Δάφνες και πικροδάφνες, από την Θεατρική ομάδα ENIGMA *κριτική

Written by

dafnes k pikrodafnes

Το έργο «Δάφνες και Πικροδάφνες», των Δ. Κεχαΐδη και Ε. Χαβιαρά, παρακολουθήσαμε στο θέατρο Αμαλία, από την ομάδα Enigma theatre group, σε σκηνοθεσία του κ. Κ. Δανιηλίδη.
Έργο πολιτικό και διαχρονικά επίκαιρο, αφού συμπυκνώνει, ως αποτέλεσμα διεισδυτικής παρατήρησης, συμπεριφορές και αντιλήψεις και θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως πρακτικό μάθημα συνταγματικού δικαίου και επιτομή πολιτικών ηθών- ασθενειών του κοινοβουλευτισμού. Έργο κριτικά ειρωνικό, με έκδηλο χιούμορ, με ρευστούς διαλόγους και δουλεμένη πλοκή, ποικιλία χαρακτήρων, με αιχμές και συνεχείς ανατροπές, σαφή λαϊκότητα καθώς και με μια πλούσια δραματικότητα στον πυρήνα του. Η θεματολογία του, το πολιτικό- μικροκομματικό συμφέρον, το ιδεολογικό-συμπεριφορικό σύστημα αμφίδρομης εκμετάλλευσης, οι οικονομικές διασυνδέσεις και δοσοληψίες, η ενημέρωση, η ταξικότητα, οι ερωτικές επιθυμίες (πικροδάφνες), τα πάθη, οι φόβοι, τα όνειρα, οι φρούδες ελπίδες, η μοναξιά.

Τέσσερα είναι τα πρόσωπα του έργου- τόσο διαφορετικά και τόσο όμοια μεταξύ τους – και προέρχονται από το μικροαστικό περιβάλλον της επαρχίας. Ασκούν διαφορετικά επαγγέλματα. Ζουν στη σκιά των πολιτικών υποψηφίων-αφεντικών τους, στηρίζοντας τον αγώνα τους και αποσκοπώντας στο προσωπικό όφελος και στη δική τους ανέλιξη (δάφνες). Ονειρεύονται την εξουσία, επιδιώκουν τη φυγή, από τον κλοιό της επαρχίας στο κέντρο των αποφάσεων, στην πρωτεύουσα. Ο αγώνας τους αποδεικνύεται ουτοπικός και ανεδαφικός, αφού ποντάρουν σε ρευστό τοπίο και σε λάθος ανθρώπους, ταυτόχρονα όμως καταδεικνύει και το δικό τους κενό με τις ακυρώσεις και τις διαψεύσεις που σηματοδοτούν τη ζωή τους, αφού τα πρόσωπα, συνδέονται στην ίδια βάση με τα είδωλα που υποστηρίζουν ως αντίγραφα και εικόνες τους.

Στην παράσταση που παρακολουθήσαμε, οι τέσσερεις ηθοποιοί έδωσαν, με εκφραστική ποικιλία, πνοή στη ζωηρότητα του κειμένου, πλάθοντας τους ήρωες του έργου, με φυσικότητα και ειλικρίνεια. Ταυτίστηκαν με τους ήρωες αυτούς, δείχνοντας και τα τρωτά τους σημεία σε μια αντιφατική σύγκλιση στοιχείων με μιαν αύρα τραγικότητας πίσω από το κωμικό πλαίσιο.
Η επιλογή τους, απόλυτα ταιριαστή με τους χαρακτήρες του κειμένου, συμπλήρωσε τον εικονικό κύκλο, με φωνές, χειρονομίες, κινήσεις και γκριμάτσες, σε μια παράσταση που έθιξε, ως αιχμηρό σχόλιο, το υπόβαθρο και το παρασκήνιο της πολιτικής ζωής, των άνευ αρχών κομματαρχών, με τρόπο ουσιαστικό και ανάλαφρο ταυτόχρονα, προκαλώντας την συμμετοχική αντίδραση και το αβίαστο γέλιο των θεατών.

Η σκηνοθετική άποψη, επιμένοντας στην επιλογή έργων Ελλήνων συγγραφέων, σαφής και λιτή στην απλότητά της, έδωσε με σεμνότητα ένα αποτέλεσμα αμεσότητας και καίριας επικέντρωσης στο πνεύμα της πικρής ειρωνείας του έργου, γεγονός που εκτιμήθηκε από τους θεατές οι οποίοι χειροκρότησαν θερμά τους ηθοποιούς, στη διάρκεια και στο τέλος της παράστασης.

Μακάρι να βρεθεί τρόπος ώστε η παράσταση αυτή να μεταφερθεί και σε άλλες πόλεις, για να διαπαιδαγωγήσει και να ψυχαγωγήσει, εκπαιδεύοντας κριτικά – πολιτικά, περισσότερους θεατές.

Δάφνες και Πικροδάφνες των Δ. Κεχαΐδη και Ε. Χαβιαρά
Σκηνοθεσία: Κυριάκος Δανιηλίδης
Σκηνικά-Κοστούμια: Εύη Μποκοβού
Φωτισμοί: Γιώργος Ζίγκας
Παίζουν οι ηθοποιοί: Στέλιος Αμανατίδης (Τάσος), Κώστας Γακίδης (Κώστας), Βαγγέλης Δαλλές ( Αλέκος), Κυριάκος Δανιηλίδης ( Βασίλης).

cityculture.gr/ γράφει η Άγγελα Μάντζιου


Σας αρέσει η σελίδα μας; Κάντε Like!