Το κωμικό στοιχείο στα έργα του Αριστοφάνη βγαίνει μέσα από ένα συνονθύλευμα από ρητορική επιχειρηματολογία, εκλεπτυσμένες γλωσσικές εκφράσεις και βωμολοχίες. Οι τελευταίες είναι ιδιαίτερα αισθητές στη Λυσιστράτη. Οι ήρωες του Αριστοφάνη μιλούν σοβαρά, ασκώντας έντονη πολιτική και κοινωνική κριτική. Όμως, για πολλά χρόνια η σοβαρότητα των αριστοφανικών ηρώων υποβιβαζόταν με σκηνοθεσίες που εστίαζαν στις βωμολοχίες, που εμπλουτίζονταν κατά κόρον. Που εστίαζαν στις σύγχρονες πολιτικές αναφορές, καθώς και σε κινήσεις που τόνιζαν τα σεξουαλικά υπονοούμενα. Μόνο και μόνο για να προκληθεί γέλιο.
Με ιδιαίτερη χαρά διαπιστώνω ότι η σκηνοθεσία του Γιάννη Μπέζου για την Λυσιστράτη επαναφέρει την σοβαρότητα στην πιο διάσημη κωμωδία του Αριστοφάνη. Χωρίς αναφορές στο πολιτικό παρόν, χωρίς λεκτικές και κινητικές προσθήκες, παραμένει πιστός στο αριστοφανικό κείμενο. Μεταφέρει το κοινό στο 411 π.Χ., την χρονιά που ανέβηκε για πρώτη φορά το έργο, όπου οι γυναίκες απέχουν από τις ερωτικές δραστηριότητες, για να πείσουν τους άντρες να σταματήσουν τον πόλεμο. Μπορεί βέβαια σκοπός του έργου να είναι η εξύμνηση της ειρήνης έναντι του πολέμου, όμως στην πραγματικότητα, όπως μας λέει η ιστορία, οι Σπαρτιάτες δέχονταν να τερματίσουν τον πόλεμο μόνο αν οι Αθηναίοι καταργήσουν την δημοκρατία και επιστρέψουν στο ολιγαρχικό πολίτευμα. Και ο Αριστοφάνης ήταν υποστηρικτής της ολιγαρχίας.
Ο Πέτρος Φιλιππίδης ως Λυσιστράτη, μετατρέπεται πράγματι σε γυναίκα. Μελετημένες γυναικείες κινήσεις και περπάτημα, γυναικεία φωνή, αποδίδει τον ρόλο υπέροχα. Η Ναταλία Τσαλίκη στον ρόλο της Μυρίνης και ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης στο ρόλο του συζύγου της Κινησία, έχουν μία εξαιρετική σκηνή καθώς η Μυρίνη, πιστή στην Λυσιστράτη, προσπαθεί , ανεπιτυχώς βέβαια, να αποφύγει την ερωτική επαφή με τον άντρα της. Ο Γιάννης Μπέζος κρατά τον ρόλο του Πρόβολου, του κορυφαίο του αντρικού χορού.
Το έργο έχει δύο χορούς. Ο ένας αποτελείται από τους άντρες και ο άλλος από τις γυναίκες. Τα μελοποιημένα χορικά και η χορογραφία δεν υπολείπονται του επιπέδου της υπόλοιπης παράστασης. Μια παράσταση ιδιαίτερα προσεγμένη και ποιοτική. Μια πολύ καλή παράσταση της Λυσιστράτης που σεβάστηκε το πνεύμα του Αριστοφάνη και χειροκροτήθηκε παρατεταμένα από το κοινό στο αρχαίο θέατρο του Δίου.
Υπάρχει και κάτι ακόμα που σεβάστηκε ο θίασος. Το κοινό. Η παράσταση ξεκίνησε ακριβώς στην ώρα της, κάτι σχεδόν πρωτοφανές. Και για αυτό ευχαριστούμε πολύ.