Σταμάτης Γαργαλιάνος

Ο  Σταμάτης  Γαργαλιάνος έχει σπουδάσει κριτική θεάτρου στο Πανεπιστήμιο PARISIII (Sorbonne NouvelleCensier). Η μεταπτυχιακή του εργασία έχει τον τίτλο La mise en scene des pieces dAristophane a travers les textes des critiques grecs contemporaines  στα πλαίσια του Μεταπτυχιακού Προγράμματος  “Arts du Spectacle”. Γράφει κριτική σε έντυπα (ημερήσιο – περιοδικό τύπο) από το 1988 και σε ηλεκτρονικά μέσα από το 2011.

Foto Stamati

 

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ   ΠΡΟΫΠΗΡΕΣΙΑ στο ΘΕΑΤΡΟ

΄Εχει κάνει πολλές σκηνοθεσίες (βλ. κατωτέρω)

Εργάσθηκε στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος στο Τμήμα Αρχείου-Δημοσίων  Σχέσεων (1988-90).

Υπήρξε Πρόεδρος της ΄Ενωσης Θεατρικών Σχημάτων Θεσσαλονίκης (2000-04).

Είναι επικεφαλής και καλλιτεχνικός υπεύθυνος του θεατρικού σχήματος ΠΟΛΥΜΟΡΦΟ (από το 2005 έως σήμερα).

Υπήρξε επίσης υπεύθυνος του σχήματος ΘΕΑΤΡΟ ΕΡΕΥΝΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ  (1997-2007).

 

ΣΠΟΥΔΕΣ

   Στο Πανεπιστήμιο PARIS-IX – Dauphine εκπόνησε διδακτορική διατριβή (1988-1994) με θέμα : «Οργάνωση Κρατικών Πολιτιστικών Οργανισμών στην Ελλάδα».

Στο Πανεπιστήμιο PARIS-III – Sorbonne Nouvelle τελείωσε τις βασικές σπουδές Θεατρολογίας  (1985 – πτυχίο Licence)

Συνέχισε με δεύτερο πτυχίο  Θεατρολογίας, την επόμενη χρονιά, (1986- πτυχίο Maitrise).

Στη συνέχεια και στο ίδιο Πανεπιστήμιο ακολούθησε μεταπτυχιακές σπουδές θεατρολογίας τις οποίες τελείωσε με επιτυχία την επόμενη χρονιά (1987 -D.E.A.).

΄Αλλες σπουδές

  • Είναι κάτοχος Μάστερ (D.E.A.) κοινωνιολογίας-οικονομίας (Developpement et Civilisation) στο Πανεπιστήμιο PARIS – II (Pantheon)    (1988).
  • Είναι πτυχιούχος Α.Β.Σ.Θ. (νυν Πανεπιστήμιο Μακεδονίας) (Οργάνωση-Διοίκηση Επιχειρήσεων) (1980).

Παρακολούθησε μαθήματα στη Δραματική Σχολή-Στούντιο (Ecole des Cinquantes) του Ανδρέα Βουτσινά κατά την τριετία 1986-88.

Παρακολούθησε μαθήματα  στην Ανώτατη Δραματική Σχολή-Conservatoire του Παρισιού (1985-86).

ΘΕΑΤΡΙΚΕΣ  ΤΟΥ  ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΕΣ

Ο Άνθρωπος που ήρθε από το Αύριο (δικό του) (1982)

Η Επανάσταση είναι Γένους Θηλυκού (1989)

Τα Κόκκινα Φεγγάρια (δικό του)  (1998)

Η Ωραία Κοιμωμένη (1998)

Ο Πελέ, ο Στάλιν, ο Κρόιφ και ο Χίτλερ (δικό του) (1999)

Εκκλησιάζουσες του Αριστοφάνη (2004)

 Ένα Τραγούδι για το Καλοκαίρι (2006)

Πέστε στον Ήλιο να βρει έναν Άλλο Δρόµο (2006)

Στην Aυλή των Ονείρων Σ.Σ.Α.Σ. (2006)

Αχ, Ελένη (δικό του) (2007)

Η Μπάντα που παίζει τα Πάντα (2007)

Τα Ζώα του Δάσους Μαθαίνουν τα Κάλαντα (δικό του) (2007)

Άρατε Πύλας (2008)

Άσπρο είναι το Χρώµα της Ζωής (2008)

Έρωτας σε Λα Μινόρε (δικό του) (2008)

Το Γέλιο Βγήκε από τον Παράδεισο (2009)

