Καληνύχτα Μαργαρίτα | Θέατρο, κριτική της παράστασης

Written by

Καληνύχτα Μαργαρίτα στο θέατρο της Μονής Λαζαριστών από το ΚθβΕ
Ατμοσφαιρική η παράσταση του έργου Καληνύχτα Μαργαρίτα, νέα παραγωγή του ΚθβΕ, την πρεμιέρα του οποίου παρακολουθήσαμε στην σκηνή του θεάτρου της Μονής Λαζαριστών.

Η αυλαία άνοιξε με τους ηθοποιούς επί σκηνής να στέκονται στο ημίφως ενός άδειου χώρου και πίσω τους να αχνοφέγγει η εικόνα ενός τοπίου με σύννεφα. Ύστερα ακούσαμε τα βαριά στρατιωτικά βήματα και στην επόμενη σκηνή συμπληρώθηκε ψηφιδωτά η κιτρινισμένη, σαν φωτογραφία σέπιας, εικόνα: ενός σταθμού τρένων, μιας ομάδας ανθρώπων στην άκρη της σκηνής, ένας φρουρού και ανάμεσά τους συρματοπλέγματα, φώτα, άγριες φωνές, ανακοινώσεις-διαταγές και σκόρπιες δηλωτικές φράσεις αγωνίας και προσμονής.

Η συνάντηση των μελών της οικογένειας Περδικάρη με την νεαρή δασκάλα Μαργαρίτα, ύστερα από την μεσολάβηση ενός φίλου της οικογένειας, επιτελείται σ’ αυτόν τον εξωτερικό –εχθρικό χώρο για να μεταφερθεί στη συνέχεια σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους (σπιτιών-δρόμων- ενός σχολείου), κλείνοντας τον κύκλο της θεατρικής δράσης στον κλοιό των συρματοπλεγμάτων και με τους ήχους ενός θανατηφόρου πυροβολισμού που αφορά την νεαρή Μαργαρίτα.

Σκηνοθετικά η παράσταση Καληνύχτα Μαργαρίτα σχηματοποιήθηκε σε μικρές σκηνές οπτικών και ακουστικών εικόνων με διεγερτική ευρηματικότητα ταυτοποίησης της ατμόσφαιρας της εποχής, των χώρων και των χαρακτήρων, στο δείγμα προσώπων της προς εξέτασιν οικογένειας.

Πολλά φώτα καταδίωξης μέσα στο σκοτάδι έπεσαν πάνω στην πλατεία, μαζί με τις προκηρύξεις και τα συνθήματα που ακούστηκαν, οι κατακτητές πέρασαν ανάμεσα στους θεατές και κάποια κυνηγημένα πρόσωπα, με τις ασθματικές ανάσες των κυνηγητών, κρύφτηκαν στο σκοτάδι και πίσω από κλειστές πόρτες.

Μ’ αυτούς τους διαδραστικούς τρόπους, με τα φώτα, τους ήχους και τις εικόνες, σε έναν μετατοπισμό της προσοχής των θεατών και υπό τους ήχους μουσικών νυγμών, άλλαζαν ευέλικτα τα σκηνικά της παράστασης στις επιμέρους σκηνές του έργου.
Στην άκρη της σκηνής στέκονταν ο ακορντεονίστας-μουσικός, σε ευθεία υπογράμμιση του συμβολισμού -μιας γενιάς στο μεταίχμιο ζωής και θανάτου- πριν η ριπή σταματήσει το ακορντεόν της αντίστασης σ’ εκείνη την στροφή του γνωστού μελωδικού τραγουδιού.

Η σκηνογραφία της παράστασης έδωσε με πολύ ενδιαφέρουσες οπτικές υποσημειώσεις- και στα κοστούμια- την αισθητική ατμόσφαιρα και το στυλ της εποχής, καταγράφοντας το στίγμα της, τόσο στο αστικό περιβάλλον όσο και στο δημόσιο κτίριο του σχολείου.

