Ο κιθαρίστας της Τσιμισκή

Written by

Η Τσιμισκή είναι ο πιο πολυσύχναστος δρόμος της Θεσσαλονίκης.  Πάντα γεμάτη με κόσμο που κάνει την βόλτα του ή που έχει κατέβει να ψωνίσει στα μαγαζιά.   Και εκεί ανάμεσα στο πλήθος σε κάποιες γωνιές το πέρασμα γίνεται πιο μελωδικό και ευχάριστο. Κάποιος ή κάποιοι παίζοντας ένα όργανο ή και τραγουδώντας προσπαθούν να τραβήξουν τη προσοχή των περαστικών. Είναι οι ‘μουσικοί του δρόμου’ όπως τους λέμε. Αυτοί που κάθονται σε διάφορα σημεία  και κάτω από παράξενα ή ακόμη και περιφρονητικά βλέμματα, παίζουν τη μουσική τους. Οι βιαστικοί δεμένοι στον τροχό της καθημερινότητας τους προσπερνάνε χωρίς καν να γυρίσουν το κεφάλι να ρίξουν μια ματιά. Άλλοι πάλι – πολύ λιγότεροι, κοντοστέκονται σπανε ένα χαμόγελο και καμιά φορά σιγομουρμουρίζουν πάνω στο ρυθμό.

Ο κιθαρίστας της Τσιμισκή που δίνει μια διαφορετική νότα στις βόλτες μας

Ένας από τους πιο τακτικούς της Τσιμισκή είναι και ο εικοσιδιάχρονος Γιώργος με την κιθάρα του. Ο Γιώργος είναι αυτοδίδακτος. ‘Αρχισε να ασχολείται με τη μουσική από μόνος του στην αρχή του γυμνασίου. Τον συναντήσαμε στη Τσιμισκή και είχε τη καλοσύνη να απαντήσει στις ερωτήσεις μας

Πότε κατέβηκες πρώτη φορά στο δρόμο;
Στον δρόμο κατέβηκα πρώτη φορά πριν από δύο-δυόμισι χρόνια με έναν φίλο μου, αλλά δεν συνεχίσαμε μαζι. Μάλλον δεν είχαμε την ίδια όρεξη να το κάνουμε. Εμένα μου αρέσει η διαδικασία του να στήσω όπου θέλω. Πολλές φορές, βέβαια, με διώχνει η αστυνομία
ή κάνουν παράπονα οι γείτονες.

Έχει τύχει να σε διώξει η αστυνομία από κάπου;
Ναι αρκετές φορές. Επειδή θεωρείται επαιτεία από κάποιους. Άλλες φορές απλά περνάνε και δεν δίνουν καν σημασία. Είναι κρίμα όμως να κυνηγάνε κάτι τέτοιο. Είναι μια μορφή τέχνης.

Από χρήματα, τι βγάζεις;
Τα ποσά ποικίλλουν ανάλογα με τη μέρα, την εποχή, την ώρα. Για παράδειγμα αν είσαι έξω Τετάρτη απόγευμα, που η αγορά είναι κλειστή, δεν θα πας και πολύ καλά. Στις γιορτές, σε περίοδο εκπτώσεων, μπορεί να βγάλεις μέχρι και 70 ευρώ σε μια μέρα! Ακόμα και το σημείο που διαλέγεις αλλά και το πόσοι μουσικοί έχουν βγει εκείνη τη στιγμή, επηρεάζει. Τα πάντα είναι θέμα timing. Και σίγουρα έχει να κάνει με την απόδοση του καθενός. Ο κόσμος δεν ψάχνει μόνο για ταλέντα στους δρόμους. Του λείπει η ενέργεια και η ζωντάνια. Εγώ εκεί βασίζομαι. Γι’ αυτό και παίζω αυτά που μου αρέσουν και δεν το γυρνάω σε κάτι συμβατικό όπως τα έντεχνα.

Ποια περίοδο κερδίζεις περισσότερα;
Γύρω στα Χριστούγεννα με Πρωτοχρονιά μπορεί να βγάλω και 35-50 ευρώ μέσα σε 4-5 ώρες. Πολλές φορές ο δρόμος πληρώνει καλύτερα από τα μαγαζιά.

Έχεις παίξει σε μαγαζί;
Ναι, και με φίλους και μόνος. Είχαμε κάνει κάποια live με φίλους και μόνος έπαιξα στα λαδάδικα, για το οποίο με πρότεινε κάποιος που με άκουσε στην παραλία.

Θέλεις να ασχοληθείς επαγγελματικά με τη μουσική;
Είμαι αυτοδίδακτος, οπότε δεν θεωρώ ότι ακόμα έχω αρκετές γνώσεις να το κάνω. Αν και η αντίληψή μου παίζοντας με άλλους έχει αυξηθεί, μου λείπει ακόμη τεχνική. Μετά από κάποια μαθήματα, σίγουρα θα το έκανα αν ήξερα ότι αυτό που θα παίζω θα μείνει στα επίπεδα του γούστου μου και δεν θα είναι κάτι το οποίο θα ξεπουληθεί μόνο και μόνο για να περάσει στον κόσμο. Απλά, στην Ελλάδα του 2016, δεν είναι εύκολο να βιοποριστείς από την μουσική.

Το μήνυμά σου μέσα από τη μουσική ποιο θα ήθελες να είναι;
Το μόνο που θα ήθελα να πω στον κόσμο είναι να κάνει αυτό που γουστάρει χωρίς να το σκέφτεται πολύ και να χαμογελάει. Ας είμαστε οι εαυτοί μας επιτέλους. Η ζωή είναι πολύ μικρή για γκρίνια και άγχος. Μόνο με τον εαυτό μας μπορούμε να τα βρούμε και να γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι.

Σε ευχαριστώ κιθαρίστα της Τσιμισκή (γέλια)

…Σκέφτομαι πως δεν είναι το πιο εύκολο πράγμα στο κόσμο να παίζεις στο δρόμο, ειδικά όταν κάποιοι το αντιμετωπίζουν ως επαιτεία. Κρατήστε στο μυαλό σας την επόμενη φορά που θα συναντήσετε στο δρόμο σας τον Γιώργο ή κάποιον άλλο πλανόδιο μουσικό να παίζει, πως να αφήσεις κάποια κέρματα  δεν είναι ελεημοσύνη. Είναι ένας τρόπος να ευχαριστήσεις αυτόν που  με τις νότες του προσπαθεί να σπάσει το γκρίζο της καθημερινότητας σου. Και είναι καθαρά προαιρετικό.

cityculture.gr / γράφει η Αναστασία Γιαμαλή
* Φοιτήτρια Πολυτεχνείου Θεσσαλονίκης