Οι ελληνικές ταινίες του 54ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Ο Προφήτης και η Αιώνια επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά

Written by

Στο ελληνικό τμήμα του Φεστιβάλ συμμετέχουν οκτώ ταινίες δίνοντάς μας την ευκαιρία να αποκτήσουμε μια ολοκληρωμένη εικόνα της σύγχρονης παραγωγής :

DSC05413

Goldfish του Θάνου Τσαβλή.

Ελλάδα, λίγα χρόνια μετά την επίσημη χρεοκοπία της χώρας. Ένας μοναχικός άντρας κρύβεται από το σκοτεινό παρελθόν του. Μια κοπέλα αναζητά τον μεγάλο έρωτα. Δυο κακότυχα αδέλφια αναλαμβάνουν να ξαναστήσουν την «επιχείρηση» του νεκρού πατέρα τους. Οι δρόμοι τους θα συναντηθούν με απρόσμενες εξελίξεις. Κυνηγοί επικηρυγμένων, δραχμές, νουντλς, τριαντάφυλλα και χρυσόψαρα.

Με τους: Φένη Μπένου, Θάνος Τσαβλής, Λουκία Τζωρτζοπούλου, Χρήστος Καρτέρης, Δημήτρης Μακαλιάς, Αργύρης Θανασούλας, Μιχάλης Οικονόμου, Βάσω Καβαλιεράτου, Βασίλης Καλαμάκης,Μελέτης Γεωργιάδης, Κωνσταντίνος Εξαρχόπουλος.

Miss Violence του Αλέξανδρου Αβρανά

Την ημέρα των γενεθλίων της, η 11 χρονη Αγγελική πηδάει από το μπαλκόνι και πέφτει στο κενό χαμογελώντας. Ενώ η αστυνομία και η κοινωνική πρόνοια προσπαθούν να καταλάβουν ποιος ήταν ο λόγος της πιθανής αυτοκτονίας, η οικογένειά της υποστηρίζει σθεναρά πως ήταν ατύχημα. Ποιο είναι το μυστικό που πήρε μαζί της η μικρή Αγγελική; Γιατί η οικογένεια προσπαθεί πεισματικά να την «ξεχάσει» και να συνεχίσει τη ζωή της;

Με τους : Θέμις Πάνου, Ελένη Ρουσσινού, Ρένη Πιττακή, Σίσσυ Τουμάση, Καλλιόπη Ζωντανού,  Κωνσταντίνος Αθανασιάδης, Μαρία Σκουλά.

Wild Duck του Γιάννη Σακαρίδη

Εγκλωβισμένος σε προσωπικά και οικονομικά αδιέξοδα ο Δημήτρης προσπαθεί να ορθοποδήσει αναλαμβάνοντας την εξιχνίαση μιας υπόθεσης υποκλοπών. Η έρευνα τον οδηγεί στην παρακολούθηση ενός διαμερίσματος και, κατ’ επέκταση , της καθημερινότητας των ενοίκων ολόκληρης της πολυκατοικίας. Όσο η παρακολούθηση προχωρά, τόσο το ενδιαφέρον του Δημήτρη αυξάνεται για την ιστορία της Παναγιώτας, της ενοίκου του επάνω ορόφου. Η σχέση του με την Παναγιώτα, αλλά και τα στοιχεία που ανακαλύπτει, τον οδηγούν στη βίαιη συνειδητοποίηση της παραβίασης της ιδιωτικής ζωής και της ασφάλειας, αλλά και της υποβίβασης της ποιότητας της ζωής των κατοίκων της σύγχρονης πόλης. Σ΄ένα ταξίδι αυτοπροσδιορισμού στη γενέτειρά του, ο Δημήτρης προσπαθεί να ξαναβρεί τη χαμένη του ελευθερία και τα παραγκωνισμένα του ιδανικά, για ν’ αντιμετωπίσει τα ηθικά και οικονομικά διλήμματα που τον καταδιώκουν.

Με τους: Θέμις Μπαζάκα, Αλέξανδρος Λογοθέτης,  Έφη Τσαπαρέλη, Γιώργος Πυρπασόπουλος, Ηλίας Λογοθέτης, Γιάννης Στάνκογλου, Γιάννης Σταμπουλτζής, Ελένη Χαραντώνη, Χρήστος Σακαρίδης, Κώστας Παπακυριάκου.

DSC05500Η αιώνια επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά της Ελίνας Ψύκου

