Έκθεση στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ. «Κώστας Κοντογιάννης: 1926 – 2000»

Written by

Στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ. φιλοξενείται μέχρι τις 15 Ιουνίου 2017 η έκθεση «Κώστας Κοντογιάννης: 1926 – 2000». Ο Κώστας Κοντογιάννης εκπροσωπεί την μεταπολεμική γενιά στην ελληνική τέχνη. Γεννήθηκε στα Γρεβενά, φοίτησε στη σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και υπήρξε φοιτητής των Ανδρέα Γεωργιάδη και Γιάννη Μόραλη. Τη διετία 1956-58 ο Έλληνας ζωγράφος μετέβη στη Φλώρινα, όπου είχε τη δυνατότητα να οργανώνει εκθέσεις και διάφορα πολιτιστικά δρώμενα. Τις σπουδές του συνέχισε στην Ιταλία, στην Ακαδημία Καλών Τεχνών  (Accademia di Belle Arti) της Φλωρεντίας αποσπώντας πολλές διακρίσεις και συμμετέχοντας σε πολλές εκθέσεις, ομαδικές και ατομικές. Τα τελευταία χρόνια της ζωής του ο καλλιτέχνης διέμενε στους Αγίους Θεοδώρους Μαγνησίας, από όπου και κατάγονταν.

Τα έργα που φιλοξενούνται στην έκθεση ξεπερνούν τα 50 σε αριθμό. Τα περισσότερα από αυτά είναι ανθρώπινες μορφές, πρόσωπα καθημερινά, πρόσωπα της διπλανής πόρτας. Έργα μεγάλων διαστάσεων εναλλάσσονται με πορτρέτα, τοπία και έργα τμηματικά που αποτελούνται από περισσότερα έργα για να σχηματίσουν ένα ολοκληρωμένο. Το ανθρώπινο στοιχείο είναι αυτό που κυριαρχεί στους περισσότερους πίνακες. Μοιάζουν με ιστορίες που είχε να διηγηθεί ο Έλληνας καλλιτέχνης, ιστορίες που μοιάζουν ανολοκλήρωτες όχι εξαιτίας της αφαίρεσης στην τέχνη του Κ. Κοντογιάννη αλλά διότι ο ίδιος ήθελε να εστιάσει σε συγκεκριμένα ανθρώπινα στοιχεία κι όχι σε σχηματικές ελλείψεις. Ο ίδιος επισήμαινε σχετικά με την αφαίρεση στην τέχνη του: «Κάνω αφαίρεση για να τονίσω τα ουσιώδη, να προβάλλω με όσο γίνεται πιο ζωντανή την ένταση της συγκίνησης και του οράματος που μου δημιούργησαν. Αγαπώ την ανθρώπινη μορφή. Η αφαίρεση για μένα είναι ένα μέσο για να εκφράσω καλύτερα την ανθρώπινη μορφή, όχι για να την εξαφανίσω». Οι πίνακες είναι γεμάτοι χρώμα, ένταση και λυρισμό, κάποιοι μάλιστα αναδύουν το στοιχείο του μυστηρίου και του αισθησιασμού.

Ο έλληνας δημιουργός συνήθιζε να χρησιμοποιεί μολύβι ενώ η μεταπολεμική περίοδος κατά την οποία δημιουργούσε χαρακτηρίζεται από πολλές αλλαγές στην ελληνική τέχνη. Πέρα από τις καλλιτεχνικές τεχνοτροπίες αυτό που κατάφερε ο Κώστας Κοντογιάννης είναι να διατηρήσει ακέραιο το καλλιτεχνικό του ύφος, τη διαφάνεια και την ειλικρίνεια που απορρέει από τα καθημερινά πρόσωπα-πρωταγωνιστές των συνθέσεών του. Ο καλλιτέχνης επιδίωκε το ακριβές, το μετρημένο, το αυθεντικό και το διαχρονικό στα έργα του: «Ευαγγελίζομαι μια Τέχνη, σοβαρή, αυστηρή και συγκροτημένη, αφαιρετική στη μορφή, κλασσική όμως στο βάθος της πάνω από δόγματα, ετικέτες και τάσεις». Πάνω από όλα η τέχνη του Κ. Κοντογιάννη είναι μια τέχνη ελεύθερη και συγκεκριμένη συνάμα, γιατί από το ειδικό, το οικείο καθημερινό ανθρώπινο πρόσωπο ανάγεται σε κάτι πιο γενικό, σε κάτι πανανθρώπινο διατηρώντας πάντα τις αξίες και τα συναισθήματα αναλλοίωτα στο χρόνο και τη φθορά του. Και μια τέτοια τέχνη μόνο ελεύθερη και διαχρονική μπορεί να είναι.

Πληροφορίες

Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών (Αγ. Δημητρίου 159Α)
Διάρκεια έκθεσης: έως 15 Ιουνίου.
Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Τρίτη, Πέμπτη και Παρασκευή 9.00 – 14.00, Τετάρτη 9.00 – 14.00 και 17.00 – 21.00, Σάββατο και Κυριακή 10.00 – 18.00. Δευτέρα κλειστά.
τηλ.: 2310 247111
www.teloglion.gr

cityculture.gr/ γράφει η Βασιλική Ρούσκα

 

  1. Κοντογιάννης Κώστας, Πλάτες, 1994
  2. Κοντογιάννης Κώστας, Πλάτες, 1994
  3. Κοντογιάννης Κώστας, Ποδηλάτισσα, 1993
  4. Κοντογιάννης Κώστας, Μικρή Κοιμωμένη, 1997
  5. Κοντογιάννης Κώστας, Κοπέλα με ομπρέλα, 1998
  6. Κοντογιάννης Κώστας, Κοπέλες με μηχανή (ημιτελές), 1999