Αγαμέμνων, ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βέροιας-Κοζάνης στο 47 Φεστιβάλ Ολύμπου

Written by

Είναι δυνατόν να γοητευτείς μέσα στα πρώτα πέντε λεπτά από μία παράσταση…?

Με την παράσταση Αγαμέμνων των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βέροιας και Κοζάνης είναι δυνατόν. Είναι σαν τον έρωτα με την πρώτη ματιά. Σου παίρνει την ανάσα και μένεις ξέπνοος μετά από μία ώρα και σαράντα λεπτά, όταν τα φώτα σβήνουν και σε ξυπνά το δυνατό χειροκρότημα των θεατών.

Γιάννης Στάνκογλου, Αγαμέμνων ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βέροιας-Κοζάνης 2018

Η παράσταση Αγαμέμνων ανέβηκε στο αρχαίο θέατρο του Δίου στα πλαίσια του 47ου Φεστιβάλ Ολύμπου.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή, ρίχνοντας μία σύντομη ματιά στην υπόθεση της τραγωδίας Αγαμέμνων του Αισχύλου, που αποτελεί το πρώτο μέρος της τριλογίας Ορέστεια.

Η επιστροφή του Αγαμέμνωνα από την Τροία.

Το έργο αρχίζει με τον φρουρό στην στέγη του παλατιού που περιμένει να φανεί η πυρά, μήνυμα νίκης, από την απέναντι όχθη. Η πυρά ανάβει και ο φρουρός ξυπνά την Κλυταιμνήστρα.

Θοδωρής Κατσαφάδος, Αγαμέμνων ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βέροιας-Κοζάνης 2018

Μπροστά στο παλάτι οι γέροντες που δεν ήταν μάχιμοι για να ακολουθήσουν το βασιλιά τους στον πόλεμο, κάνουν μία μικρή ιστορική αναδρομή. Αναφέρουν την θυσία της Ιφιγένειας, απαραίτητη προϋπόθεση για να κινήσει ο στόλος των Αχαιών από την Αυλίδα.

Εμφανίζεται η Κλυταιμνήστρα που δηλώνει τρισευτυχισμένη για την επιστροφή του Αγαμέμνωνα. Τους ενημερώνει ότι δικό της ήταν το σχέδιο με τις φωτιές, για να φτάσει άμεσα το μήνυμα νίκης. Προτρέπει τον λαό να ετοιμάσει θυσίες και λαμπρή υποδοχή στον νικητή βασιλιά.

Έρχεται ο αγγελιοφόρος που εξιστορεί τα γεγονότα της λαμπρής νίκης. Απαριθμεί όμως και τις συμφορές. Και τον χαμό τόσων ανδρών από μία πρωτόφαντη θαλάσσια καταιγίδα, κατά την επιστροφή στην πατρίδα.

Αργύρης Γεωργιάδης, Αγαμέμνων ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βέροιας-Κοζάνης 2018

Φτάνει ο Αγαμέμνωνας. Ο χορός δηλώνει ότι αν και η αιτία δεν ήταν αντάξια αυτού του τρομερού πολέμου, η νίκη είναι λαμπρή και ο λαός παραμένει αφοσιωμένος στον βασιλιά. Η Κλυταιμνήστρα έχει μόνο κολακευτικά λόγια για τον σύζυγό της και υποστηρίζει ότι του έμεινε απόλυτα πιστή. Οι εκφράσεις αγάπης και αφοσίωσης πληθωρικές, όσο και οι ετοιμασίες υποδοχής με πορφυρό χαλί και θυσίες. Ο Αγαμέμνωνας νιώθει αμήχανα με τις υπερβολικές τιμές από φόβο των θεών. Όμως πείθεται και τις αποδέχεται. Ο βασιλιάς ζητά από την γυναίκα του να περιποιηθεί την Κασσάνδρα. Σύντροφό του τόσα χρόνια στον πόλεμο.

Με την αποχώρηση του Αγαμέμνωνα και της Κλυταιμνήστρας η Κασσάνδρα φανερώνει ότι έχει προικισθεί από τον Απόλλωνα με το δώρο της προφητείας. Προμηνύει τις συμφορές του οίκου των Ατρειδών, αλλά και το δικό της θάνατο. Την ίδια στιγμή ακούγονται βογγητά μέσα από το παλάτι και εμφανίζεται η Κλυταιμνήστρα ανακοινώνοντας τον φόνο του Αγαμέμνωνα. Δηλώνει απερίφραστα την απέχθειά της για τον σύζυγό της που αδίστακτα σκότωσε την κόρη της και εγκατέλειψε την ίδια.

Εμφανίζεται ο Αίγισθος που αφηγείται την δική του ιστορία και την δίψα εκδίκησης, που τον κατατρέχει για τον οίκο των Ατρειδών. Δηλώνει ότι θα γίνει άντρας της Κλυταιμνήστρας και θα εξουσιάζει με σκληρότητα τον τόπο. Η βασίλισσα τον υποστηρίζει. Ο χορός τον κατηγορεί ως άνανδρο που έκανε φόνο χρησιμοποιώντας μια γυναίκα και δηλώνει ότι θα βρει τον λαό εμπόδιο στα σχέδιά του.

