Μαρία Λαφτσίδου: το θέατρο είναι πολιτική πράξη, δεν σκοπεύουμε να σταματήσουμε να λέμε την αλήθεια μας

Written by

Maria Laftsidou

Οι «Εκκλησιάζοντες» η πολυσυζητημένη και επιτυχημένη κωμωδία των Μιχάλη Δαρνάκη και Μαρίας Λαφτσίδου, παίζεται για δεύτερη συνεχόμενη σεζόν στο Θέατρο Αυλαία.
Πρόκειται για μια σύγχρονη κωμωδία, με απρόσμενη πλοκή που στηρίζεται καθαρά  σε σατιρικό κείμενο. Κατα τη περσινή χρονιά που παίχτηκε πρώτη φορά όσοι την είδαν είπαν ότι διασκέδασαν. Αλλά η παράσταση φέτος έχει προκαλέσει αντιδράσεις σε μερίδα φανατικών της ορθοδοξίας.  Όπως χαρακτηριστικά γράφουν σε ανακοίνωση τους θεωρούν ότι: πρόκειται για Βλάσφημο θεατρικό έργο που δυσφημίζει το θεανδρικό πρόσωπο του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, της Μοναστικής πολιτείας και που γενικότερα αντίκειται εις την μακρά Ιερά Παράδοση της Πατρίδος και της Εκκλησίας μας. 

Υπενθυμίζουμε πως κατά τη περσινή σαιζόν “άγνωστοι” βανδάλισαν την αφίσα της παράστασης

ekklisiazo

Η Μαρία Λαφτσίδου που έγραψε το έργο μαζί με τον Μιχάλη Δαρνάκη σε μια συνέντευξη στο cityculture.gr, λίγο θυμωμένη αλλά συγχρόνως και πολύ αποφασισμένη,  δίνει τις δικές της απαντήσεις σε όλα όσα τη ρωτήσαμε

Μαρία Λαφτσίδου, συνέντευξη

Maria Laftsidou

Μαρία Λαφτσίδου


Στη παράσταση «Εκκλησιάζοντες» βρισκόμαστε στο Παγγαίο όρος και βλέπουμε τρεις μοναχούς να προσπαθούν να αυξήσουν τα έσοδα της μονής με οποιονδήποτε τρόπο. Με έντονη χιουμοριστική διάθεση μας μεταφέρει τα κακώς κείμενα της σημερινής πραγματικότητας. Γιατί δεν με σοκάρει καθόλου αυτή η εικόνα;

Γιατί όλα αυτά τα έχουμε ξαναδεί. Όχι στο θέατρο, αλλά στις ειδήσεις. Όταν ξεκινήσαμε με τον Μιχάλη να γράφουμε τους Εκκλησιάζοντες, δεν χρειάστηκε να σκεφτούμε εκκλησιαστικά,πολιτικά και δημοσιογραφικά σκάνδαλα. Υπήρχαν έτοιμα. Και μάλιστα δεν ξέραμε ποιο από όλα να διαλέξουμε.

Όμως αυτό φαίνεται να έχει σοκάρει και να ξεσηκώσει κάποιες ομάδες. Έχεις δει υποθέτω την ανακοίνωση που κυκλοφορεί στο διαδίκτυο και τιτλοφορείται ως Συγκέντρωση διαμαρτυρίας από κληρικούς και ορθόδοξους χριστιανούς και πατριωτικούς συλλόγους ενάντια στη παράσταση «Εκκλησιάζοντες»
Ναι δυστυχώς την έχω δει. Πιστεύω πως σοκάρει επειδή ακόμη και οι ίδιοι οι διαμαρτυρόμενοι ξέρουν πως αυτά τα σκάνδαλα είναι αληθινά. Απλώς δεν τους αρέσει κάποιος να τα προβάλει προς τα έξω. Επίσης επικαλούνται πως προσβάλλουμε το θρησκευτικό συναίσθημα, επειδή προφανώς δεν έχουν δει την παράσταση. Εμείς σατιρίζουμε μία πτυχή του Κλήρου , ούτε τη θρησκεία ούτε την πίστη.

