Gustav Klimt – Θάνατος και ζωή (Tod und Leben) (1910-1915)

Written by

Tod und Leben

Θάνατος και ζωή (“Tod und Leben”) (1910-1915), ένα από τα πολυπληθή έργα του Αυστριακού ζωγράφου Gustav Klimt. Όπως αντιλαμβάνεται κανείς ευθύς εξαρχής κοιτώντας την ημερομηνία δημιουργίας του το έργο πέρασε από διάφορα στάδια επεξεργασίας από τον δημιουργό του. Το φόντο του έργου αρχικά ήταν χρυσό, ωστόσο ο Klimt το άλλαξε αντικαθιστώντας το με το σκούρο πράσινο. Ακόμη οι μορφές στο έργο υπέστησαν κι αυτές επεξεργασία. Πολύ σημαντικό υπήρξε το Θάνατος και ζωή  για τον ζωγράφο, ο οποίος τιμήθηκε γι’ αυτό με το πρώτο βραβείο στη Διεθνή Έκθεση Τέχνης στη Ρώμη το 1911, το θεωρούσε μάλιστα ως το πιο σημαντικό αλληγορικό του έργο.

Gustav Klimt – Θάνατος και ζωή

Θάνατος και ζωή (“Tod und Leben”)

Θάνατος και ζωή (“Tod und Leben”)

Αντικρίζοντας ο θεατής της σύνθεσης δεν μπορεί παρά να διακρίνει πως πρόκειται για ένα έργο με αντιθέσεις χρωματικές και συμβολικές. Αριστερά προς τον θεατή της σύνθεσης βρίσκεται ο προσωποποιημένος θάνατος να φορά έναν σκούρο με μαύρες και μωβ αποχρώσεις μανδύα γεμάτο σταυρούς. Στα σκελετωμένα χέρια του κρατά ένα ρόπαλο και για κεφάλι έχει ένα κρανίο το οποίο είναι σχεδόν προκλητικά στραμμένο στην άλλη πλευρά του πίνακα, στην πλευρά της ζωής. Η πλευρά της ζωής μοιάζει με ανθρώπινη χρωματιστή πυραμίδα. Στη βάση της πυραμίδας βρίσκεται ένα ζευγάρι, κατά σειρά μία γυναίκα κι ένας άνδρας. Ακολουθεί μία ηλικιωμένη γυναίκα ενώ πίσω από αυτήν βρίσκεται ένα μωρό μεταξύ τεσσάρων νεαρών γυναικείων παρουσιών. Μία επίσης νεαρή μορφή προβάλει στο πλάι της πυραμίδας, μοιάζει με μορφή παιδιού.

Στο Θάνατος και ζωή  οι μορφές όλες είναι γυμνές ενώ κάποια μέρη τους καλύπτονται από το τόσο πλούσιο διάκοσμο. Η ζωή είναι πλούσια σε διάκοσμο και χρώματα. Τα κεφάλια των ανθρώπων είναι τα περισσότερα χαμηλά σκυμμένα ή γέρνουν στο πλάι ενώ τα περισσότερα μάτια είναι κλειστά. Υποδηλώνεται ίσως η άγνοια την ύπαρξης του θανάτου ή ακόμη περισσότερο η απαξίωσή του.

Έκδηλη είναι πάντως η αισιόδοξη πεποίθηση του καλλιτέχνη της επικράτησης της ζωής επί του θανάτου, γεγονός που αποδεικνύεται και από το κομμάτι που αφιέρωσε στην αποτύπωση της ζωής, είναι μεγαλύτερο από αυτό της απεικόνισης του θανάτου.

Info
Gustav Klimt
Θάνατος και ζωή (1910-1915)
(“Tod und Leben”)
Leopold Museum, Vienna, Austria.

cityculture.gr/ γράφει η Βασιλική Ρούσκα