Μαρία Πρωτόπαππα, Γιάννης Στάνκογλου, Αγαμέμνων ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βέροιας-Κοζάνης 2018

Η παράσταση.

Η σκηνογραφία λιτή, με έναν υπερυψωμένο ξύλινο διάδρομο να σηματοδοτεί την είσοδο προς το παλάτι. Ενδυματολογικά ξεχώριζε το μακρύ αέρινο φόρεμα της Κλυταιμνήστρας που κυριαρχούσε και αντανακλούσε τον έντονο κόκκινο φωτισμό της υποδοχής αλλά και του φόνου. Το φόρεμα της Κασσάνδρας ίσως ήταν η μόνη παραφωνία, καθώς στην προσπάθεια να αποπνέει την «εξωτική» καταγωγή της θύμιζε κουρτίνες, συνθετικές, άκαμπτες, πράσινες.

Αγαμέμνων, ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βέροιας-Κοζάνης 2018

Η σκηνοθεσία του Τσέζαρι Γκραουζίνι κλασική και υποδειγματική. Η κίνηση των ηθοποιών απέριττη και σαφής, ως προς τα συναισθήματα που εξέφραζαν. Ο λόγος καθαρός, όχι βιαστικός. Η μουσική υπόκρουση χαμηλή χωρίς να καλύπτει τον λόγο.

Όσον αφορά τους ηθοποιούς θα πω από την αρχή ότι ήταν όλοι τους εξαιρετικοί.

Στο ρόλο του Αγαμέμνωνα ο εκπληκτικός Γιάννης Στάνκογλου. Κορυφαία στιγμή του ρόλου του η συγκλονιστική πορεία θριάμβου προς το παλάτι. Από το πρώτο βήμα,  πάνω στο ιδεατό κόκκινο χαλί, μέχρι το τελευταίο ο ηθοποιός ξεδιπλώνει όλο τον συναισθηματικό κόσμο του ρόλου του. Χωρίς ούτε μια λέξη. Ξεκινά με δισταγμό από φόβο μη και θεωρηθεί ύβρις από τους θεούς αυτή η υποδοχή, που μόνο σε αυτούς ταιριάζει. Όσο περπατά το βήμα γίνεται όλο και πιο σίγουρο μέχρι την στιγμή που φτάνει μπροστά στην πύλη του παλατιού. Εκεί γυρίζει προς το λαό, γεμάτος περηφάνια και αλαζονεία για το επίτευγμά του. Είναι η στιγμή που ο Αγαμέμνωνας πιστεύει ότι είναι παντοδύναμος και ανίκητος. Λίγο πριν το τέλος του. Ο Γιάννης Στάνκογλου κρατά και τον ρόλο του Αίγισθου, αποδίδοντας και εδώ τέλεια την ψυχοσύνθεση του ήρωα.

Αγαμέμνων ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βέροιας-Κοζάνης 2018

Η Κλυταιμνήστρα της Μαρίας Πρωτόπαππα κινήθηκε στη λογική μιας γυναίκας που συγκλονισμένη από την προδοσία σχεδιάζει για δέκα χρόνια την εκδίκησή της. Με ψυχρό υπολογισμό και απόλυτη πνευματική συγκρότηση εκτελεί το σχέδιό της. Υπέροχη σκηνική παρουσία και εξαιρετική απόδοση των συναισθημάτων.

Μαρία Πρωτόπαππα, Αγαμέμνων ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βέροιας-Κοζάνης 2018

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκαν η Ιώβη Φραγκάτου ως Κασσάνδρα, ο Θοδωρής Κατσαφάδος ως Φύλακας και ο Αργύρης Γεωργιάδης ως αγγελιοφόρος.

Ιώβη Φραγκάτου, Αγαμέμνων ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βέροιας-Κοζάνης 2018

Φυσικά ισάξιος με τους πρωταγωνιστές, πρωταγωνιστής και ο ίδιος, ο 12μελής χορός που αποτελούνταν από τους Μάρκο Γέττο, Δημήτρη Γεωργιάδη, Τάσο Θεοφιλάτο, Πανάγο Ιωακείμ, Αλέξανδρο Μούκανο, Αλέξανδρο Μπαλαμώτη, Βασίλη Παπαγεωργίου, Κλέαρχο Παπαγεωργίου και Γιώργο Παπανδρέου.

ο Χορός, Αγαμέμνων ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βέροιας-Κοζάνης 2018

Απόηχος μιας αρχαίας κλασικής παράστασης.

Η αίσθηση που σου αφήνει η παράσταση είναι μαγευτική. Είναι από αυτές που παραμένουν στη μνήμη σου για χρόνια. Που δημιουργούν σημείο αναφοράς και σύγκρισης.

Δίκαια το κοινό αντάμειψε με έντονο και παρατεταμένο χειροκρότημα τους ηθοποιούς.

Αγαμέμνων ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βέροιας-Κοζάνης 2018, 47ο Φεστιβάλ Ολύμπου

Αποσπάσματα από την παράσταση Αγαμέμων των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βέροιας-Κοζάνης

Γράφει η Έλσα Παπαγιαννοπούλου