Θεσμοφοριάζουσες στο Θέατρο Δάσους, κριτική

Written by

Μοντέρνα η ανάγνωση του έργου Θεσμοφοριάζουσες, του Αριστοφάνη, όπως παρουσιάστηκε στην παράσταση την οποία παρακολουθήσαμε στο θέατρο Δάσους.

Θέατρο μέσα στο θέατρο, παιχνίδι μεταμφιέσεων, σε ένα σκηνικό πολύχρωμων ινδιάνικων σκηνών και μιας τέντας για τους μουσικούς, κοστούμια των γυναικών με σταμπαρισμένα αρχαία μοτίβα πάνω στο ευφραντικό κίτρινο χρώμα του ήλιου, στο κωμικό πλαίσιο του έργου και στη γιορτινή ατμόσφαιρα συμμετοχής στα θεατρικά Θεσμοφόρια.

Ζωηρές αντιπαραθέσεις, έξυπνοι λεκτικοί τρόποι αντίδρασης, κυρίως στο πρώτο μέρος του έργου και μετατοπισμοί ύφους στους άξονες της κωμωδίας με υλικό εξέτασης από τις τραγωδίες του Ευριπίδη. Παιχνίδισμα θεατρικών τύπων, τόπων και τρόπων με το φανταχτερό περίβλημα των ανδρικών ρόλων φωτισμένων αδρά στο πνεύμα της εποχής του έργου.

Σκηνοθετικά η παράσταση υπερέβη τους σκοπέλους του εύκολου γέλιου. Σχηματοποιήθηκε στον πυρήνα του πολιτικού λόγου της κωμωδίας του αρχαίου ποιητή, ανάμεσα στα θεατρικά είδη, με έμφαση στην μεταπλαστική ποιητική ουσία του θεάτρου. Στηρίχθηκε στην απλότητα των μέσων με τα οποία εικονοποιήθηκε αισθητικά με την χάρι των φυσικών τρόπων. Μέσα από την αποτύπωση της ατμόσφαιρας της ιδιαίτερης γιορτής και των παρασκηνίων της, άσκησε κοινωνική και πολιτική κριτική αφήνοντας χώρο στη σκέψη των θεατών οι οποίοι και χειροκρότησαν θερμά την παράσταση σχολιάζοντας συμμετοχικά το αποτέλεσμα.

Υποκριτικά ενδιαφέρουσα διάδραση με δυναμικές κορυφώσεις του χορού και των πρωταγωνιστών στις διάφορες σκηνές του έργου. Οι μουσικοί επί σκηνής έδωσαν ζωηρές νότες στις πανηγυρικές τροπές των κωμικών επεισοδίων, ενισχύοντας την εντύπωση των μετατροπιών και των αποκαλύψεων του θεατρικού αγωνίσματος.

Θεσμοφοριάζουσες. Παράσταση συγκρίσεων-απολογισμών

Θεσμοφοριάζουσες. Παράσταση συγκρίσεων-απολογισμών, με τους κώδικες του θεάτρου, για τη θέση του ατόμου στο πολίτευμα της Δημοκρατίας, για τη διεκδίκηση ατομικής, κοινωνικής και πολιτικής ταυτότητας, για την ελευθερία του λόγου και την αξία του καλλιτεχνικού έργου, την χρησιμότητα των ποιητών και την αναγκαιότητα των ποιητικών αγώνων. Λόγος παραδειγματικός των γυναικών- με το είδος της κωμωδίας στην αναφορική σύζευξη έργων, σκηνών και περιστατικών των μύθων της τραγωδίας- για την ελευθερία του λόγου και του αντιλόγου κρίνοντος και κρινομένου πολίτη στο πλαίσιο της συμμετοχής στο πολίτευμα της Δημοκρατίας.

Θεσμοφοριάζουσες του Αριστοφάνη / συντελεστές

Μετάφραση: Παντελής Μπουκάλας
Σκηνοθεσία: Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος
Μουσική: Νίκος Κυπουργός
Ενδυματολόγος: Άγγελος Μέντης
Σκηνογράφος: Μαγδαληνή Αυγερινού
Χορογραφίες: Σεσίλ Μικρούτσικου
Σχεδιασμός φωτισμών: Σάκης Μπιρμπίλης
Βοηθός Σκηνοθέτη: Παντελής Δεντάκης
Μουσική διδασκαλία – Μουσικός: Αναστάσης Σαρακατσάνος

Παίζουν: Μάκης Παπαδημητρίου (Μνησίλοχος), Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος (Ευριπίδης). Γιώργος Χρυσοστόμου (Αγάθωνας, Τοξότης), Γιώργος Παπαγεωργίου (Υπηρέτης Αγάθωνα, Κλεισθένης). Θεσμοφοριάζουσες: Νάντια Κοντογεώργη (Μίκα), Μαρία Κατσανδρή (Φιλίστη), Άντρη Θεοδότου ( Κρίτυλλα), Ελένη Ουζουνίδου (Κηρύκαινα), Βαλέρια Δημητριάδου, Ειρήνη Μακρή, Κατερίνα Μαούτσου, Ίριδα Μάρα, Φραγκίσκη Μουστάκη, Ελένη Μπούκλη, Ηλέκτρα Σαρρή, Νατάσα Σφενδυλάκη, Αντιγόνη Φρυδά.
Συμπαραγωγή: Α. Μ. Τέχνη Χώρος – ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων – ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης – Ε.Φ.

cityculture.gr / Ορέστης του  Ευριπίδη / θέατρο / κριτική Άγγελα Μάντζιου