Πήραν την Πόλη, πήραν την Αγιά Σοφιά (2009)

Avτιγόνη  του Σoφoκλή (πεντάλεπτο)  (2009)

Ρωµαίος και Ιουλιέτα του Σαίξπηρ (πεντάλεπτο) (2009)

Ένα Παράξενο Δώρο (2009)

Για τα μάτια μιας Γοργόνας (δικό του) (2009)

Βαπτίζεται ο δούλος του Θεού (δικό του) (2010)

Οι κλόουν γελάνε πάντα (2011)

Των αστεριών όλα τα χρώματα (δικά του ποιήματα) (2011)

Χορέψτε και γελάστε με τους κλόουν (2011)

Συρανό ντε Μπερζεράκ του Εδμόνδου Ροστάν (πεντάλεπτο) (2011)

Πες μου κι άλλο, κι άλλο παραμύθι (αφήγηση 9 λαϊκών παραμυθιών)

(2011)

Της Φλωρίνης τα Παιδιά (επιθεώρηση) (2011).

Του Φεγγαριού απέναντι (2012).

 

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΕΣ ΤΑΙΝΙΩΝ  ΒΙΝΤΕΟ  ή  ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

Οι Μέσα και οι ΄Εξω   (18′ -1982) (Βραβευμένη ταινία στο 4ο Φεστιβάλ SUPER-8 της Θεσσαλονίκης).

Αντιθέσεις  (20′  – 1983).

    Το   ΄Αλλο   Μεροκάματο     (7′-1984).

Επιτέλους Ποιός Πουλάει την Ηρωϊνη;  (14′-1991).

  • ΄Ερως  Ανίκατε  Ματς (14′-1994)  (Βραβευμένη ταινία στο 15ο Φεστιβάλ Δημιουργών Κινηματογράφου και Βίντεο της Θεσσαλονίκης).

Συνεργασία Ηθοποιών-Σκηνοθέτη στην πρόβα  (26΄-1998)   (Επίσημη συμμετοχή στο 16ο Φεστιβάλ  Δημιουργών Κινηματογράφου και Βίντεο της Θεσσαλονίκης).

  • Η πρώτη -και μάλλον τελευταία- συνάντηση του Μαραντόνα με  τον Τσαϊκόφσκι  (7΄-1999) – (Επίσημη συμμετοχή στο 3ο Φεστιβάλ  Νέων  Δημιουργών Βίντεο  της  Θεσσαλονίκης).
  • Τεχνικές  Θεατρικής  Εμψύχωσης  (26΄-2000) – (Επίσημη  συμμετοχή  στο διαγωνιστικό τμήμα  του   4ου  Διεθνούς Φεστιβάλ  Βίντεο  Θεσσαλονίκης).

ΑΛΛΕΣ   ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

– Υπήρξε  μέλος των Κριτικών Επιτροπών του Μαθητικού Διαγωνισμού Θεάτρου του Υπουργείου Παιδείας κατά τα έτη 1997-98-99.

– Επίσης υπήρξε (1999-2000) μέλος της κριτικής επιτροπής του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για το CD-ROM Θεάτρου που προορίζεται για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

– Εργάσθηκε, με την ιδιότητα του έκτακτου συνεργάτη του «Οργανισμού Πολιτιστικής Πρωτεύουσας Θεσσαλονίκη 1997», ως μέλος της  Επιτροπής Διερεύνησης Σκοπιμότητας Δημιουργίας ΄Οπερας  στην Θεσσαλονίκη  (Δεκέμβριος 1994 – Μάρτιος  1995).

– Από το 2003 μέχρι σήμερα είναι ο υπεύθυνος της Θεατρικής Ομάδας ΠΟΛΥΜΟΡΦΟ του Πανεπιστημίου Δυτ. Μακεδονίας, με την οποία έχει παρουσιάσει σειρά θεατρικών έργων, διαλέξεων και δρώμενων.