«Στην Ελλάδα είναι απαγορευτικό να αγγίζεις το θέμα Εκκλησία»

– Οι «Εκκλησιάζοντες» είναι μια σάτιρα. Προφανώς και δεν σατιρίζετε τη θρησκεία αλλά μια μερίδα εκπροσώπων της και τη διαπλοκή τους με τους πολιτικούς. Επειδή είχα παρακολουθήσει τη περσινή σας παράσταση προσπαθώ να κατανοήσω τι ήταν αυτό που ενόχλησε. Εσύ μπορείς να το εντοπίσεις;
Στην Ελλάδα ακόμη είναι απαγορευτικό να αγγίζει κανείς το θέμα της Εκκλησίας. Πιστεύω πως αν ανεβάζαμε την ίδια παράσταση, λέγαμε τα ίδια πράγματα και λέγαμε πως πρόκειται για καθολικούς μοναχούς, δεν θα υπήρχε καμία απολύτως αντίδραση.

– Η παράσταση διακωμωδεί με αιχμηρό χιούμορ, τη διαπλοκή και τη διαφθορά, σε όλες τις μορφές και βαθμίδες εξουσίας. Σκέφτεσαι μήπως να αυτολογοκριθείτε με κάποιον τρόπο ώστε να μην υπάρχουν και στο μέλλον αντιδράσεις εφόσον συνεχίσετε τη πολύ πετυχημένη παράσταση σας;
Η επιτυχία της παράστασης οφείλεται στο ότι δεν αυτολογοκριθήκαμε. Ο κόσμος θέλει να βλέπει αλήθειες στο θέατρο. Από τη στιγμή που δεν προσβάλλουμε κανέναν δεν θεωρώ πως υπάρχει λόγος να βάλουμε φρένο σε όσα έχουμε να πούμε. Ούτε πέρσι στο πρώτο ανέβασμα , αλλά ούτε και φέτος υπήρξε θεατής που να αντέδρασε ή να ένιωσε προσβεβλημένος.

Laftsidou Maria

«Είναι δυσφήμιση να θεωρεί το κοινό πως εμείς σατιρίζουμε το θρησκευτικό συναίσθημα ή την Ορθοδοξία.»

– Στις «Εκκλησιάζοντες» σατιρίζεται η πλευρά του Κλήρου που μέσω της πίστης αποσκοπεί στο κέρδος. Για αυτό και υποθάλπει τον φανατισμό, το ρατσισμό, τη μισαλλοδοξία. Αυτή η μερίδα «πιστών» δεν θα ήθελε την πνευματική ανάπτυξη εκτός του κόλπου της Εκκλησίας. Όπως φαίνεται μάλλον πατήσατε κάλο. Φοβάσαι τις αντιδράσεις των φανατικών; Οι ηθοποιοί τι λένε;
Αν έβλεπαν την παράσταση δεν θα φοβόμουν τις αντιδράσεις. Εκεί όλες οι αντιδράσεις είναι καλοδεχούμενες. Ο καλλιτέχνης δρα , το κοινό αντιδρά. Θετικά ή αρνητικά. Επειδή όμως η συγκέντρωση που θα γίνει , γίνεται από ανθρώπους που τους ενοχλεί η ύπαρξη της παράστασης και όχι το περιεχόμενό της ( μιας και δεν το γνωρίζουν ) , φοβάμαι τις αντιδράσεις των φανατικών. Οι ηθοποιοί, το θέατρο Αυλαία, όλοι οι συντελεστές και εγώ αποφασίσαμε ομόφωνα να πραγματοποιήσουμε κανονικά την παράσταση της Δευτέρας και όλες τις άλλες.

– Αυτή η δυσάρεστη αναταραχή που προκάλεσαν οι «Εκκλησιάζοντες» σε μια μερίδα φανατικών της Ορθοδοξίας πιστεύεις πως είναι και μιας μορφής διαφήμιση για την παράσταση;
Σίγουρα η παράσταση έγινε περισσότερο  γνωστή εξ αιτίας των αντιδράσεων. Αν και το θέατρο ήταν γεμάτο πέρσι, πριν μας βάψουν μαύρο το banner. Ταυτόχρονα όμως ξέρω, πως ο κόσμος δεν θέλει να έρθει τη Δευτέρα επειδή φοβάται για τυχόν επεισόδια που μπορεί να γίνουν. Επίσης είναι δυσφήμιση να θεωρεί το κοινό πως εμείς σατιρίζουμε το θρησκευτικό συναίσθημα ή την Ορθοδοξία.

