Claude Monet, Εντύπωση, Ανατολή ηλίου (1872)

Written by

Από τους κυριότερους εκφραστές του ιμπρεσιονισμού ο Γάλλος ζωγράφος Claude Oscar Monet (1840-1926), όπως και άλλοι ιμπρεσιονιστές ζωγράφοι, στηρίζονταν ιδιαίτερα σε ένα συμπληρωματικό χρώμα που διαθέτει ισχύ και αυτονομία στο έργο. Ο πίνακας Εντύπωση, Ανατολή ηλίου (“Impression, soleil levant”) (1872) υπήρξε αφορμή σε μια έκθεση ιμπρεσιονιστών ζωγράφων που έλαβε χώρα στο Παρίσι ώστε ένας κριτικός τέχνης, ο  Louis Leroy, να κάνει για πρώτη φορά λόγο για τον ιμπρεσιονισμό ως όρο. Είναι λοιπόν ένα έργο-σταθμός για το κίνημα των ιμπρεσιονιστών και η παραδοχή μιας νέας τάσης στην τέχνη παρότι ο ιμπρεσιονιστικός όρος είχε αρχικά αρνητική χροιά.
Η Εντύπωση ή Ανατολή του ηλίου είναι μια εικόνα εξωτερική, στοιχείο ιμπρεσιονισμού. Ο πίνακας απεικονίζει το ομιχλώδες λιμάνι της Χάβρης. Ο ήλιος ανατέλλει με τα χρώματά του να απλώνονται με κοφτές πινελιές στον χλωμό ουρανό και παράλληλα να ενώνονται με τα χρώματα της θάλασσας. Αυτό που απουσιάζει είναι το σχέδιο, ενώ εντύπωση προκαλεί η μελαγχολική ίσως ατμόσφαιρα του σκηνικού, που όμως αφήνει μια νότα αισιόδοξη μέσω της λειτουργίας της εναλλαγής των χρωμάτων που πρωταγωνιστούν στη σύνθεση. Ο τρόπος απόδοσης της κίνησης των νερών της θάλασσας με τους ποικίλους χρωματισμούς που χρησιμοποιεί ο καλλιτέχνης δίνει την αίσθηση της στιγμής που αντιλαμβάνεται ο Monet με τον δικό του μοναδικό τρόπο, είναι η στιγμή που θέλησε να αιχμαλωτίσει στα χρώματά του. Τελικά αυτό που καταφέρνει ο καλλιτέχνης είναι να εστιάσει στην αξία της στιγμής.
 
Info
Εντύπωση, Ανατολή ηλίου (1872)
(“Impression, soleil levant”)
Μουσείο Marmottan, Παρίσιcityculture.gr / γράφει η Βασιλική Ρούσκα