Το Γαϊτανάκι του Έρωτα, στο θέατρο Άπολις *κριτική

Written by

Σπονδυλωτή παράσταση διαρθρωμένη σε σκηνές που περιστρέφονται γύρω από το θέμα του έρωτα, ως αναζήτηση ηδονής και ως κατάκτηση ευτυχίας,  με έναν φιλοσοφικό και ταυτόχρονα κωμικοτραγικό  αέρα θεατρικής έκφρασης.

Δύο ηθοποιοί, δέκα ιστορίες, στο παιχνίδι της μεταμόρφωσης πριν και μετά τον έρωτα ως ιδέα και ως πράξη. Προσωπεία ρόλων που αναδύονται στο φευγαλέο και ρευστό σκηνικό της ηδονής και στους όρκους της αγάπης στο κοινωνικό πλαίσιο που καθοριστικά μας περιορίζει.

Το Γαϊτανάκι του Έρωτα (Reigen), του Arthur Schnitzler(1862-1931), έργο του 1897, ανέβηκε στη σκηνή το 1920 προκαλώντας αντιδράσεις .Θεωρήθηκε άσεμνο. Απαγορεύτηκε με δίκη για προσβολή των ηθών  και η θεατρική του παρουσίαση απαγορεύτηκε για 25 χρόνια από τον συγγραφέα.

Στη θεατρική πρόταση της σκηνοθέτιδας κ. Θεανώς Αμοιρίδου, η σφιχτοδεμένη παράσταση φώτισε τις σκηνές με σταδιακή εμβάθυνση, ανέδειξε τη φιλοσοφική σκέψη των ηρώων στους διαλόγους προσέγγισης, το διττό της σημασίας των λέξεων με μια κωμική διάσταση.  Οι δύο ηθοποιοί κινήθηκαν στον σκηνικό χώρο(εξωτερικό και εσωτερικό) που άλλαζε  σε κάθε σκηνή,  μπροστά στα μάτια των θεατών,  δημιουργώντας καλαίσθητες θεατρικές ψευδαισθήσεις και στο ηχητικό περιβάλλον των κ.Χρήστου Παναγούλια και κ.Πολύβιου Σερδάρη. Η μουσική της παράστασης γραμμένη-για άλλη παράσταση- από τον κ. Πάρι Παρασχόπουλο, μελαγχολική και απόλυτα ταιριαστή με το φιλοσοφικό πλαίσιο σκέψης του Βιεννέζου συγγραφέα, ανέδειξε τα λόγια των ηθοποιών και έδωσε χαρακτήρα στην παράσταση. Το ιδιαίτερο μακιγιάζ της κ. Ουρανίας Γιαρματζή, με έναν αέρα βωβού κινηματογράφου  και μιας προγενέστερης αισθητικής, έδινε στις εκφράσεις τραγική και κωμική διάσταση στη διαδοχή των λόγων και της δράσης ακόμα και στην ίδια σκηνή στη συμπληρωματική αντιπαλότητα των φύλων. Οι δύο ηθοποιοί κ. Βασιλική Κατσίκα και κ. Κώστας Καλουδιώτης, υποδύθηκαν πολλούς ρόλους με κοστούμια (επιμέλεια κ. Β. Κατσίκα)της αισθητικής του παρελθόντος στην κοινωνική διαχωριστική διαβάθμιση. Τα λόγια του κειμένου,  σε μετάφραση δική τους, ανέδειξαν το επίπεδο της σκέψης στο πεδίο του έρωτα- βιωματικό και ενστικτώδικο- που περιλαμβάνει και την τέχνη του θεάτρου στο συμβολικό πλαίσιο των ρόλων. Η ερμηνεία τους είχε ενδιαφέρουσα αποτύπωση , όχι πειστική σε όλους τους ρόλους, ωστόσο με έκφραση κλιμάκωσης του διφορούμενου που κρύβεται και στα δύο φύλα αρσενικού και θηλυκού στοιχείου, στη διαμάχη του έρωτα και στο παιχνίδι υποταγής- κατάκτησης.

 Συντελεστές :
Μετάφραση: Κώστας Καλουδιώτης, Βασιλική Κατσίκα
Σκηνοθεσία: Θεανώ Αμοιρίδου
Μουσική: Πάρις Παρασχόπουλος
Φωτισμοί: Πολύβιος Σερδάρης
Επιμέλεια σκηνικού χώρου: Θεανώ Αμοιρίδου
Επιμέλεια κοστουμιών: Βασιλική Κατσίκα
Ηχητικό περιβάλλον: Χρήστος Παναγούλιας, Πολύβιος Σερδάρης
Τεχνική υποστήριξη: Βάσια Ιωσηφίδου, Νίκος Μανασσής
Μακιγιάζ: Ουρανία Γιαρματζή
Κατασκευή σκηνικών: Φώτης Καλουδιώτης
Φωτογραφίες: Ελευθερία Καλπενίδου
Επιμέλεια αφίσας και προγράμματος: Πολύβιος Σερδάρης
Διεύθυνση παραγωγής: Βάσια Ιωσηφίδου

Παίζουν οι ηθοποιοί: Κώστας Καλουδιώτης, Βασιλική Κατσίκα

Το θέατρο Άπολις ιδρύθηκε το 2013, Το Γαϊτανάκι του Έρωτα είναι η πρώτη του παράσταση.