Νέα παιδιά με ροπή στη κωμωδία, τη σάτιρα

– Μαζί με τον Μιχάλη Δαρνάκη έχετε γράψει 5 κωμωδίες: Την κωμωδία με τον χαρακτηριστικό τίτλο «Ειλύθια», τον κωμικό μονόλογο «15 ολόκληρα Λεπτά», την κοινωνικοπολιτική κωμωδία «Πραξικόπημα», τον κωμικό μονόλογο «Σαββέλα Ζέπω και την κοινωνικοπολιτική κωμωδία «Εκκλησιάζοντες». Θα ήθελα να μου εξηγήσεις τι σημαίνει να γράφεις ένα έργο μαζί με κάποιον άλλο.
Σε μας όλα προκύπτουν από συζητήσεις. Αναλύουμε την επικαιρότητα, προκύπτει η ιδέα, αποφασίζουμε την πλοκή , τους χαρακτήρες κι ύστερα είναι ο καθένας μόνος του. Γράφουμε όλο το έργο και οι δύο. Ύστερα σβήνουμε, ενώνουμε, ξαναγράφουμε και διορθώνουμε. Διορθώσεις φυσικά κάνουμε και στην ώρα της πρόβας. Παρεμβαίνουμε έντονα ο ένας στο κείμενο του άλλου, χωρίς ντροπές και εγωισμούς. Αυτή η ελευθερία νομίζω πως μας πάει παρακάτω. Μας ενδιαφέρει το έργο, όχι ποιος έγραψε τι. Ακόμη κι άνθρωποι που μας γνωρίζουν καλά δεν είναι σε θέση να καταλάβουν ποιος έχει γράψει τι. Πολλές φορές κι εμείς οι ίδιοι μπερδευόμαστε. Με τον Μιχάλη είχαμε μία μαγική επικοινωνία από την πρώτη στιγμή.

Maria Laftsidou Mixalis Darnakis

Μαρία Λαφτσίδου – Μιχάλης Δαρνάκης

– Επειδή σ έχω παρακολουθήσει σε ανύποπτο χρόνο να παίζεις σαν ηθοποιός μπορώ να πω χωρίς καμιά διάθεση να σου κάνω κομπλιμέντο ότι είσαι μια από τις πιο ταλαντούχες μορφές που έχω δει στο χώρο της κωμωδίας. Δεν σου λείπει; Γιατί δεν κράτησες εσύ τον γυναικείο ρόλο που υπάρχει στην παράσταση;
Σ’ευχαριστώ πολύ. Αγαπώ την κωμωδία με όλη μου την ψυχή και με τιμά ιδιαίτερα αυτό που λες. Μου λείπει, ναι. Ο λόγος που δεν κράτησα τον ρόλο της Καλλιόπης στους Εκκλησιάζοντες είναι επειδή δεν αισθάνομαι έτοιμη να σκηνοθετώ και να παίζω ταυτόχρονα. Πιστεύω πως όλοι οι ηθοποιοί χρειάζονται την καθοδήγηση του σκηνοθέτη. Η Αλεξάνδρα Κασσιούμη που υποδύεται φέτος την Καλλιόπη είναι μία εξαιρετική ηθοποιός που έχει φανεί αντάξια όλων των προσδοκιών.
Φέτος επέλεξα να παίξω στο θέατρο Φαργκάνη στην παιδική παράσταση η Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων σε διασκευή-σκηνοθεσία Δημήτρη Αδάμη. Μια παράσταση που εκτός από την μεγάλη απήχηση που έχει στα παιδιά, θυμίζει και σε μας τους μεγάλους την σημασία της παιδικότητας.

Μαρία Λαφτσίδου,  σκηνοθέτης, ηθοποιός, συγγραφέας

– Η Μαρία Λαφτσίδου, είναι μόλις 27 χρονών και είναι ήδη σκηνοθέτης, ηθοποιός, συγγραφέας. Μου διαφεύγει κάτι; Τι άλλο είσαι; Υπάρχει χώρος για κάποια άλλη δραστηριότητα εκτός από το θέατρο στη ζωή σου;
Όχι καμία, και είμαι πολύ χαρούμενη γι’αυτό! Αυτό ήταν το όνειρό μου, να βρίσκομαι μέσα στο θέατρο με κάθε τρόπο και με οποιαδήποτε ιδιότητα.

