Τίτος Ανδρόνικος κριτική θεάτρου

Written by

Τίτος Ανδρόνικος – κριτική θεάτρου από την Άγγελα Μάντζιου

Παράσταση αφηγηματική με σκηνές δράσης, εναλλαγές ρόλων και μουσική υπόκρουση ενισχυτικής έντασης. Παράσταση υπογραμμίσεων και αποδομητικής απόπειρας.
Όταν τέσσερα πρόσωπα υποδύονται πολλούς ρόλους και ο ρόλος του πρωταγωνιστή μοιράζεται εναλλακτικά σε διαφορετικά πρόσωπα.

Σκηνοθετικά ενδιαφέρουσα ανάγνωση με μοντέρνα στοιχεία και συνδυαστικές ταυτοποιήσεις. Η ταυτότητα του ποιητή- συγγραφέα ανακοινώθηκε στο τέλος, κλείνοντας το έργο των σύνθετων σκέψεων, στην μεταφορά μιας επίγευσης, με την χαρακτηριστική φράση: ωραίο έργο. Διαδικασία θεατρικής δραστηριότητας στην μεταφορά ενός μαγειρέματος με αφανή και φανερά υλικά: Ό,τι απόμεινε από την συμποσιακή γιορτή στην οποία συμμετέχουν -στον συμβολισμό της δοκιμής των εδεσμάτων της – και οι θεατές της παράστασης.

Η θεατρική σκηνή στήθηκε με αφαιρετικό τρόπο για να εξυπηρετήσει τις σκηνές του έργου, Τίτος Ανδρόνικος, που εκτυλίσσεται σε πέντε πράξεις. Καρέκλες και φώτα και σύμβολα εξουσίας ενσωματώθηκαν στο σκηνικό, αξιοποιώντας τον φυσικό θεατρικό χώρο και το βάθος του σκοτεινού διαδρόμου, δείχνοντας με φαντασία- και σε συνάφεια με τη συνθήκη του συγκεκριμένου χώρου- το περιβάλλον της δράσης.
Διακριτά στοιχεία των ρόλων υπογραμμίστηκαν με αφομοιωτική αίσθηση της αισθητικής της εποχής, στα κοστούμια και στο ιδιαίτερο μακιγιάζ της αμφίεσης των ηθοποιών της παράστασης.

Στα αρνητικά θα προσθέταμε κάποιες σκηνικές-αισθητικές καινοτομίες που αποδυνάμωναν τις εντάσεις και το δραματικό υπόβαθρο, δίνοντας μιας ελαφρότητα στο κλασσικότροπο εγχείρημα, με το τέλος της παράστασης.

 

Οι ηθοποιοί

Οι τέσσερεις ηθοποιοί έδωσαν με εύπλαστο τρόπο τα διαλογικά και αφηγηματικά μέρη του βίαιου και ποιητικού έργου. Οι πολλαπλοί και επικαλυπτικοί ρόλοι τους, αποκάλυψαν τις ίντριγκες της εξουσίας και τα ατομικά πάθη της βίας και της κατάκτησης, της αλαζονείας και της εκδίκησης, της διαστροφής και των ενστίκτων. Συστήνοντας τους σθεναρούς ρόλους σε ταραγμένες εποχές και αιματηρό περιβάλλον, με τη δύναμη των ποιητικών μύθων, έπλασαν συνδυαστικά και το ατομικό πλαίσιο και το περίγραμμα του όχλου και ο βουβός γυναικείος ρόλος ενίσχυσε την εικαστική θεατρικότητα της παράστασης.

Στους ηλεκτρικά ενισχυτικούς ήχους της παράστασης προστέθηκαν και οι φυσικοί ήχοι μιας ξαφνικής καταιγίδας στη στέγη του θεάτρου. Αφήνοντας φανταστικές μεταλλικές λάμψεις στη συνοδεία των λαμπερών ποιητικών εικόνων οι ήχοι της βροχής αντήχησαν ως σκοτεινό ξέσπασμα, χρωματίζοντας χαρακτηριστικά την ατμόσφαιρα του έργου.
«…είσαι φτιαγμένος από δάκρυα κι όταν τα χύνεις γρήγορα, λιώνει και η ζωή σου». (Τίτος Ανδρόνικος)

Η συγγραφή της τραγωδίας χρονολογείται μεταξύ 1588 και 1593. Θεωρείται πως είναι η πρώτη τραγωδία του συγγραφέα αλλά και η πιο βίαιη. Στο σενάριο υπάρχει κάθε μορφής βία, δοσμένη πάντα με τον ποιητικό λόγο του Shakespeare. Στόχος του έργου ήταν να σοκάρει το κοινό του 16ου αιώνα, όμως, παραμένει επίκαιρο ανά τους αιώνες, καθώς καταπιάνεται με τις έννοιες της ηθικής, της δικαιοσύνης και της εκδίκησης και τις αμφισβητεί με γλαφυρή και φιλοσοφική διάθεση. (Σημείωση σκηνοθέτη ).

 

«Τίτος Ανδρόνικος» του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ – Συντελεστές

Εταιρία Θεάτρου «Μικρός Βορράς».
Μετάφραση: Γιώργος Δεπάστας
Σκηνοθεσία: Τάσος Ράτζος
Σκηνικό: Γιάννης Κατρανίτσας
Βοηθός Σκηνογράφου: Αντώνης Χατζηπέτρου
Μουσική: Θοδωρής Παπαδημητρίου
Κινησιολογία: Λένα Μοσχά
Μακιγιάζ, κοστούμια: Στέφανος Μπαμπούλης
Βίντεο: Εύη Μίνου
Σχεδιασμός αφίσας: Ντόρη Λούκρη
Φωτογραφίες: Λευτέρης Τσινάρης
Υπεύθυνη Επικοινωνίας: Νίκη Ζερβού
Βοηθοί Σκηνοθέτη: Βασιλική Ζώκου, Κορνηλία Προκοπίου
Παίζουν:
Γιάννης Μαστρογεωργίου, Αλέξανδρος Νικολαΐδης, Χρήστος Τσάβος, Κωνσταντίνος Φωτίου
(ΠΑΛΙΑ ΣΦΑΓΕΙΑ)

Τίτος Ανδρόνικος Διαβάστε εδώ τις μέρες και ώρες που παίζεται η παράσταση

Διαβάστε εδώ ακόμη μια κριτική για την παράσταση Τίτος Ανδρόνικος

cityculture.gr/ κριτική Αγγέλα Μάντζιου