 

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ – ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

Είναι μέλος:

  • του «Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση», από το 2007.
  • της «Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών» (Ε.Ε.Σ.) από το 2001.
  • (ιδρυτικό) της «΄Ενωσης για την Οργάνωση και Διοίκηση του Πολιτισμού» (ΕΝ.Ο.ΔΙ.ΠΟ.), από το 2005.
  • του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (Ο.Ε.Ε.) από το 1985 μέχρι το 2000.
  • Υπήρξε μέλος του Φοιτητικού Ομίλου Θεάτρου και Κινηματογράφου  του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης στη περίοδο 1975-79.
  • στο Δ.Σ. της Κινηματογραφικής Ομάδας Σούπερ-8 από το 1982 έως το 1984. Η ίδια ομάδα μετονομάσθηκε το 1995 σε ΟΜΑΔΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΚΑΙ ΒΙΝΤΕΟ.
  • του «Ελληνικού Κέντρου του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου» (από το 1988 μέχρι σήμερα).
  • του «Επιστημονικού Συλλόγου Πτυχιούχων Θεατρικών Σπουδών» (Πανελλήνιος Σύλλογος Θεατρολόγων)  (από το 1997 μέχρι σήμερα).
  •  (ιδρυτικό) μέλος του Θεάτρου Ερευνών Θεσσαλονίκης: Πρόεδρός του στο διάστημα 1989-1993, Ταμίας από το 1994.
  • (ιδρυτικό) μέλος του Συλλόγου Καθηγητών Δημοσίων Ι.Ε.Κ. Μέλος του Δ.Σ. και εκπρόσωπος του Συλλόγου στο Εργατικό Κέντρο Θεσσαλονίκης καθώς και τις δευτεροβάθμιες συνδικαλιστικές οργανώσεις από το 1999 μέχρι σήμερα.
  • (ιδρυτικό) μέλος της Ένωσης  Θεατρικών Σχημάτων Θεσσαλονίκης. Πρόεδρος της προσωρινής  διοικούσας  (1999),  πρόεδρος  του  πρώτου  Δ.Σ.  (2000-2002) καθώς επίσης και της περιόδου 2007-09.
  • της  Βορειοελλαδικής ΄Ενωσης Σκηνοθετών (Β.Ε.ΣΚ.) από 1998 μέχρι το 2002.
  • του Σωματείου «Μικρό» (΄Ελληνες Σκηνοθέτες Ταινιών Μικρού Μήκους) από το 1999 μέχρι σήμερα.
  • Υπήρξε ιδρυτής και Γενικός Συντονιστής του Συνδέσμου Πρώτης Γενιάς Φιλαρμονικής Δήμου Αμπελοκήπων Θεσσαλονίκης (από το 1996 μέχρι σήμερα).

ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ ΕΡΓΟ

ΒΙΒΛΙΑ

«Οργάνωση Θεατρικών Παραστάσεων στο Σχολείο» (2010).

«Σκηνοθεσία Θεάτρου: Από τα πανεπιστημιακά αμφιθέατρα ως την θεατρική αυλαία» (2010).

«De la Scene a la Critique : La Formation de l’Acteur –La Mise en Scene des Pieces d’Aristophane – trois Travaux Universitaires» (2006).

«Οργάνωση  Θεατρικών Εκδηλώσεων – Η συνδρομή των Τεχνών της Μουσικής, του Κινηματογράφου, του Χορού και των Εικαστικών»  (2005 και σε επανέκδοση το 2010).

«Μάνατζμεντ-Μάρκετιγκ Θεάτρου» (2012).

«Κριτικές Θεάτρου 1988-2012» (2012).

«Μάρκετινγκ Εικαστικών Τεχνών» (2013).

«Των Αστεριών όλα τα Χρώματα» (ποιητική συλλογή) (2013).

«Αστεία Ζωή» (2013).

΄Εχει γράψει επίσης (όλα στα γαλλικά):

– τη μεταπτυχιακή εργασία «Συλλογισμοί πάνω στην Παιδαγωγική του Ηθοποιού» στο πλαίσιο του 4ου Πανεπιστημιακού έτους (maitrise), για το Πανεπιστήμιο PARIS-III.

–  το δοκίμιο «Κινηματογράφηση του Θεάτρου – Filmer le theatre».

– τη μεταπτυχιακή εργασία «Σκηνοθεσία έργων Αριστοφάνη μέσα από τις ελληνικές κριτικές».

– την πανεπιστημιακή εργασία «Η Διεύθυνση των Ηθοποιών – Ladirectiondacteurs».

– το δοκίμιο «LessecretsdelAdministration» («Τα μυστικά της Διοίκησης») στα πλαίσια των μεταπτυχιακών του σπουδών στο Πανεπιστήμιο PARIS-II   (1987).

– τη μεταπτυχιακή εργασία «GestionetFinancementdesCollectivitesLocalesenEurope» («Οργάνωση-Διοίκηση – Χρηματοδότηση των Τοπικών Αυτοδιοικήσεων στην Ευρώπη») στο πλαίσιο των ίδιων σπουδών, στο Πανεπιστήμιο PARIS-II  (1988).