– Πότε αποφάσισες πρώτη φορά πως θέλεις να ασχοληθείς με το θέατρο. Πως ξεκίνησες; Και πως το δέχθηκαν οι δικοί σου.
Το ήξερα από παιδί. Ξεκίνησα από εργαστήρια και ερασιτεχνικές ομάδες, πέρασα στο πανεπιστήμιο Μακεδονίας στο τμήμα Ειδικής Αγωγής και όπως χιλιάδες άλλοι ηθοποιοί το άφησα για να πάω στη Δραματική Σχολή. Από ‘κει και πέρα τα πράγματα πήραν τον δρόμο τους. Αρχίσαμε με τον Μιχάλη να κάνουμε δικές μας δουλειές και το ένα έφερε το άλλο. Οι δικοί μου αρχικά ήταν αρνητικοί αλλά υποστηρικτικοί ταυτόχρονα. Πλέον είναι μαζί μου σε κάθε πρεμιέρα και ανέχονται το άγχος μου.

Μαρία_Λαφτσίδου– Αντίθετα από αυτό που κάνετε εσύ και η ομάδα σου, να γράφετε και να παίζετε σύγχρονα έργα, στη χώρα μας βλέπουμε στο χώρο του θεάτρου να ακολουθούν αντίθετη ρότα. Τα περισσότερα νέα παιδιά είτε προτιμούν να ανεβάζουν κλασικές παραστάσεις από το διεθνές αλλά και το ελληνικό ρεπερτόριο, είτε να προτιμούν περισσότερο τους ξένους συγγραφείς. Αυτό γιατί πιστεύεις ότι συμβαίνει. Δεν υπάρχουν πολλοί Έλληνες συγγραφείς που να γράφουν σύγχρονα θεατρικά έργα; Δεν τους εμπιστεύονται; Υπάρχει κάποια άλλη εξήγηση;
Είμαι σίγουρη πως υπάρχουν Έλληνες συγγραφείς με εξαιρετικά έργα. Το κακό είναι πως δεν μπορούμε εύκολα να τους ανακαλύψουμε μιας και δεν εκδίδονται. Είναι αντιφατικό νέοι ηθοποιοί ή σκηνοθέτες να απορρίπτουν νέους συγγραφείς. Θεωρώ πως μία λύση θα ήταν η χρήση νεοελληνικών έργων στις Δραματικές σχολές για να υπάρχει μία πρώτη επαφή αλλά και η επιλογή τους στα κρατικά θέατρα.

«Το θέατρο είναι πολιτική πράξη κι εμείς δεν σκοπεύουμε να σταματήσουμε να λέμε την αλήθεια μας »

– Θα ήθελα να μας έλεγες λίγα λόγια για την ομάδα σας. Τι είναι αυτό που σας ενώνει και τι να περιμένουμε στο άμεσο μέλλον από σας
Το Ελεύθερο Θέατρο Θεσσαλονίκης ( Ε.Θ.ΘΕ. ) είναι μία εταιρεία θεάτρου μακριά από την έννοια της κολεκτίβας.Στόχος μας είναι οι ελεύθερες παραστάσεις που εκφράζουν όλα όσα έχουμε να πούμε για το σήμερα.
Θέλουμε να δημιουργήσουμε το θέατρο που μας αρέσει να βλέπουμε και θέλουμε να το κάνουμε στην πόλη που ζούμε.  Δεν στοχεύουμε ούτε στην καινοτομία , ούτε στην πρωτοπορία.  Το δικό μας όραμα είναι να ανεβάζουμε παραστάσεις που αφορούν τον κόσμο. Πιστεύουμε πως το θέατρο είναι για όλους και πως ήταν, είναι και θα είναι ελεύθερο.Θέλουμε να συνεργαστούμε με νέες ομάδες, νέους ανθρώπους, νέους συγγραφείς, σκηνοθέτες και ηθοποιούς. Τον Απρίλιο θα ανεβάσουμε στο θέατρο Αυλαία την νέα εκδοχή της Ειλύθιας.

– Σου εύχομαι καλή επιτυχία Μαρία και καλό κουράγιο
Σε ευχαριστώ πάρα πολύ. Θα ήθελα να προσθέσω, πως το Ελεύθερο Θέατρο Θεσσαλονίκης , θα δώσει τις απαντήσεις του επί σκηνής τη Δευτέρα στο θέατρο Αυλαία. Το θέατρο είναι πολιτική πράξη κι εμείς δεν σκοπεύουμε να σταματήσουμε να λέμε την αλήθεια μας.

cityculture.gr/ συνέντευξη  Πέτρος Γραμμενίδης