Η Σκηνή της Αγάπης από το «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» του Μπερλιόζ 

Written by

skini tis agapis

Εκτόρ Μπερλιόζ    

Ο σπουδαίος Γάλλος συνθέτης Εκτόρ Μπερλιόζ – Hector Berlioz (1803-1869), ήξερε όσο λίγοι να εκφράζει μέσα από τις συνθέσεις του τα πλούσια συναισθήματα και τον βαθιά ρομαντικό του χαρακτήρα. Δεν θα μπορούσε άλλωστε να είναι αλλιώς όταν μεγάλωσε με τη μουσική του Μπετόβεν και την ποίηση των Γκαίτε και Σαίξπηρ.Εκτόρ Μπερλιόζ

Ο έρωτας για την Χάριετ Σμίθσον

Μια βραδιά του 1827, στο θέατρο Οντεόν του Παρισιού, συνέλαβε την ιδέα για τη σύνθεση ενός έργου για την ιστορία του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας, συνεπαρμένος όχι μόνο από την ερμηνεία της Harriet Smithson στον πρωταγωνιστικό ρόλο, αλλά και από την ίδια την αγγλο-ιρλανδή ηθοποιό.Harriet Smithson 1830 Ο Μπερλιόζ  είχε βέβαια ερωτευτεί την ηθοποιό λίγο καιρό πριν, όταν την είχε απολαύσει ως Οφηλία και είχε αρχίσει να την πολιορκεί, χωρίς ανταπόκριση. Εκείνη όμως η βραδιά ήταν καθοριστική γιατί τότε αποφάσισε πως δεν θα ησύχαζε μέχρι να την κάνει δική του. Ο ίδιος περιέγραψε ως εξής τα συναισθήματά του: «Μέχρι το τέλος της Γ’ πράξης, μόλις και μετά βίας μπορούσα να αναπνεύσω. Ένιωθα ένα σιδερένιο χέρι να με έχει αρπάξει από την καρδιά. Ήξερα πως ήμουν πια χαμένος».

Ρωμαίος και Ιουλιέτα

Δώδεκα χρόνια αργότερα, παντρεμένος πια από εξαετίας με το αντικείμενο του πόθου του, παρουσίασε τη μεγαλειώδη δραματική συμφωνία ‘Ρωμαίος και Ιουλιέτα’, από την οποία ξεχωρίζει η «Σκηνή της Αγάπης σε σι ελάσσονα, έργο 17», η αγαπημένη του σύνθεση, όπως αποκαλύπτει στα απομνημονεύματά του. Πρόκειται για ένα συγκλονιστικό adagio που βρίθει συναισθημάτων και αποτελεί μία σταθερή επιλογή ρεπερτορίου των συμφωνικών ορχηστρών παγκοσμίως. Πλούσια ενορχηστρωμένο και πρωτότυπο στη μορφή του, περιγράφει αρχικά την αποπνικτική καλοκαιρινή ατμόσφαιρα στον κήπο των Καπουλέτων, ώσπου εισάγει το μάλλον θρηνητικό θέμα του Ρωμαίου, περιγράφοντας μία αγάπη τόσο δυνατή που πληγώνει και φέρνοντας στο νου το σιδερένιο χέρι στην καρδιά του, εκείνη τη νύχτα στο Οντεόν.

«Σκηνή της Αγάπης σε σι ελάσσονα, έργο 17»

Ο γάμος του συνθέτη με την ηθοποιό δεν κράτησε πολύ, όμως έμεινε αθάνατη η συγκεκριμένη σύνθεση που γέννησε η αγάπη τους. Και όχι μόνο αυτή, αφού η Ιρλανδέζα καλλονή ενέπνευσε στον Μπερλιόζ και τη ‘Φανταστική Συμφωνία’ του, για την οποία ονομάστηκε ‘ο πατέρας της προγραμματικής μουσικής’.

cityculture.gr/ γράφει ο Νίκος Κυριακού