– Η διδακτορική του διατριβή φέρει τον τίτλο: «Οργάνωση Κρατικών Πολιτιστικών Οργανισμών – Η εφαρμογή του Νόμου του Μπωμόλ στην περίπτωση του ελληνικού επιχορηγούμενου θεάτρου».

– ΄Εγραψε επίσης το «Λεξικό  Εθίμων  Ελλάδος»  (1998 – και σε βελτιωμένη έκδοση τον Ιούνιο του 2013).

– Σε στάδιο συγγραφής βρίσκονται: το «Λεξικό  Θεατρικών  ΄Εργων» και  οι «Περιλήψεις Θεατρικών ΄Εργων».

Είναι ο συγγραφέας των άρθρων:

–  «Η  χρηματοδότηση καλλιτεχνικών οργανισμών – Η εφαρμογή του Νόμου του Μπωμόλ» το οποίο δημοσιεύθηκε στον  “Οικονομικό Ταχυδρόμο”  (19  Σεπτεμβρίου  1991) και στα “Οικονομικά Χρονικά”  (Νοέμβριος   1991).

«Κρατικά Θέατρα: Ανάγκη Οργάνωσης και Διοίκησης» το οποίο δημοσιεύθηκε στον “Οικονομικό Ταχυδρόμο” (13 Ιουλίου 1995).

«Η Οικονομία στην υπηρεσία του Πολιτισμού» που δημοσιεύθηκε στα «Οικονομικά Χρονικά»  (Ιούλιος  1995).

«Ανθρωπογεωγραφία του Θεατρικού Τοπίου της Θεσσαλονίκης» σε τρία μέρη (Α, Β και Γ) στο περιοδικό FIX-CARRE της Θεσσαλονίκης (Οκτώβριος-Δεκέμβριος 1998).

– Στο ίδιο περιοδικό έγραψε το άρθρο «Μάνατζμεντ και Τέχνη» (Δεκέμβριος 1998).

– Επίσης, στο ίδιο περιοδικό έγραψε θεατρική κριτική από τον Σεπτέμβριο του 1998 έως το Μάρτη του 2000, όπως επίσης για τις εφημερίδες «Ολύμπιο Βήμα» (1988-90) και «Ηχώ της Φλώρινας» (2011).

«Δραματοποίηση στο μάθημα της Ιστορίας – Η περίπτωση του βιβλίου της Γ’ Δημοτικού “Στα πολύ παλιά χρόνια”» από κοινού με την κ. Μαρία Δημάση, επίκουρη καθηγήτρια Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης. Δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ, τον Ιανουάριο του 1996.

«Η εφαρμογή του μοντέλου του Greimas στην περίπτωση τριών ελληνικών  εθίμων: οργανωσιακή δομή  και  δραματολογική διάσταση» (στα αγγλικά). Δημοσιεύθηκε στο Διεθνές Περιοδικό «Intercultural Communications», τεύχος  Νο 14, Φεβρουάριος 2011.

– «Δυαδικότητα, αμφισημία ή πολυσημία στις  σχέσεις  Θεάτρου-Κινηματογράφου;».   Δημοσιεύθηκε στο διεθνές ηλεκτρονικό περιοδικό «Mare Ponticum» του Τμήματος Παραευξείνιων Σπουδών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου  Θράκης, το Μάρτιο του 2011.

– Στο επιστημονικό περιοδικό: Σύγχρονη Κοινωνία, Εκπαίδευση και Ψυχική Υγεία (Σ.Κ.Ε.Ψ.Υ.) το άρθρο του: «Ψυχοπαθολογία ηρώων θεατρικών έργων στο ελληνικό ρεπερτόριο: δραματολογική ανάλυση και κοινωνιολογική κάθαρση».

«Δραματοποίηση στην Θεωρία και την Πράξη» που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Ανιχνεύσεις», (όχι επιστημονικό), τ. 10, Οκτώβριος 1995.

«Ο Ηθοποιός και η Σωματική Διεργασία Απόδοσης Ρόλων», στο ίδιο περιοδικό, τ. 9, Αύγουστος 1995.

ΣΥΝΕΔΡΙΑ

– Επίσης έχει λάβει μέρος σε 25 διεθνή και πανελλήνια επιστημονικά συνέδρια, ως εισηγητής.

Εισηγητής σε ημερίδες/εσπερίδες:

– Στην Ημερίδα Παιδικών Βιβλιοθηκών που διοργάνωσε το Τμήμα Παιδικών Βιβλιοθηκών του Δήμου Θεσσαλονίκης (Ιούλιος 1993).

