Εξομολογήσεις κριτική παράστασης | θέατρο

Written by


Την παράσταση «Εξομολογήσεις» παρακολουθήσαμε στο θέατρο Αυλαία από την θεατρική ομάδα «Θίασος». Η παράσταση ξεκίνησε μ’ έναν κυκλικό χορό κι ένα τραγούδι, εισαγωγικά μοτίβα της θεατροποιημένης και ζωηρής αφήγησης των τριών διηγημάτων «Της Κοκκώνας το σπίτι», «Ο Αλιβάνιστος» και «Ο Αμερικάνος» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη.


Χρησιμοποιώντας έκδηλες θεατρικές τεχνικές, με τρόπο αρκούντως αφαιρετικό και με ελάχιστα μέσα οι ηθοποιοί – αφηγητές των ιστοριών κατόρθωσαν να κεντρίσουν την φαντασία, τη σκέψη, το συναίσθημα και το ενδιαφέρον των θεατών ξεδιπλώνοντας, στη ροή και την εξέλιξη των ιστοριών, τις φωνές μιας κοινωνίας ανθρώπων λαϊκών με τις αθώες αντιφάσεις και τα κρυφά τους πάθη ως ψηφίδες ενός αλλοτινού και διαχρονικά γνώριμου θιάσου χαρακτήρων- προσώπων.


Σκηνοθετικά, κρατήθηκαν ευρύθμως οι ισορροπίες των κωμικών και δραματικών σημείων των κειμένων, αναδεικνύοντας τους γλωσσικούς πολυτροπισμούς καθώς και τα λεπτά κριτικά κοινωνικά σχόλια του συγγραφέα. Η σύνδεση των ιστοριών έγινε με απλό, φυσικό τρόπο, υπογραμμίζοντας την θεατρική συνθήκη των μεταμφιέσεων και του μετατοπισμού ύφους.


Με ποικίλους ήχους κρουστών μικροοργάνων, φωνών, μουρμουρητών, χορών και βημάτων, τραγουδιών, ψιθυρισμών και ισοκρατημάτων, που ακολούθησαν τις πολλές ιστορίες ανοίγοντας συνεχώς τους ομόκεντρους κύκλους τους, δόθηκε η ανάλογη ατμόσφαιρα της ψυχικής συγκίνησης ως
τα χαρούμενα κάλαντα μετά την σκηνή του γάμου. Μόνη παραφωνία ήταν, κατά την άποψή μας, το τελικό σκωπτικό τραγούδι ο Αμερικάνος, στο ρεμπέτικο ύφος, το οποίο δεν ταίριαζε στο κλίμα της ιστορίας και αποδυνάμωνε τις συγκινητικές εικόνες του παπαδιαμαντικού … «Αμερικάνου».

Οι αναφορές στις μεγάλες γιορτές (Χριστούγεννα – Πάσχα), σε γλυκόπικρους νοηματικούς συνειρμούς στον πυρήνα των ιστοριών, αποτέλεσαν σημείο σύνδεσης στο σχήμα του κύκλου: άνθρωπος και κοινωνία, πολιτισμός και φύση.


«Εξομολογήσεις» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη


Παράσταση με βιωματική λαϊκότητα και θεατρικώς σθεναρό ύφος. Παράσταση την οποία αξίζει να δουν όσο περισσότεροι θεατές για την φυσικότητα, την απλότητα και την ευρηματική δημιουργικότητα της σκηνοθεσίας του κ. Δ. Σακατζή , που ανέδειξε υποδειγματικά τα αξεπέραστα παπαδιαμαντικά διηγήματα. Κατόρθωσε να μας δώσει ένα θέατρο λαϊκό και
ταυτοχρόνως έντεχνο. Θέατρο για μικρούς και μεγάλους, σε μια γλώσσα που μας έδωσαν ελληνική – ενιαία σε όλες τις ιστορικές μορφές της. Θέατρο μιας καλώς εννοουμένης Ελληνικότητας, άγνωστης εν πολλοίς και κατακρεουργημένης από πολλούς.

Εξομολογήσεις


«Της Κοκκώνας το σπίτι», «Ο Αλιβάνιστος» και «Ο
Αμερικάνος» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη.
Σκηνοθεσία – Δραματουργική Επεξεργασία: Δημήτρης Σακατζής
Μουσική Επιμέλεια – Τραγούδι: Έλσα Μουρατίδου
Σχεδιασμός αφίσας: Γιώργος Αρμουτζίδης
Φωτογραφίες-Trailer: Ironman Productions
Παίζουν
Μάριος Μεβουλιώτης, Γιάννης Ναβραζίδης, Δημήτρης Σακατζής, Σωτήρης Ταχτσόγλου

Σημείωμα Σκηνοθέτη

Εορταστικός και πανηγυριστής, θρησκευόμενος και ταυτόχρονα βαθύτατα λαϊκός, ο Παπαδιαμάντης αναζητά παντού τον άνθρωπο: στις παραλίες και τα σοκάκια της Σκιάθου, στη μανία της θάλασσας, στα γραφικά ξωκλήσια. Μέσα από το χιούμορ, τη νοσταλγία και τον έρωτα, ο λόγος του κοσμοκαλόγερου γίνεται θέατρο και ρίχνει φως στα «ασήμαντα» περιστατικά της ζωής, σε έναν μοναδικό διάλογο με τον χρόνο και τη
μνήμη. Κρατήσαμε ακέραιη την ιδιαιτερότητα της γλώσσας του με τον χαρακτηριστικό της πλούτο, για να κάνουμε τους θεατές κοινωνούς της θεατρικότητας του λόγου του.

Ακουμπήσαμε στα διαχρονικά στοιχεία του έργου του, την αίσθηση της τελετουργίας και τη λαϊκότητα της καθημερινής ζωής, για να φωτιστούν ανάγλυφα στη σκηνή οι απλοί και καθημερινοί ήρωές του. Γεννήματα μιας Ελλάδας έναν αιώνα πριν, και ταυτόχρονα σημερινοί και επίκαιροι, εμείς οι ίδιοι.
Εξάλλου, αυτή είναι η μεγαλύτερη αρετή του Παπαδιαμάντη: η διαχρονικότητά του. «Τα πράγματα μπορεί να εξακολουθούν να παλιώνουν», έγραψε γι’ αυτόν ο Ελύτης, «αλλά στο έργο του παραμένει πάντα καινούριος ο Θεός και, φυσικά, οι λέξεις που τον εκφράζουν».


cityculture.gr / Εξομολογήσεις /  κριτική παράστασης / Άγγελα Μάντζιου