Νίκος Καζαντζάκης: απ’ την γραφή στο σινεμά

Written by

Ο Νίκος Καζαντζάκης αγαπήθηκε και μισήθηκε όπως αρμόζει σε όλες τις μεγάλες προσωπικότητες της εποχής μας. Ο πλέον πολυμεταφρασμένος Έλληνας συγγραφέας στο εξωτερικό, ο Καζαντζάκης, κατάφερε να εξυψώσει την ελληνική γλώσσα και να της δώσει μία άλλη υφή και προσέγγιση. Γεννημένος στην Κρήτη, αυτός ο σπουδαίος άντρας, πολυγραφότατος και ανήσυχος μέχρι τον θάνατο του, κατάφερε να στρέψει τα φώτα του παγκόσμιου κινηματογράφου πάνω του. Εμείς το επόμενο τριήμερο, θα ασχοληθούμε με τρεις σκηνοθέτες που μετέφεραν (επιτυχώς κατά την γνώμη μας) τρία από τα σπουδαιότερα μυθιστορήματα του στην μεγάλη οθόνη. Από το γνωστότερο όλων, “Αλεξης Ζορμπας” σε σκηνοθεσία του Μιχάλη Κακογιάννη και το “Ο Χριστός ξανασταυρώνεται” του Ζιλ Ντασέν μέχρι την παγκόσμια αναγνώριση με την ταινία “Ο τελευταίος πειρασμός” του Μάρτιν Σκορτσέζε. Ο Καζαντζάκης έγραψε αρκετά θεατρικά αλλά και μερικά σενάρια τα περισσότερα των οποίων δεν έφτασαν ποτέ στην θέση που έφτασαν τα μυθιστορήματα του. Οι ταινίες που βασίστηκαν όμως σε μυθιστορήματα του κέρδισαν κοινό και κριτικούς. Η ειδική μνεία που απέσπασε ο Ζιλ Ντασέν στο φεστιβάλ των Κανών για την ταινία του “Ο Χριστός ξανασταυρώνεται”, τα τρία όσκαρ του “Αλέξης Ζορμπάς” και οι άλλες τέσσερις υποψηφιότητες μεταξύ αυτών και της καλύτερης σκηνοθεσίας για τον Μιχάλη Κακογιάννη και τέλος, η υποψηφιότητα για όσκαρ καλύτερης σκηνοθεσίας για τον Μάρτιν Σκορτσέζε για την ταινία “Ο τελευταίος πειρασμός” δείχνουν την ποιότητα των φιλμικών προσεγγίσεων των αριστουργημάτων του.

Τις τρεις αυτές πολυαγαπημένες και πολυβραβευμένες ταινίες θα παρουσιάσουμε μέσα από το Thessaloniki Portal το επόμενο τριήμερο (24-26/11) σ’ αυτό το μίνι αφιέρωμα για τον κινηματογραφικό Νίκο Καζαντζάκη χωρίς καμία απολύτως αφορμή (ούτε καμιά επέτειος θανάτου είναι,ούτε κανένα μνημόσυνο, ούτε τίποτα τέτοιο). Δεν θα πούμε περισσότερα για τον μεγάλο κρητικό διότι σκοπός μας είναι να μιλήσουν οι σκηνοθέτες μέσα από τις ταινίες τους και να μας παρουσιάσουν το πως αντιλήφθηκαν αυτοί το έργο του συγγραφέα. Είναι επίσης και μία καλή αφορμή να διαβάσει κανείς (ξανά;) τα βιβλία του Νίκου Καζαντζάκη!