Οργισμένα Νιάτα: Κριτική της παράστασης

Written by

Orgismena Niata

Η ANDRODELY p.c παρουσιάζει το έργο του Άγγλου συγγραφέα Τζον Όσμπορν «Οργισμένα Νιάτα» (Look Back in Anger) σε απόδοση, δραματουργική επεξεργασία και σκηνοθεσία Κίρκης Καραλή. Η παράσταση παίζεται στο θέατρο OLVIO (Φαλαισίας 7 Γκάζι – Αθήνα) με πρωταγωνιστές (με αλφαβητική σειρά) τους Παρθενόπη Μπουζούρη, Σήφη Πολυζωίδη, Χάρη Τζωρτζάκη, Πέγκυ Τρικαλιώτη.  Οι παραστάσεις ξεκίνησαν στις 12 Οκτωβρίου 2017.

«Οργισμένα Νιάτα» ένα σπίτι ο πρωταρχικός τόπος ζυμώσεων

Ένα σπίτι αποτελεί τον παραστατικό χώρο του έργου «Οργισμένα Νιάτα», τον μοναδικό χώρο εκτύλιξης της δράσης. Η οικία αποτελεί τον πλέον οικείο και προσωπικό χώρο, ο οποίος λειτουργεί ως ο πρωταρχικός τόπος ζυμώσεων των χαρακτηριστικών που συγκροτούν την υπόσταση του εν-οίκου. Για τον λόγο αυτό ο χώρος του σπιτιού μετουσιώνεται στην αντανάκλαση της ψυχοσύνθεσης των ηρώων, σε μία υλική αποτύπωσή της.
Εξηγούμαι: στην παράσταση του έργου «Οργισμένα Νιάτα» σε σκηνοθεσία Κίρκης Καραλή, γίνεται εμφανής κατά τη διάρκειά της η κυριαρχία στον χώρο μίας έντονης ακαταστασίας. Εφημερίδες σκόρπιες στο πάτωμα, η περιστασιακή ρίψη ποτών, τα «εγκαταλελειμμένα» λούτρινα ζωάκια, λειτουργούν αποκαλυπτικά της ύφανσης και της μετάδοσης στον θεατή μίας αίσθησης ακαταστασίας, της α-ταξίας που υπερισχύει της τάξης, η οποία και μοιάζει να καταρρέει. Συνεπώς, η εικόνα αυτή της αποδιοργάνωσης της οικίας λειτουργεί ως μεταφορά της αποδιοργάνωσης που έχει ιζηματοποιηθεί στην ψυχοσύνθεση των ηρώων και κατ’ επέκταση λειτουργεί ως το κύριο χαρακτηριστικό της μεταξύ τους επικοινωνίας.

Η ανθρωπόμορφη χειροβομβίδα

Ο τρόπος συσχέτισης των ηρώων αποτελεί την εκδήλωση μίας ραγισμένης μορφής επικοινωνίας, η οποία οδηγεί στην εξόντωση του απέναντι. Ο Τζίμυ λειτουργεί σαν την αποτύπωση της επιτέλεσης ενός μεταφορικού κανιβαλισμού, διότι παρατηρούμε πως εξ αιτίας της ισχυρής, εσωτερικευμένης οργής του, η οποία καθίσταται ανεξέλεγκτη και μη διαχειρίσιμη, μετατρέπεται σε μία ανθρωπόμορφη χειροβομβίδα Στην παράσταση, μέσω της ερμηνείας της Πέγκυ Τρικαλιώτη, ο θεατής γίνεται μέτοχος της ζωτικής απομύζησης που υφίσταται η Άλις από τον Τζίμυ. Τα διαρκή ξεσπάσματα της Τρικαλιώτη, ως απόληξη της ψυχοσωματικής της εξουθένωσης, παρουσιάζουν μία εξαιρετική ομοιότητα με το ξέσπασμα της ηθοποιού στο τέλος της παράστασης, όπου τη φορά αυτή πρόκειται για το ξέσπασμα–αποκάλυψη του έρωτά της για τον Τζίμυ. Παρατηρούμε συνεπώς μία σύγκλιση–διασταύρωση των δύο πόλων, της ισχυρής άπωσης και της ισχυρής έλξης, ως απόδειξη της αδυναμίας να υφίσταται ο ένας πόλο αποκομμένος από τον αντίθετό του.

