El Greco, Η Ανάσταση (1597-1600)

Written by

Η Ανάσταση (1597-1600) (“La Resurrección de Cristo”) του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου είναι ένα ακόμη έργο με θρησκευτική θεματική. Ο συγκεκριμένος πίνακας αρχικά είχε φιλοτεχνηθεί από τον καλλιτέχνη για την Αγία Τράπεζα της εκκλησίας María de Aragón στη Μαδρίτη που έπειτα μεταφέρθηκε στο μουσείο Πράδο μαζί με άλλα έργα του ίδιου καλλιτέχνη. Τα μανιεριστικά στοιχεία της επιμήκυνσης και της παραμόρφωσης των μορφών είναι απολύτως εμφανή μαζί με την πολυπλοκότητα της σύνθεσης. Η ένταση που αποδίδει ο πίνακας είναι κι αυτή φανερά διακριτή στον θεατή του έργου. Παρότι ο Θεοτοκόπουλος επηρεάστηκε καλλιτεχνικά από τον Τιτσιάνο και τον Μιχαήλ Άγγελο το ιδιαίτερο ταλέντο του είναι αδιαμφισβήτητο και μοναδικό.

Η Ανάσταση του El Greco

Η Ανάσταση” του El Greco

Κέντρο της σύνθεσης Η Ανάσταση (1597-1600) (“La Resurrección de Cristo”) είναι ο αναστημένος Χριστός. Ο Χριστός αποτυπώνεται γυμνός, να κρατά στο αριστερό του χέρι μια λευκή σημαία- σύμβολο του θριάμβου του επί του θανάτου. Το δεξί χέρι του Χριστού είναι ανυψωμένο σε σχήμα λόγου-ομιλίας ενώ πίσω από τον ώμο Του προβάλλει ένας πορφυρός μακρύς και με διακριτές πτυχώσεις χιτώνας- σύμβολο του μαρτυρίου και της θυσίας. Το ρομβοειδές φωτοστέφανο γύρω από το κεφάλι του Χριστού μαρτυρεί επιρροή από τη Βυζαντινή παράδοση. Η μορφή του Χριστού καταλαμβάνει εμφατικά το μεγαλύτερο και κεντρικό κομμάτι του πίνακα και αναβλύζει φως. Σε συμπληρωματική αντίθεση έρχεται η βάση του πίνακα η οποία είναι ιδιαίτερα πολυπληθής αφού ανδρικές μορφές καταλαμβάνουν το κάτω μέρος της σύνθεσης. Οι ανδρικές φιγούρες, άλλες γυμνές και άλλες φορώντας ένδυμα κυανό, κίτρινο και πράσινο, δείχνουν έκπληκτες και αναστατωμένες μπροστά στο θείο γεγονός. Οι ανδρικές φιγούρες πιθανότατα είναι οι στρατιώτες που φρουρούσαν τον τάφο του Χριστού. Το βλέμμα του θεατή της Ανάστασης σίγουρα στρέφεται κυρίως στην ανακαινισμένη μορφή του Χριστού αφού αυτή είναι εντυπωσιακή και θριαμβευτική.

 

Info
Δομήνικος Θεοτοκόπουλος,
Η Ανάσταση (1597-1600),
(“La Resurrección de Cristo”),
Museo del Prado, Μαδρίτη.

cityculture.gr/ γράφει η Βασιλική Ρούσκα