Κουμ Κουατ στο Θέατρο της ΕΜΣ | κριτική

Written by

Κουμ Κουατ στο Θέατρο της ΕΜΣ | κριτική Άγγελα Μάντζιου


Παρωδία ηθών, συμπεριφορών, χαρακτήρων, στη σκιά ενός καθεστώτος, μιας εποχής, μιας γιορτής, υπό τους ήχους της νεανικής -ξένης- μουσικής και της πατροπαράδοτης δημοτικής ως υπόκρουση υπαινικτικών σχολιαστικών συνδυασμών, μεταξύ Ανατολής και Δύσης, στο όνομα του κερκυραϊκού τοπικού λικέρ.
Μεταξύ πραγματικότητας και θεάτρου -και με τα αντίστοιχα σύμβολα εποχής- στήθηκε τo σκηνικό της «αντίδρασης» των ηρώων της παράστασης «Κουμ κουάτ», που παρακολουθήσαμε στο θέατρο της ΕΜΣ του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος.
Σκηνοθετικά αποτυπώθηκε εύστοχα ως συμπτωματική ηχομιμητική και εικονοπλαστική επιχειρηματολογία διαλόγων ανάμεσα σε πρόσωπα-χαρακτήρες-ρόλους. Η δειγματοληψία των προσώπων, τα οποία συγκρότησαν τον κορμό της ιστορίας στις διάφορες αποχρώσεις της, συνδύασε τύπους και εκφράσεις σε ένα στυλιζαρισμένο αποτέλεσμα από χορευτικές φιγούρες, βήματα και μετατοπιστικές απευθύνσεις. Η συνθήκη σύνθεσης και αποδόμησης της κατάστασης συμπεριέλαβε και την διαδικασία της θεατρικής απόδοσης-αποτύπωσης, με τα σύνεργα της αμφίεσης επί σκηνής και επί το έργον, σε ένα ενδιαφέρον αποτέλεσμα, ιδιαίτερα στα σημεία εκείνα της «μεταφοράς» όταν οι χαρακτήρες άλλαζαν ρόλο ενώπιον των θεατών.
Οι δύο ηθοποιοί χειρίστηκαν τους ρόλους με τεχνάσματα επιβράδυνσης και επιτάχυνσης, χαρακτηριστικές κινήσεις και εκφράσεις στην επιχειρηματολογία των αφοπλιστικών διαλόγων τους. Το παιχνίδι τους ήταν ζωηρό και κάπως αφηρημένο, διαδραστικό και με κινηματογραφικό καδράρισμα, αφήνοντας αιχμές για παγιωμένες αναγνωρίσιμες αντιπαραθέσεις ιδεολογικών φρονημάτων, αντιλήψεων, επιλογών. Στις εναλλαγές των ρόλων τους, έδειξαν απτά και το πίσω από τη σκηνή περιβάλλον, κατά τη στιγμή της ένδυσης των εξαρτημάτων του εκάστοτε ρόλου, εκθέτοντας και το κοινωνικό μέγεθος της μεταμφίεσης στο διττό πλαίσιο.
Η θεματολογία των διαλόγων σχολίασε την πολιτική κατάσταση της δικτατορίας και τη ρητορική της, τους συγγενικούς και ερωτικούς δεσμούς, τα πατροπαράδοτα έθιμα και την αντίδραση των νέων, τα ξενόφερτα ήθη, τις στερεοτυπικές αντιλήψεις και ιδεοληψίες, όσα χωρίζουν και ενώνουν τους ανθρώπους, σε ένα κείμενο με αρκετά κωμικά στοιχεία στον σφυγμό του, στο σχηματικό σημείο αποκρυστάλλωσης του τότε σε ένα χρονικό μετά:
απόηχο- επίγευση καταστάσεων και σχέσεων με λικέρ Κουμ κουάτ στο θέατρο.


ΚΟΥΜ ΚΟΥΑΤ
Κείμενο: Γιάννης Καλαβριανός – Μαρία Κοσκινά
Σκηνοθεσία: Γιάννης Καλαβριανός
Σκηνικά: Τίνα Τζόκα
Κοστούμια: Βάνα Γιαννούλα
Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
Επιμέλεια κίνησης – Βοηθός σκηνοθέτη: Αλεξία Μπεζίκη
Βοηθός σκηνοθέτη: Αναστασία Μποζοπούλου

Σχεδιασμός κομμώσεων: Χρόνης Τζήμος
Σχεδιασμός μακιγιάζ: Όλγα Φαλέι
Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή
Trailer: Κωνσταντίνος Οικονόμου
Παραγωγή: Εταιρεία Θεάτρου Sforaris
ΠΑΙΖΟΥΝ:
Γιώργος Γλάστρας
Μαρία Κοσκινά.


cityculture.gr / Κουμ Κουατ στο Θέατρο της ΕΜΣ | κριτική Άγγελα Μάντζιου