Μετά από είκοσι χρόνια επιτυχημένης παρουσίας στην πρωινή ζώνη της τηλεόρασης, σε μια προσπάθεια να τονώσει τη δημοτικότητά του, ο γνωστός παρουσιαστής Αντώνης Παρασκευάς, σκηνοθετεί ο ίδιος την «απαγωγή» του. Αποσύρεται σ’ ένα εγκαταλειμμένο ξενοδοχείο απ’ όπου παρακολουθεί , μέσα από τις πολλές ανοιχτές τηλεοράσεις και τις πρωινές εκπομπές, τις εξελίξεις σχετικά με τη μυστηριώδη εξαφάνισή του. Συνδυάζοντας τη μαύρη κωμωδία , το δράμα, τη στιλιαρισμένη δραματοποίηση και τα μουσικά ιντερλούδια, η σκηνοθέτις, δημιουργεί μια αποπνικτική ατμόσφαιρα εγκατάλειψης. Κι ενώ περιμένει την κατάλληλη στιγμή για να επιστρέψει, ο Αντώνης Παρασκευάς διαπιστώνει προς φρίκη του πως σιγά σιγά το όνομά του αρχίζει να ξεχνιέται και η ζωή συνεχίζεται χωρίς εκείνον. Μέσα από τις οικείες και αναγνωρίσιμες εικόνες στις οθόνες και από τους άδειους και παρηκμασμένους χώρους του ξενοδοχείου, παρακολουθούμε και τον Αντώνη Παρασκευά αλλά και τον  κόσμο που τον δημιούργησε να αναητούν απεγνωσμένα τη χαμένη τους ταυτότητα.

Με τους: Χρήστος Στεργιόγλου, Μαρία Καλλιμάνη, Θεοδώρα Τζήμου, Σύλλας Τζουμέρκας.

Η τελευταία φάρσα του Βασίλη Ραϊση

Τέσσερις νέοι επιστήμονες έχουν ένα περίεργο «χόμπι»: Να κάνουνε φάρσες-αποκαλύψεις σε μέντιουμ, πνευματιστές κλπ. ΄Ενας από αυτούς μπαίνει στην ομάδα ενός ψευδο-θεραπευτή ώστε  να αποκαλύψει την απατεωνιά. Εκεί όμως, τα πράγματα δεν θα πάνε όπως τα είχε σχεδιάσει…

Με τους: Μαρίνα Καλογήρου, Νικόλας Πιπεράς, Γιώτα Αργυροπούλου, Ανδρέας Μαριανός,  Νίκος Μοναστηριώτης, Μιχάλης Καλιότσος, Αριστείδης Μπαλτάς, Άννα Μέγα, Γιώργος Μπινιάρης, Λυδία Τρύφωνα, Φώτης Θωμαϊδης

Ο προφήτης του Δημήτρη Πούλου

Κατά τη διάρκεια του πιο αιματηρού πολέμου στην ιστορία της ανθρωπότητας, ένας στρατιώτης καταφτάνει σ’ ένα εγκαταλειμμένο μοναστήρι αναζητώντας τον πατέρα του. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της παραμονής του εκεί, γεννάται η υποψία πως οι ειρηνιστές επισκέπτες του χώρου ίσως γνωρίζουν κάτι για τον πατέρα του.

Με τους : Γιώργος Χρανιώτης, Δήμητρα Κούα, Μενέλαος Χααράκης, Στέλιος Χριστοφορίδης, Nathan Thomas,  Γιώργος Παπαστυλιανός

Ο Χειμώνας του Κωνσταντίνου Κουτσολιώτα

Ο Νίκος, ένας νέος, ρομαντικός συγγραφέας από την Ελλάδα, ζει στο Λονδίνο ώσπου τον χτυπά η οικονομική κρίση. Αποφασίζοντας να επιστρέψει στον τόπο καταγωγής του, βρίσκει καταφύγιο στην ορεινή Σιάτιστα και στο παλιό εγκαταλειμμένο αρχοντικό του 16ου αιώνα των παιδικών του χρόνων, που κουβαλάει μια περίεργη κληρονομιά γεμάτη φήμες, προκαταλήψεις και μυστήριους θανάτους. Στοιχειωμένο από τα φαντάσματα του παρελθόντος , που οδήγησαν και τον πατέρα του στην τρέλα, ο Νίκος πρέπει να ξεδιαλύνει το μυστήριο του θανάτου του χωρίς να χάσει το μυαλό του και ο ίδιος.

Με τους: Έφη Παπαθεοδώρου, Θοδωρής Αλμπάνης, Βαγγέλης Μουρίκης, Πετρούλα Χρήστου, Ανδρέας Ανδρεόπουλος, Βασιλική Παναλή, Μένος Τσίζεκ.

Να κάθεσαι και να κοιτάς του Γιώργου Σερβετά

Χειμωνιάτικος ουρανός. Πράσινα λιβάδια. Αποθήκες σιτηρών. Ένας άδειος σταθμός. Φτάνει ένα τρένο. Δεν κατεβαίνει κανείς, εκτός από την Αντιγόνη, μια νέα κοπέλα γύρω στα 30. Βρισκόμαστε στη Θ., μια μικρή πόλη της ελληνικής επαρχίας και το μέρος στο οποίο επιστρέφει η Αντιγόνη μετά από απουσία πολλών ετών. Η Αντιγόνη είναι αποφασισμένη να μείνει εκεί. Πάει στο μπαρ της γειτονιάς για ένα ποτό, συναντά μια φίλη από τα παλιά, πιάνει δουλειά ως καθηγήτρια αγγλικών στο τοπικό φροντιστήριο, τα φτιάχνει με τον Νίκο, ένα αγόρι σαφώς νεότερο, όμορφο και ευχάριστα αφελές. Ωστόσο η αναζήτηση μια απλής ζωής στους ήσυχους δρόμους της μικρής πόλης σύντομα αποδεικνύεται ελαφρώς πιο μπερδεμένη από ότι η Αντιγόνη είχε φανταστεί. Η ζωή στους δρόμους της Θ. είναι ήσυχη, αλλά κάτω από την επιφάνεια η βία, οι προκαταλήψεις κι ένας άγραφος νόμος συνενοχής μεταξύ δραστών και θυμάτων βασιλεύει. Σε αυτήν την τελευταία ευκαιρία της Αντιγόνης ν’ αλλάξει τη μοίρα της, θα δράσει, ή θα κάθεται να κοιτάει;

