Egon Schiele, Άνδρας και Γυναίκα (“Mann und Frau”) 1917

Written by

Ο πίνακας Άνδρας και γυναίκα (“Mann und Frau”) (1917) του Έγκον Σίλε (Egon Schiele) αποτελεί αντιπροσωπευτικό έργο εξπρεσιονισμού. Όπως είναι γνωστό στο ευρύ κοινό, ο Schiele, πέρα από την προσωπογραφία ασχολήθηκε σε μεγάλο βαθμό και με την τέχνη του γυμνού σώματος σε τέτοιο βαθμό ώστε να κατηγορηθούν κάποια από τα έργα του ως πορνογραφικά, με αποκορύφωμα αυτής της κατηγορίας την φυλάκισή του. Ο Αυστριακός καλλιτέχνης όντας προστατευόμενος του Gustav Klimt είχε πολλές επιρροές και από την Αρ Νουβό. Η ζωή του ζωγράφου υπήρξε ταραχώδης όταν αυτός ήταν ακόμη νέος, αφού στην ηλικία των 15 χρόνων του έχασε τον πατέρα του από σύφιλη. Την απώλεια του πατέρα του ακολούθησε πολύ αργότερα η απώλεια της γυναίκας του Edith, η οποία προσβλήθηκε από την Ισπανική γρίπη ενώ η ίδια ήταν έγκυος. Ο Schiele πέθανε μόλις στα 28 του χρόνια, τρεις μέρες μετά τον θάνατο της γυναίκας του.

Τα γυμνά έργα του Egon Schiele είναι άκρως τολμηρά, ιδιαίτερα αισθησιακά και με έντονο το στοιχείο της σεξουαλικότητας. Η ιδιαιτερότητα του καλλιτέχνη ωστόσο είναι ο βαθύς εξπρεσιονισμός που τα έργα του αποπνέουν, η έντονη πρόκληση, η παραμόρφωση.  Στον πίνακα Άνδρας και γυναίκα (“Mann und Frau”, 1917) διακρίνουμε αυτά τα εξπρεσιονιστικά στοιχεία. Θεματικό κέντρο του πίνακα είναι το ανδρόγυνο, είναι ένα κέντρο ανθρώπινο που εκφράζει την ένωση των δύο φύλων. Δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στα μέλη των δύο γυμνών κορμιών με αυτή του ανδρικού κορμιού να υπερισχύει. Ο άνδρας αποτυπώνεται με παστέλ χρώματα, στα οποία παρεμβάλλονται γαλάζιες-γκρι αποχρώσεις, να αγκαλιάζει τη γυναίκα περιμετρικά, ενώ τη φιλάει στο πλάι. Η γυναίκα αποτυπώνεται λεπτεπίλεπτη με την ίδια παλέτα χρωμάτων, είναι παραδομένη στην αγκαλιά του άνδρα και τα χέρια της έχουν μαζευτεί μπροστά από το στέρνο της. Το δεξί χέρι του άνδρα είναι ανασηκωμένο κι έτοιμο να χαϊδέψει τα πιασμένα καστανά μαλλιά της γυναίκας. Τα πρόσωπα του ανδρόγυνου δεν διακρίνονται, ωστόσο τα μάτια τους μοιάζουν κλειστά εκπέμποντας ιδιαίτερη ευαισθησία και αισθησιασμό. Ο Schiele δεν επιδιώκει να τονίσει τα χρώματα εδώ, αλλά περισσότερο θα λέγαμε εστιάζει στο να αποτυπώσει με τον μοναδικό του τρόπο το ανθρώπινο σώμα και την έντασή του μακριά από κάθε στατικότητα.

Info
Egon Schiele
Άνδρας και γυναίκα (1917)
(“Mann und Frau”)
Christie’s, N.Y.

cityculture.gr/ γράφει η Βασιλική Ρούσκα