Οι ηθοποιοί της παράστασης, στο πνεύμα του έργου, υπηρέτησαν εκφραστικά την σκηνοθετική πρόταση, δίνοντας φωνή και χαρακτήρα στα πρόσωπα του ρεαλιστικού κοινωνικού πίνακα, ζωγραφίζοντας συμπεριφορές και πόζες στη δίνη μιας εποχής σκληρής και αβέβαιης.

Ο πρωταγωνιστικός ρόλος της νεαρής Μαργαρίτας, εγκλωβισμένης στην οικογενειακή κοινωνιολογία παγιωμένων καταστάσεων, αποδόθηκε με θερμή φυσικότητα και πλαστικές μεταπτώσεις που αποκάλυψαν την εσωτερική ανήσυχη μεταμόρφωση, από τις ανέμελες σκέψεις στην απαισιόδοξη συνειδητοποίηση και τις επιλογές αντίδρασης, από την ατομική συμβολή συναίνεσης στην ομαδική δράση αντίστασης που φτάνει ως την προσωπική θυσία, τον ηρωισμό και την αυταπάρνηση.

Η μουσική της παράστασης, από μουσικές φράσεις- ρωγμές που χρωμάτισαν διακριτά τις επί μέρους ανάσες, συμπυκνώθηκε στο τρυφερό και με μια πίκρα τραγούδι που τραγούδησαν καλλίφωνα οι ηθοποιοί, κλείνοντας τον κύκλο της παράστασης με έναν αέρα νοσταλγικής επιθυμίας.

Καληνύχτα Μαργαρίτα συντελεστές

Συγγραφέας: Χατζής, Δημήτρης
Θεατρική διασκευή: Σταύρου, Γεράσιμος
Σκηνοθεσία: Μακρής, Φώτης
Σκηνικά: Δαγκλίδης, Αντώνης
Κοστούμια: Μπρούφας, Χρήστος

Μουσική: Κραουνάκης, Σταμάτης
Στίχοι: Κραουνάκης, Σταμάτης
Φωτισμοί: Βλασόπουλος, Νίκος
Μουσική διδασκαλία: Βουδούρης, Νίκος

Video Art: Βενετόπουλος, Μπάμπης
Βοηθός σκηνοθέτη: Συκιώτη, Αθηνά
Βοηθός σκηνογράφου: Ναλμπάντη, Έλλη
Φωτογράφος: Θώμογλου, Τάσος
Οργάνωση παραγωγής: Ανδρώνη, Αθανασία

Ηθοποιοί

Ανθοπούλου, Νεφέλη (Κατερίνα)
Ζαχαράκης, Αριστοτέλης (Ορέστης)
Καλαϊτζίδου, Σόνια (Φωτεινή)
Καραμφίλης, Γιάννης (Δέρβης)
Λιθαρής, Λευτέρης (Μπάρμπα Θωμάς)
Νινιός, Γιώργος (Περικλής)
Παγιατάκη, Ιωάννα (Αντιγόνη)
Παπαδάκη, Κατερίνα (Μαργαρίτα)
Σκούρτας, Θοδωρής (Στέφανος)
Σπυριδάκη, Ευτυχία (Αγγελική)
Συκιώτη, Αθηνά (Κοπέλα)
Σφυρίδης, Γιώργος (Βασίλης)
Τσάτσαρης, Γιάννης (Σταθμάρχης)

Μουσικοί

Σιούντας, Περικλής (Ακορντεόν)
Φιγκυράν
Παπαδημητρίου, Μιχάλης
Σιούντας, Περικλής
Τζόγκανος, Μάριος

Το έργο παρουσιάζεται στο ΚΘΒΕ για πρώτη φορά
Μονή Λαζαριστών – Σκηνή Σωκράτης Καραντινός (13/10/2018 – 21/04/2019)
(Το έργο του Γεράσιμου Σταύρου «Καληνύχτα Μαργαρίτα» είναι μια θεατρική μεταφορά του διηγήματος του Δημήτρη Χατζή, «Μαργαρίτα Περδικάρη», από τη συλλογή διηγημάτων του συγγραφέα «Το τέλος της μικρής μας πόλης» και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1967 από το Ελληνικό Λαϊκό θέατρο του Μάνου Κατράκη).

cityculture.gr /  Καληνύχτα Μαργαρίτα / κριτική Άγγελα Μάντζιου