Νικηφόρος Λύτρας, Αναμονή (1895-1900)

Written by

Ο Νικηφόρος Λύτρας (1832-1904) υπήρξε από τους κυριότερους εκπροσώπους της σχολής του Μονάχου. Φοίτησε στο Σχολείο των Τεχνών όπου αργότερα μάλιστα δίδαξε Στοιχειώδη Γραφική. Έπειτα μετέβη στο Μόναχο με υποτροφία της ελληνικής κυβέρνησης και την βοήθεια του βαρόνου Σίμωνα Σίνα για σπουδές στην Ακαδημία Καλών Τεχνών (1860). Μετά το πέρας των σπουδών του, ο Λύτρας επέστρεψε στην Αθήνα και διορίστηκε καθηγητής στο Πολυτεχνείο. Υπήρξε φίλος του Νικόλαου Γύζη. Ο καλλιτέχνης ήρθε σε επαφή με τον ιμπρεσιονισμό, ακολούθησε όμως την ακαδημαϊκή ζωγραφική. Ασχολήθηκε με την προσωπογραφία, τη νεκρή φύση, την ιστορία, τη μυθολογία μα κυρίως με την ηθογραφία.

anamoni litras

Αναμονή, (1895-1900) Νικηφόρος Λύτρας

Η Αναμονή (1895-1900) είναι έργο ηθογραφικό. Του συγκεκριμένου πίνακα προηγείται παρόμοιας θεματικής πίνακας με τίτλο Το φίλημα (πριν το 1878). Κεντρικό θέμα της Αναμονής είναι το συναίσθημα που αναβλύζει από την κοπέλα. Η νεαρή γυναίκα βρίσκεται στο κέντρο της σύνθεσης, ωστόσο προτεραιότητα δίνεται στο συναίσθημά της. Η λυγερή κοπέλα στέκεται στις μύτες των γυμνών ποδιών της, φοράει λευκό ένδυμα και κοιτάζει εξεταστικά μπροστά από ένα μισάνοιχτο παράθυρο. Αριστερά της κοπέλας βρίσκεται ένας κρίνος που μοιάζει με την κοπέλα, είναι κι αυτός μακρύς κι έχει λευκό χρώμα –σύμβολο αγνότητας. Δεξιά της κοπέλας βρίσκεται ένα ξύλινο έπιπλο με πρόχειρα αφημένα πράγματα της καθημερινής ζωής. Κυριαρχούν καφέ αποχρώσεις ενώ εμφανή είναι τα περιγράμματα όπως αποτυπώνονται από τον Λύτρα. Το φως είναι διάχυτο στο χώρο. Από το παράθυρο διακρίνεται ο εξωτερικός χώρος, είναι το οπτικό πεδίο της κοπέλας από όπου αναμένει ίσως κάποιο πρόσωπο. Η ταυτότητα του προσώπου που περιμένει η κοπέλα παραμένει άγνωστη στον θεατή του πίνακα, γεγονός που τον ωθεί να εστιάσει στο συναίσθημά της κι όχι στο γεγονός της σκηνής στην οποία η ίδια πρωταγωνιστεί.

Info
Νικηφόρος Λύτρας
Αναμονή (1895-1900)
Εθνική Πινακοθήκη, Αθήνα.

cityculture.gr/γράφει η Βασιλική Ρούσκα