Απλές συμβουλές για ευχάριστη και αποδοτική μελέτη

Written by

Τώρα που ξεκινάνε τα σχολεία για πολλούς γονείς αρχίζει ένα καθημερινό μαρτύριο. Η μελέτη του παιδιού γίνεται ταυτόχρονα δική τους καθημερινή έννοια και φροντίδα. Το γεγονός αυτό, χώρια τις καθημερινές αντιπαραθέσεις και προστριβές που δημιουργεί ανάμεσα στους γονείς και στα παιδιά, εμποδίζει τα παιδιά να βιώσουν τη μάθηση ως ένα καθαρά δικό τους στόχο και δική τους προσωπική υπόθεση.

1

Ο κύριος στόχος της οικογένειας και του σχολείου στη συνέχεια, είναι να βοηθήσουν το παιδί να αυτονομηθεί. Το παιδί πρέπει να υιοθετήσει και να αναπτύξει κίνητρα ισχυρά, αυτά που ονομάζουμε εσωτερικά κίνητρα, ώστε να θέλει να πάει σχολείο, να θέλει να μάθει, να θέλει να διαβάσει, να θέλει να πετύχει.

Το παιδί δεν πρέπει να μελετά γιατί του το επιβάλλουν απλώς οι δάσκαλοι, οι γονείς, οι μεγάλοι αλλά πρέπει να καταλάβει, ότι, αν θέλει να διαβάσει μόνο του τα παραμύθια που του αρέσουν για παράδειγμα, θα πρέπει να μελετήσει.

Και αυτά τα είναι πράγματα που το παιδί τα μαθαίνει και τα εμπεδώνει από την πρώτη στιγμή. Είναι σημαντικό, λοιπόν, με την είσοδο του παιδιού στο δημοτικό σχολείο, οι γονείς και οι μητέρες να βοηθήσουν το παιδί να βιώσει ότι η μελέτη και η εργασία στο σπίτι είναι κάτι που αφορά αποκλειστικά το ίδιο. Δεν θα αξιολογηθούν οι ίδιες και δεν θα κάνουν άσχημη εντύπωση αν το παιδί τους πάει αδιάβαστο μια μέρα. Θα δώσουν την ευκαιρία στον δάσκαλο να καταλάβει τι ακριβώς ξέρει ή δεν ξέρει το παιδί ώστε να εστιάσει εκεί ακριβώς, και το παιδί να καταλάβει ότι πρέπει να είναι συνεπές στις υποχρεώσεις του στο σχολείο τώρα, στη ζωή αργότερα.

 Δεν χρειάζεται λοιπόν να είστε συνέχεια δίπλα του ή από πάνω του. Εκείνο που χρειάζεται είναι να οργανώσετε αρχείο λήψης (1)τον χώρο της μελέτης του. Δεν χρειάζεται να είναι ένα δωμάτιο, μπορεί να είναι απλώς το γραφείο του σε κάποια όμως ήσυχη γωνιά του σπιτιού και φωτεινή που θα είναι πάντα εκεί. Δεν μπορεί το παιδί να διαβάζει πότε στην κουζίνα και πότε στο σαλόνι. Η γωνιά του πρέπει να είναι οργανωμένη και να περιέχει τα βασικά που του χρειάζονται. Μην λησμονείτε εκτός από τα βασικά βιβλία, λεξικά και βοηθητικά βιβλία που πιθανά θα χρειαστεί και θα το βοηθήσουν (χάρτες, εικονογραφημένα λεξικά, βιβλία γνώσεων κλπ).

 Συζητήστε μαζί του ακόμα πώς προτιμάει να διαβάζει και πότε. Κάθε παιδί  είναι ένας ξεχωριστός άνθρωπος και έχει το δικό το προσωπικό στυλ μάθησης. Άλλα παιδιά θέλουν απόλυτη ηρεμία όταν διαβάζουν άλλα τα χαλαρώνει να ακούνε μουσική. Άλλα παιδιά προτιμούν να διαβάσουν αμέσως μόλις γυρίσουν από το σχολείο ενώ άλλα θέλουν να χαλαρώσουν πρώτα ή να κάνουν κάτι πρώτα που τα ευχαριστεί. Σεβαστείτε ακόμα τον ρυθμό τους. Ειδικά στην αρχή. Άλλα παιδιά γράφουν γρήγορα και γενικά τελειώνουν με γοργό ρυθμό και άλλα καθυστερούν περισσότερο.

αρχείο λήψης (2)Εκείνο που μπορείτε να κάνετε είναι να είστε παρών κάπου κοντά. Το καλύτερο να διαβάζετε και εσείς κάτι εκείνη την ώρα. Τα παιδιά υιοθετούν τις καλές αυτές συνήθειες. Μπορείτε να κάνετε έναν έλεγχο στο τέλος ή βεβαίως να απαντάτε σε τυχόν ερωτήματα του πάντοτε όμως χωρίς να δίνετε έτοιμες λύσεις αλλά βοηθώντας το να φτάσει στη λύση μόνο του.

Και βέβαια εκείνη την ώρα καλό είναι το παιδί να μη σας νιώθει να κάνετε πράγματα που ευχαριστούν το ίδιο. Η τηλεόραση, τα παιχνίδια πιθανά άλλων αδελφών, παρέες και κόσμος που μπαινοβγαίνουν δεν είναι σύμμαχος στο παιδί που προσπαθεί να ολοκληρώσει την μελέτη του. Το παιδί εκείνη την ώρα είναι ένας σκληρά εργαζόμενος και πρέπει να είναι απερίσπαστο και ήρεμο.

Δεν πειράζει και μία επιβράβευση μετά. Η αγαπημένη του σειρά στην τηλεόραση, μια βόλτα μαζί σας, μια λιχουδιά. Όλοι στο κάτω κάτω δικαιούμαστε και ένα δώρο όταν τελειώνουμε κάτι δύσκολο.

αξ3Το παν είναι να μη δημιουργούμε άγχος στα παιδιά, να μην τους περνάμε τα δικά μας θέλω και τις δικές μας υψηλές προσδοκίες και στόχους γι’ αυτά που οι ίδιοι δεν κατορθώσαμε. Μην ψάχνουμε τη δική μας επιβεβαίωση μέσα από την είσοδο του παιδιού μας στο Πανεπιστήμιο.

Τα παιδιά μας μπορεί να είναι πολύ επιτυχημένα όταν επιλέξουν απερίσπαστα αυτό που θέλουν να κάνουν και που τα κάνει ευτυχισμένα. Και αυτό μπορεί να είναι πολύ διαφορετικό από αυτό που εμείς έχουμε στο μυαλό μας!