Το κόκκινο σπουργίτι, κριτική ταινίας

Written by

Το σώμα ανήκει στο κράτος | το σώμα υπηρετεί | το σώμα–μέσον | το σώμα που θυσιάζεται | το σώμα διαβατήριο | εσύ που εκθέτεις το γυμνό σου σώμα | το βασικό όργανο | το όργανο χειραγώγησης.

Χειραγώγηση: το ζητούμενο.

«Ο κάθε άνθρωπος είναι ένα παζλ αναγκών. Γίνε το χαμένο του κομμάτι και θα σου δώσει τα πάντα».

Παζλ αναγκών | χαμένο κομμάτι |

Πως θα μπορέσεις να βρεις το χαμένο κομμάτι;

Θα λάβεις την κατάλληλη εκπαίδευση. Εκπαίδευση στην αποκρυπτογράφηση | ο στόχος είναι πάντα η αχίλλειος πτέρνα | το κομμάτι που λείπει | το κομμάτι που σε αναγκάζει [σου επιβάλλει] να είσαι θνητός |

Άρα;

Τ ρ ω τ ό ς. [Και άρα ευάλωτος].

Εκπαιδεύεσαι ως ο ανιχνευτής της ευαλωτότητας της κάθε κατηγορίας θνητότητας. Το χαμένο κομμάτι | ο μάρτυρας της θνητότητας [της αδυναμίας] μοιάζει με μια τρύπα στην ολοκλήρωση. Με την μόνιμη αναβολή της.

Ένα σώμα που εκτίθεται και  τ ρ ώ γ ε τ α ι  από τα βλέμματα των άλλων αλλά ταυτόχρονα  τ ρ ώ ε ι  τους φορείς αυτών των βλεμμάτων. Τρώει τα κομμάτια της δύναμής τους | γιατί | κάμπτει την αντίστασή τους | γιατί | όχι μόνο ξυπνά αλλά πλέον χειραγωγεί το βασικό τους ένστικτο. Δεν υπάρχει ηθική, δεν υπάρχει περηφάνια, υπάρχει μόνο ο στόχος [η αποστολή].

«Θα μάθετε να αγαπάτε κατά παραγγελία»

Θα μάθετε να αγαπάτε αυτό που σας αηδιάζει. Το σώμα πηγάζει τώρα αηδία. Το σώμα του βιαστή φωνάζει αηδία αλλά «είναι απλά σάρκα»: μπορώ να σας εκπαιδεύσω [να σας πείσω] να την αγαπάτε γιατί δε διαφέρει από οποιαδήποτε άλλη σάρκα. Είναι η σάρκα [το δέρμα] το κάλυμμα [η πιο εξωτερική στρώση] της θνητότητας. Η πιο εξωτερική και άρα η πιο εκτεθειμένη. Εκτεθειμένη στην πρόθεση [σχέδιο | στόχο | αποστολή] του Άλλου.

Η σάρκα που γδέρνεται | τα κομμάτια δέρματος που αφαιρούνται | η σάρκα—το δέρμα που σκίζεται: το κάλυμμα | η προστασία | το σύνορο | η ταυτότητα που σκίζεται. Γιατί;

Για να σου προκαλέσει πόνο.

Τον πόνο που είναι ικανή να σου προκαλέσει μόνο η δική—σου—σάρκα, η σάρκα που σου διδάσκει τον πόνο, που σου διδάσκει πόσα διαφορετικά είδη πόνων μπορούν να υπάρξουν, που είναι η αιτία δημιουργίας του βασανιστηρίου. Γιατί έτσι θα μπορέσεις να προδώσεις, να λιποψυχήσεις, να λυγίσεις, να χειραγωγηθείς. Εργαλεία | χώροι και μέθοδοι βασανιστηρίων: το σώμα τώρα γδέρνεται, κόβεται, σκίζεται, αφαιρείται, χτυπιέται, απειλείται, κομματιάζεται, παραμορφώνεται, αλλοιώνεται: είναι ο τόπος προορισμού της βίας.

Το σώμα της μπαλαρίνας | το σώμα της δολοφόνου | το σώμα της πόρνης | το σώμα της κατασκόπου | το σώμα της προδότριας | το σώμα της που βασανίζεται | το σώμα της που αγαπά | το σώμα της που παραπλανά | το σώμα της που εκδικείται |. Το σώμα που ανήκει στην ίδια – το σώμα που ανήκει στο κράτος.

Το σώμα ως δοκιμή, επιβεβαίωση, επιμήκυνση αλλά ποτέ διαγραφή του ορίου.

Ταυτότητα της ταινίας

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ: Θρίλερ
ΕΤΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ: ΧΩΡΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ: ΗΠΑ
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 139
ΧΡΩΜΑ: ΕΓΧΡ.
Σκηνοθεσία: Φράνσις Λόρενς
Πρωταγωνιστούν: Τζένιφερ Λόρενς, Τζόελ Έτζερτον, Ματίας Σένερτς, Τζέρεμι Άιρονς

cityculture.gr/ γράφει η Ιφιγένεια Καφετζοπούλου