Με τους:Μαρίνα Συμεού, Γιώργος Καφετζόπουλος, Μαριάνθη Παντελοπούλου, Νίκος Γεωργάκης, Κωστής Σειραδάκης, Γιώργος Ζιώβας.

Είδαμε :

Ο Προφήτης του Δημήτρη Πούλου.

 DSC05188Είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του σκηνοθέτη. ΄Αχρονη και άχωρη η ταινία. Δηλαδή μπορεί να διαδραματίζεται οπουδήποτε και οποτεδήποτε. Για να ενισχύσει τη διαχρονικότητα των αξιών που υποτίθεται ότι μεταφέρει. Ανύπαρκτο σενάριο που από κάποιο σημείο και μετά ήταν σχεδόν παιδαριώδες. Βαρύγδουπος λόγος, αφελείς διάλογοι, που δεν οδηγούσαν πουθενά. Μηνύματα υποτίθεται διαχρονικά  μέσα από μια ιστορία (αν μπορούμε να την ονομάσουμε και ιστορία) που δεν είχε αρχή, μέση και τέλος. Αργό με αγγελοπουλικές εικόνες (ωραία η εικόνα και το τοπίο του μοναστηριού) που χρειαζόταν όμως ένα γενναίο κόψιμο. Ειδικά η σκηνή με τους τρεις ληστές σου έφερνε γέλωτα. Το μενταγιον τι τελικά εξυπηρετούσε που αναγκάστηκαν να ξεθάψουν τον ληστή για να το έβρουν; Καλές οι ερμηνείες, γενναία προσπάθεια των ηθοποιών αλλά τι να σου κάνουν και αυτοί; Μου θύμιζε τελικά κάτι ανάμεσα σε Κοέλιο και Χαλίλ Γκιμπράν (νομίζω ότι κάποιες ατάκες του ανήκουν) και μου έφερε στο μυαλό απαντήσεις μοντέλων σε καλλιστεία όπου με στόμφο σου σερβίρουν υποτίθεται μεγάλου βάθους αρλούμπες. Στην επόμενη προσπάθεια ελπίζω να είμαστε όλοι πιο τυχεροί.

 

DSC05185

Η αιώνια επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά.

Η πρώτη εμφάνιση της Ελένης Ψύκου με μια ταινία με πολλές δυνατότητες και μεγάλη δυναμική. Ωραίο το σενάριο, με επιρροές βέβαια, έξυπνο και με δυνατό, επίκαιρο και πιασιάρικο θέμα. Ευρηματικότατο. Πιάνει πολλά προβλήματα της σύγχρονης κοινωνίας. Μιας κοινωνίας που στήνει συνέχεια ηρώα, (πολλές σκηνές έχουν ως αφετηρία και σκηνικό το ηρώο ενός χωριού, το μνημείο ενός χαμένου αεροπόρου) και που δημιουργεί ήρωες από το πουθενά γιατί τους έχει ανάγκη. Το σταρ σύστεμ και πώς λειτουργεί, πώς ανεβάζει και πόσο σκληρά και απάνθρωπα κατεβάζει είδωλα, πόσο σκληρή είναι η μοναξιά και πόσο χαμηλά μπορείς να πέσεις κυνηγώντας τη φήμη, τη δημοτικότητα, τα νούμερα τηλεθέασης. Πόσο κοντά στην αλήθεια ή στο ψέμα έφτασε η ταινία; Μάλλον έχουμε πολλά θλιβερά εγχώρια παραδείγματα.

Το σενάριο ξέφυγε λίγο στο δεύτερο τμήμα μετά την δραπέτευση του ήρωα και από το ξενοδοχείο. Αν ήταν λίγο πιο σφιχτοδεμένο νομίζω ότι η ταινία θα απογειωνόταν. Ωστόσο, η σκηνοθέτιδα, δείχνει ότι έχει μεγάλες δυνατότητες και πιστεύω ότι θα μας δώσει πολύ ικανοποιητικά δείγματα μελλοντικά.

Ανεπιφύλακτα να την παρακολουθήσει κανείς και μόνο για να απολαύσει τον Χρήστο Στεργιόγλου. Κλασική αξία και ηθοποιός μεγάλων δυνατοτήτων. Τον παρακολουθώ εδώ και πολλά χρόνια, από τη Θεσσαλονίκη. Είναι δύναμη.

Εξαιρετική η μουσική του, καθώς και η υποβλητική εικόνα.