«Ηλέκτρα» 2o Διεθνές Φεστιβάλ Δάσους – θέατρο – κριτική

Written by

Την ευφάνταστη παράσταση «Ηλέκτρα» παρακολουθήσαμε στο θέατρο της ΕΜΣ, ενταγμένη στο πρόγραμμα του 2ου Διεθνούς Φεστιβάλ Δάσους του ΚθβΕ.
Μοντέρνα ανάγνωση πολλών μοτίβων της αρχαίας τραγωδίας σε μια ιδιαίτερη εκδοχή ανάπτυξης των μύθων της, με τον δραστικό τρόπο της κωμωδίας. Παράσταση ζωηρά ευρηματική και πολυεπίπεδη αφού διέτρεξε το υλικό πολλών τραγωδιών και μυθολογικών κύκλων σε μια ευσύνοπτη σύμπτηξη.

Με τρεις ηθοποιούς να μοιράζονται ταυτόχρονα πολλούς ρόλους και με μόνο σκηνικό αντικείμενο κουτάλια, η ιδιαίτερη αυτή θεατρική ομάδα παρουσίασε σε κωμική μετατροπία τον μύθο των Ατρειδών, συνθέτοντας μία πολύτροπη και πρωτότυπη παράσταση μύθων, ρόλων, σχέσεων. Συγκινητικά ευχάριστη στη διασύνδεσή της, συμπεριέλαβε με το τέλος της παράστασης και το μοτίβο του Ζορμπά στη μουσική υπόκρουση, φωτίζοντας λοξά και το στερεοτυπικό σύγχρονο πολιτισμικό προφίλ, όταν αναγγέλλεται μ’ έναν χορό η λύση του αινίγματος του δράματος του αρχαίου κόσμου.

Στο δάπεδο της σκηνής πολλά κουτάλια έγιναν τα όπλα των ρόλων : διακριτικά εξουσίας, στολίδια γυναικών, κτερίσματα, σπονδές χοών, αρχαία όπλα, βραβεία δώρων, καθημερινά αντικείμενα. Ο συγχρονισμός της κίνησης, οι εναλλαγές των ρόλων, οι ζωηροί διάλογοι και η γρήγορη δράση, έδωσαν μια δυναμική ταχυτήτων στην ευστοχία της παράστασης. Με τα μοντέρνα και απλά κοστούμια δόθηκαν χρωματικά οι ευανάγνωστες αισθητικές πτυχές των διαφορετικών ρόλων-χαρακτήρων. Η αρχαία κόμμωση, η εξάρτυση των πολεμιστών, η ακαμψία της εξουσίας, τα όπλα των αρχηγών, το βασιλικό προσωπείο του Αγαμέμνονα και τα στολίδια της βασίλισσας Κλυταιμνήστρας, το προφίλ της κόρης Ηλέκτρας και του Ορέστη, η πόζα του Μάντη -προφήτη, φωτίστηκαν στην ενισχυτική μεταλλική λάμψη των κουταλιών σε μια κωμική δίνη.

Οι ερμηνείες

Οι ερμηνείες των ηθοποιών ξεδιπλώθηκαν πάνω σε ισχυρά υπόβαθρα αφομοιωτικής μετουσίωσης της μελέτης των μοτίβων της αρχαίας τραγωδίας και της κωμωδίας. Με το σώμα τους έπλασαν τόσο ευδιάκριτα τα σχήματα της ατίθασης διακωμώδησης και κράτησαν το ενδιαφέρον των θεατών με το έξυπνο χιούμορ των διαλόγων και τους υπαινιγμούς του θεατρικού παιχνιδιού στο οποίο επιδόθηκαν μπαίνοντας στην ουσία των εικόνων του κύκλου των Ατρειδών.

Παρουσιάζοντας κωμικά την τραγική ιστορία διηγήθηκαν τον μύθο αλλιώς, εμπλουτίζοντας την ελληνική παράδοση, ανοίγοντας νέους κύκλους προσέλκυσης.
Συγχαίρουμε την θεατρική αυτή ομάδα, Companhia do Chapitô, της χώρας των μελαγχολικών Fados και των ποιητών με τα πολλά προσωπεία, γιατί μας έδειξαν με νεανική ορμή πόσο ζωντανοί είναι οι ελληνικοί- αρχαίοι και σύγχρονοι- μύθοι.

Είναι τόσο παρηγορητικό στους ταραγμένους καιρούς μας να συναντιόμαστε στην εμπειρία της αντηχητικής πολιτισμικής κληρονομιάς, να μοιραζόμαστε το λεξιλόγιο και να βρίσκουμε τα κλειδιά της επικοινωνίας πάνω στο συμφιλιωτικό όριο, σ’ εκείνο το προφητικό «μετέωρο βήμα του πελαργού» του μεγάλου σκηνοθέτη, γιατί η ποίηση του θεάτρου συνεχίζεται πολύτροπα αφού η τέχνη είναι η αινιγματικά κοινή πολυδαίδαλη γλώσσα.

ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ «Ηλέκτρα» – Electra- Companhia do Chapitô.

Παράσταση θεάτρου επινόησης (devised theatre).
Σκηνοθεσία: Cláudia Nóvoa & José Carlos Garcia
Ερμηνεύουν: Jorge Cruz, Nadia Santos/Susana Nunes, Tiago Viegas

Μια κωμωδία που βασίζεται στις διάφορες θεατρικές εκδοχές της τραγωδίας «Ηλέκτρα».
Η Ηλέκτρα πείθει τον αδερφό της (Ορέστη) να την βοηθήσει να σκοτώσουν την μητέρα τους (Κλυταιμνήστρα). Η ίδια η Κλυταιμνήστρα είχε πείσει τον εραστή της (Αίγισθο) να την βοηθήσει να σκοτώσουν τον άνδρα της (Αγαμέμνων), ο οποίος δεν χρειάστηκε καμία βοήθεια για να θυσιάσει την μεγαλύτερη κόρη του, ώστε ο στόλος του να μπορέσει να πλεύσει προς τον πόλεμο.

Στο τέλος, το μόνο που μένει στην Ηλέκτρα είναι να χορέψει ως την τελευταία της πνοή.

cityculture.gr / Ηλέκτρα / θέατρο / κριτική Άγγελα Μάντζιου