Η διασταύρωση

Η άφιξη της Έλενας εντός της οικίας λειτουργεί καταλυτικά στην εξέλιξη της πλοκής, μέσω της ανάδευσης που προκαλεί στην ύφανση των σχέσεων, αλλά και της επισφράγισης της διασταύρωσης αυτής των δύο πόλων: η φιλοξενία της Έλενας λειτουργεί για τον Τζίμυ ως «εχθροξενία» [1], λόγω των εχθρικών συναισθημάτων που αυτός τρέφει προς το πρόσωπό της. Η πορεία όμως της πλοκής αποδεικνύει τη ρευστότητα των ανθρώπινων συναισθημάτων και την ευκολία της ολίσθησης: η ερωτική σχέση που εν τέλει συνάπτει η Έλενα με τον Τζίμυ, συντελεί στην μετατροπή της εχθροξενίας σε φιλοξενία και την θόλωση της διαφοράς του οικείου και του ξένου, την οποία εκκολάπτει η απουσία της Άλις. Η ξενότητα που αντιπροσώπευε η Έλενα, αντικαθίσταται από την μετατροπή της σε φορέα του οικείου.

orgismena niata: Parthenopi Mpouzouri os Elena

Οργισμένα Νιάτα: Παρθενόπη Μπουζούρη ως Έλενα

Η επιλογή της Καραλή να διασκευάσει το κείμενο στη παράσταση «Οργισμένα Νιάτα», δημιουργώντας ένα μωσαϊκό των πόλεων του κόσμου, προσπαθώντας να αποδείξει την διαχρονικότητα και δια-χωρικότητα του κειμένου, θεωρώ πως είναι περιττή. Δημιουργεί την αίσθηση του συγκεχυμένου και ενός αποτελέσματος, που μπερδεύει τον θεατή. Αποκορύφωμα της παράστασης θεωρώ την ερμηνεία της Παρθενόπης Μπουζούρη, η οποία πραγματικά αποθεώνει και δικαιώνει την παράσταση. Ερμηνεύοντας ουσιαστικά και καθόλου περιγραφικά τον ρόλο της Έλενα, τον οποίο εμπότισε με χιούμορ, κατορθώνει να μαγνητίζει, μα και να μαγεύει τον θεατή.

[1] Derrida J.: Περί φιλοξενίας. Εκκρεμές, Αθήνα 2006, σ.57

Οργισμένα Νιάτα σε σκηνοθεσία Κίρκης Καραλή

Orgismena niata

Οργισμένα Νιάτα σε σκηνοθεσία Κίρκης Καραλή

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Μετάφραση – Έρευνα: Χρήστος Κεχαγιάς
Απόδοση- Δραματουργική Επεξεργασία – Σκηνοθεσία: Κίρκη Καραλή
Αναλυτική Προσέγγιση: Ανδροκλής Δεληολάνης
Σκηνικά: Άγγελος Μέντης
Κοστούμια: Απόστολος Μητρόπουλος
Φωτογραφίες: Μαριλένα Βαϊνανίδη
Επικοινωνία: Άντζυ Νομικού
Βοηθός Παραγωγής: Ειρήνη Βουρλάκου
Παραγωγή: ANDRODELY p.c.

ΕΡΜΗΝΕΥΟΥΝ
Παρθενόπη Μπουζούρη
Σήφης Πολυζωίδης
Χάρης Τζωρτζάκης
Πέγκυ Τρικαλιώτη

cityculture.gr/ γράφει η Ιφιγένεια Καφετζοπούλου


Σας αρέσει η σελίδα μας; Κάντε Like!