύνθεσης υπάρχει η σφραγίδα του συλλέκτη (“Sammlung Heinrich Böhler”), o αριθμός 32 (“No 32”) και το όνομα του καλλιτέχνη (“Schiele”). Οι εραστές εκφράζουν θα λέγαμε μία ένωση, μια ένωση αντιθέτων, που όμως αλληλοσυμπληρώνονται, όπως ακριβώς τα χρώματα που τους αποδίδουν.

 

Info
Egon Schiele,
Οι εραστές/ αυτοπροσωπογραφία με την Wally (1914-1915)
(“Liebespaar/  Selbstdarstellung mit Wally”),
Leopold Museum,  Βιέννη.

cityculture.gr/ γράφει η Βασιλική Ρούσκα