ΕΔΩ ΟΥΡΑΝΟΣ –ΑΓΛΑΪΑ ΒΕΤΕΡΑΝΙ, Κ.Θ.Β.Ε., κριτική παράστασης

Written by

από το ΚΘΒΕ στο φουαγιέ της ΕΜΣ

Παράσταση αφαιρετική ως προς τα υλικά μέσα και πυκνή ως προς τα εκφραστικά γένη της, αξιοποίησε το ποιητικό εξομολογητικό βίωμα στην γειτνίαση  θεατρικών τύπων και ειδών,  από  τις δυνατές εικόνες της λογοτεχνικής αφήγησης, των παραμυθιών  και του θεάματος του τσίρκου, στην μεταφορά και μεταμφίεση του θεάτρου.

Το υλικό της αφήγησης οργανώθηκε  σε αποσπασματική διάρθρωση, δίνοντας  ένα ενδιαφέρον αποτέλεσμα σύμφυρσης φωνών, σωμάτων, κίνησης  και βημάτων.

Σκηνοθετικά αναδύθηκε η θερμοκρασία του κειμένου με μια αίσθηση  νεανικής ορμής και μιας αποδομητικής οργής που δεν έχει καταλαγιάσει ώστε να δώσει πιο μεστά αποτελέσματα.  

Η εμψύχωση της κούκλας με το χαρακτηριστικό  πρόσωπο, οι ιδιότυπες μάσκες, οι συμβολικές εικόνες του Video και η υποβλητική μουσική ως υπόβαθρο, ήταν τα στοιχεία που  ξετύλιξαν τον προσωπικό μύθο, το βίωμα ζωής και την προσδοκία, ανοίγοντας σε μια γενικευμένη εικόνα του κόσμου σ’ ένα πεδίο  καθημερινότητας, διαχωρισμών,   αντιθέσεων,  διαίρεσης,  διάψευσης, ομορφιάς, τέχνης και ονείρων.

Οι επιμέρους σκηνές φώτισαν τα σχήματα και ανέδειξαν την ευαίσθητη ματιά και την κριτική της συγγραφέως, υπογραμμίζοντας την διαχρονική θεματική (ζωή, όνειρα, φυγή, επικοινωνία, ταυτότητα,  ελευθερία, ένταξη, πατρίδα, εγκατάλειψη, νοσταλγία, γλώσσα, περιπλάνηση, διαφορετικότητα, πολιτική, αυταρχικά καθεστώτα) και την προσωπική εκμυστήρευση και το αυτοβιογραφικό-συγκριτικό βίωμα ζωής (οικογένεια, σπίτι, τσίρκο, σχολείο,  παιδική ηλικία, ενηλικίωση, συναισθηματικές σχέσεις, αισθητική, φαγητά, μυρωδιές, συνήθειες, συνθήκες, γενικεύσεις).

Η αφήγηση, το παραμύθι, η παντομίμα, οι κούκλες, η ανάγνωση, έδωσαν αδρές εικόνες της αθωότητας, της τραγικότητας, της κωμικότητας αλλά και της  γελοιότητας, αφήνοντας σε κάποιες σκηνές  μια -κάπως εύκολη και απλουστευτική-  κριτική αιχμή,  στον  απόηχο του αυταρχικού Ρουμανικού καθεστώτος. Σε κάποιες σκηνές επιβραδύνθηκε η πρόκληση και παράλληλα, κάποιες στιγμές, δόθηκαν σε ήρεμο ρυθμό οι  σκηνές της έξαψης, της ακονισμένης και λεπταίσθητης παρατήρησης της ηρωίδας, σε ένα γενικά προσεγμένο αποτέλεσμα παρά τα μικρά αδύναμα σημεία.

Οι  ηθοποιοί της παράστασης άλλαξαν  ρόλους και έδωσαν φωνή και σχήματα  στους χαρακτήρες με τρόπο διαισθητικό και εκφραστικά εύπλαστο. Παρόντες στην σκηνή και πριν την έναρξη του έργου, μέρος του σκηνικού σε διάφορες πόζες, έπαιξαν ρόλο και πέρα από τον ρόλο τους. Οι  μικρές φράσεις, οι επαναλήψεις,  οι συνδυασμοί και το σύμπλεγμα των σωμάτων, άνοιξαν σε συνεκτικές οπτικές  εικόνες με τους κατάλληλους φωτισμούς,  σαν παράθυρα θέασης  στο καλλιτεχνικά ασήμαντο και περιφερειακό αποτύπωμα του ευρωπαϊκού αφηγήματος.

ΕΔΩ ΟΥΡΑΝΟΣ

Μόνη παράφωνη στιγμή που αποδυνάμωσε την ατμόσφαιρα του τέλους, ήταν η χρήση των  μικρών  κουκλών  που παίζονταν στα δάχτυλα (για να θυμηθούμε και την παροιμία) κατά τη διάρκεια  του ακούσματος του τραγουδιού της ρομά πολιτισμικής γενεαλογίας, Amari Szi Amari:  μελαγχολική αύρα ακύρωσης νοήματος  στον επιτονισμό μιας χλευαστικής διάθεσης.

Aglaja Veteranyi – «Warum das Kind in der Polenta kocht»

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
Μετάφραση: Σοφία Γεωργακοπούλου
Διασκευή-Σκηνοθεσία-Μουσική επιμέλεια: Σίμος Κακάλας
Διασκευή-Μουσική επιμέλεια-Βοηθός σκηνοθέτη: Δημήτρης Καλακίδης
Σκηνικά-Κοστούμια: Γιάννης Κατρανίτσας
Μάσκες: Μάρθα Φωκά
Κούκλες (και εκπαίδευση στην κινησιολογία και χρήση τους): Στάθης Μαρκόπουλος
Φωτισμοί: Παναγιώτης Λαμπής
Video / Video Mapping: Κλεάνθης Καραπιπέρης
Βοηθός σκηνογράφου-ενδυματολόγου: Δανάη Πανά
Φωτογράφιση παράστασης: Τάσος Θώμογλου
Οργάνωση παραγωγής: Μαριλύ Βεντούρη

ΗΘΟΠΟΙΟΙ
Στεφανία Ζώρα, Γιώργος Κολοβός, Κωνσταντίνος Μωραΐτης, Χριστίνα Παπατριανταφύλλου, Γιάννης Τσεμπερλίδης