– Στην Εσπερίδα: «Παραστατικές Τέχνες στο Ελληνικό Σχολείο» (13 Απριλίου 2011 – Π.Δ.Μ. – Φλώρινα).

– Στην Ημερίδα «Ο ΄Ελληνας εκπαιδευτικός ως πόλος έλξης των μαθητών του: Η περίπτωση των Τεχνών» (15 Δεκεμβρίου 2011 – Π.Δ.Μ. – Φλώρινα) (με εισήγηση και εργαστήριο).

– Στην Ημερίδα «Ανίχνευση- Βελτίωση Ευφυϊας» – 18 Απριλίου 2012 – Π.Δ.Μ. – Φλώρινα.

– Στην Ημερίδα «Τέχνες και Τεχνίτες στην Εκπαίδευση» – 6 Δεκεμβρίου 2012 – Π.Δ.Μ. – Φλώρινα.

Συμμετείχε, ως εισηγητής, στα σεμινάρια:

του ΕΛ.ΚΕ.ΠΑ. Θεσσαλονίκης: «Μάνατζμεντ Πολιτισμού και Τέχνης»  (1996).

του ΕΛ.ΚΕ.ΠΑ. Καστοριάς: «Πολιτιστικό Μάνατζμεντ»  (1997).

  • του Ευρωπαϊκού Προγράμματος της Κοινοπραξίας Δήμων Δυτικής Θεσσαλονίκης ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ  (1997).
  • του Πανελληνίου Επιστημονικού Συλλόγου Θεατρολόγων (Π.Ε.ΣΥ.Θ.), το Δεκέμβρη του 2008, με θέμα: «Μάρκετιγκ Θεάτρου».

 – Το Μάιο του 2009 δίδαξε στο Μεταπτυχιακό Τμήμα του Τμήματος Νηπιαγωγών, το αντικείμενο: «Ρητορική του Θεάτρου: Η ελληνική θεατρική Επιθεώρηση».

Οργάνωσε τις Ημερίδες:

–  «Παραστατικές Τέχνες στο Ελληνικό Σχολείο» (13 Απριλίου 2011 – Π.Δ.Μ. – Φλώρινα).

– «Ο ΄Ελληνας εκπαιδευτικός ως πόλος έλξης των μαθητών του: Η περίπτωση των Τεχνών» (15 Δεκεμβρίου 2011 – Π.Δ.Μ. – Φλώρινα).

– «Ανίχνευση- Βελτίωση Ευφυϊας» – 18 Απριλίου 2012 – Π.Δ.Μ. – Φλώρινα.

– «Τέχνες και Τεχνίτες στην Εκπαίδευση» – 6 Δεκεμβρίου 2012 – Π.Δ.Μ. – Φλώρινα.

Επίβλεψη Πανεπιστημιακών Εργασιών:

– Υπήρξε ο επιβλέπων καθηγητής για την εκπόνηση μιας σειράς 18 πτυχιακών και μεταπτυχιακών εργασιών στα ΤΕΙ Κοζάνης, Σερρών, Θεσσαλονίκης και στο ΠΔΜ, ενώ από το 2013 επιβλέπει δυο διδακτορικές διατριβές στο Πανεπιστήμιο Δυτ. Μακεδονίας.

Άλλη Διδακτική Εμπειρία:

Υπήρξε καθηγητής-επιμορφωτής στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, στο Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης, στην Σχολή Στελεχών Παιδικών Κατασκηνώσεων του Υπουργείου Πρόνοιας, στα Π.Ε.Κ. Θεσσαλονίκης, Ημαθίας, Σερρών, Πέλλης, Κατερίνης, στο Πνευματικό Κέντρο Θέρμης, στο Μακεδονικό Ινστιτούτο Εργασίας, καθώς και σε Δραματικές Σχολές (εργαστήρια) της Θεσσαλονίκης. Δίδαξε στο Μουσικό Σχολείο Θεσσαλονίκης (1998-2003).

Διαλέξεις:

– ΄Εδωσε μια σειρά διαλέξεων με θεατρικά θέματα στις πόλεις Θεσσαλονίκη, Σέρρες, Λάρισα, Κοζάνη (1988-2007).

ΣΗΜΕΙΩΣΗ : Παρά τις τόσες σπουδές του και τη μεγάλη του εμπειρία, ο Σ.Γ. πιστεύει πως ακόμη μαθαίνει … (ημερομηνία γέννησης : 22 Ιουνίου 1956).

Κείμενα που έγραψε ο Σταμάτης…