Η ταινία της ημέρας: Locke/Σε λάθος χρόνο (2013)

Written by

Σκηνοθεσία-Σενάριο: Στίβεν Νάιτ

Παίζουν: Τομ Χάρντυ

Ακούγονται οι φωνές των: Ολίβια Κόλμαν, Ραθ Ουίλσον, Άντριου Σκοτ

Υπόθεση: Ο Άιβαν Λοκ είναι ένας ευτυχισμένος οικογενειάρχης και ένας επιτυχημένος εργοδηγός σε μία εταιρεία κατασκευών. Ένα τηλεφώνημα, τον λάθος χρόνο, θα τον φέρει αντιμέτωπο με τον εαυτό του, το παρελθόν του και με ό,τι έκτισε μέχρι τότε και μία σειρά από γεγονότα θα αλλάξουν την ζωή του.

Γιατί να την δω;: Γίνεται να υπάρχει ενδιαφέρον σε μία ταινία εξ ολοκλήρου γυρισμένη σε ένα αυτοκίνητο, με έναν και μόνο χαρακτήρα να εμφανίζεται ψυχή τε και σώματι στην οθόνη, με ένα μόνο τηλέφωνο διαθέσιμο για την έξω από το αυτοκίνητο επικοινωνία; Και όμως γίνεται! Γυρισμένη σχεδόν σε πραγματικό χρόνο, η ταινία “Σε λάθος χρόνο” αποπειράται κάτι που μοιάζει εκ πρώτης όψεως ριψοκίνδυνο: να φτιάξει μία αφήγηση πάνω σε έναν χαρακτήρα ο οποίος μέσω τηλεφωνημάτων πρέπει να ανακοινώσει τις μεγαλύτερες και δυσκολότερες αποφάσεις της ζωής του. Θυμόμαστε την (ουσιαστικά) πρώτη ταινία του Στίβεν Σπίλμπεργκ Fuel που ήταν γυρισμένη κατ’ εξοχήν σε ένα αυτοκίνητο (εξαιρετικής έμπνευσης και κεινη). Ε λοιπόν αυτό που κάνει ο Στίβεν Νάιτ στην δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία που κάθεται πίσω από την κάμερα, είναι ακόμα πιο ριψοκίνδυνο. Διότι δεν υπάρχει κάποιου είδους καταδίωξη, δεν έχει κανένα μηχανικό πρόβλημα το αμάξι, οι καιρικές συνθήκες είναι μια χαρά και ό,τι μας ενδιαφέρει σ’ αυτή την ταινία γίνεται από τα τηλεφωνήματα του Άιβαν Λοκ, του συγκλονιστικού Τομ Χάρντυ.

Και τι ακριβώς συμβαίνει; Ο Λοκ λοιπόν, πριν από καιρό, και για μία φορά στη ζωή του, είχε απατήσει την γυναίκα του με μία βοηθό μηχανικού που γνώρισε σε μία δουλειά κάπου μακρυά απ’ το σπίτι του. Και εκείνη την μία και μοναδική φορά, η γυναίκα έμεινε έγκυος. Ο Λοκ δεν το χει ανακοινώσει ακόμα στην σύζυγο του καθώς υπολογίζει πως το παιδί θα γεννηθεί σε δύο μήνες από τότε. Μα έλα που έχει άλλα σχέδια και βγαίνει πρόωρα. Και μάλιστα ακριβώς την μέρα πριν την μεγαλύτερη άντληση σκυροδέματος στην Ευρώπη της οποίας επικεφαλής είναι ο Λοκ. Και έρχεται λοιπόν η στιγμή που πρέπει να παρθούν αποφάσεις. Θα αφήσει την Μπέθαν (την εγκυμονούσα γυναίκα) να γεννήσει μόνη της και θα γίνει καθ’ εικόνα και ομοίωση του δικού του αδιάφορου πατέρα ή θα σταθεί συνεπής απέναντι της και θα αναγνωρίσει τις ευθύνες του; Όποια απόφαση και να πάρει θα έρθει σε σύγκρουση είτε με το οικογενειακό και επαγγελματικό του περιβάλλον είτε με την συνείδηση του. Ο Λοκ λοιπόν παίρνει την δύσκολη απόφαση να στηρίξει την Μπεθαν, για την οποία δεν νιώθει το παραμικρό συναίσθημα (ίσως λίγη συμπόνοια) και να δώσει στο παιδί που θα έρθει στον κόσμο ότι δεν του δωσε ο δικός του πατέρας: αγάπη, σιγουριά, στήριξη. Θυσιάζει λοιπόν την δουλειά του και την οικογενειακή του γαλήνη, με τα παιδιά του και την γυναίκα του να τον περιμένουν να δουν ποδοσφαιρικό αγώνα για το παιδί που θα έρθει πρόωρα στον κόσμο.

Μοναδική ερμηνεία από Τομ Χάρτνυ σε ένα oneman show σε μία γεμάτη αφηγηματικά ταινία με μεγάλες δραματικές εντάσεις, ίσως χωρίς κάποια σπουδαία κορύφωση, πανέμορφη οπτικά με τεχνάσματα με διαρκή ντισόλβ, γρήγορη, κυλά σαν ρυάκι. Ο Στίβεν Νάτι καταφέρνει με τα απλούστερα κινηματογραφικά εργαλεία να φτιάξει μία ταινία στιβαρή και απόλυτα ειλικρινής, όπως ακριβώς ο κεντρικός χαρακτήρας του οποίου η ψυχραιμία σε συνταράσσει όπως και το σθένος του αρχικά να αποδεχτεί την κατάσταση, να πάρει την δύσκολη απόφαση και αντιμετωπίσει τις συνέπειες ενός λάθος του παρελθόντος.  Μία από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες που είδαμε τελευταία!