«Ο Ξεπεσμένος Δερβίσης υπό την βασιλικήν δρυν» κριτική παράστασης | θέατρο

Written by

«Ο Ξεπεσμένος Δερβίσης υπό την βασιλικήν δρυν» κριτική παράστασης

Μυστηριακή με μια ψυχρή αύρα υπέρβασης, μυσταγωγική με μια θερμή βιωματική σύναψη, ήταν η παράσταση με τον τίτλο, «Ο ξεπεσμένος δερβίσης υπό την βασιλικήν δρυν» που παρακολουθήσαμε στο θέατρο Αυλαία.
Αυτό το ρίγος και την θέρμη της φυσικής καλλιτεχνίας διερεύνησε, μέσω του χορού και της ανάγνωσης, ο συνδυασμός της μεταφοράς των διηγημάτων του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη στη θεατρική σκηνή.
Υποβλητικοί φωτισμοί περιέγραψαν τον χώρο και τα πρόσωπα των ιστοριών, σε διαχωρισμούς επιπέδων, τονίζοντας τις εναλλαγές ύφους με σκιές και ρωγμές φωτός, «υπό την βασιλικήν δρυν», όπως εύστοχα υπογράμμισε το ιδιαίτερο σκηνικό της παράστασης.

Μουσικές υπόκωφες φράσεις αναπνοών, αντίλαλων φωνών και γέλιων, ήχων της φύσης, ψαλμωδιών και ισοκρατημάτων με μια συμπαντική δόνηση, έντυσαν με τον χρωματισμό τους το κέλυφος των ιστοριών, δίνοντας στην ροή της αφήγησης πολυφωνική διάσταση.

Ο αφηγητής των ιστοριών, σε συγχρονία με την κίνηση-ακινησία του χορευτή, ανέδειξε με αίσθηση πολυτροπίας τους γλωσσικούς χυμούς, συνδέοντας τους ρυθμούς των ιστοριών με το ανάλογο ύφος. Στην θεατρική εντύπωση της ανάγνωσης, αφουγκράστηκε το λογοτεχνικό στίγμα στο βάθος της λεπτής κριτικής κοινωνιολογίας του μεγάλου συγγραφέα. Με τον λόγο του, περιέγραψε τον αγώνα της λαϊκής ψυχής, τα πάθη και το δέος της λύτρωσης σε μετατοπισμούς τονισμών και αντηχήσεων ως προς τον χώρο της δράσης και τον χρόνο αφήγησης των γεγονότων. Αυτές οι εκφραστικές αποτυπώσεις και στο σώμα του χορευτή- ηθοποιού, άφησαν ζωηρή εντύπωση θεατρικής διάδρασης, αναδεύοντας κύματα φωνών εσωτερικής έντασης σε σκηνές καλλιτεχνικής καταγραφής. Η σύζευξη κίνησης, λόγου και σιωπών τυλιγμένων σε πέπλα λιτής απροσδιοριστίας, ενταγμένη σε μια ιερατική ατμόσφαιρα βραδύτητας, αναστοχασμού, νοσταλγίας, έδωσε στην παράσταση την αύρα του εγχειρήματος ως αντίδωρον τέχνασμα.

«Ο Ξεπεσμένος Δερβίσης υπό την βασιλικήν δρυν».

Ο κόσμος της Τέχνης μας έχει δείξει πως δεν υπάρχει ασυμβίβαστο ανάμεσα στις ιδιότητες «αμαρτωλός» και «ασκητής». Ένας χορευτής και ένας αφηγητής έχοντας ως αφετηρία αυτήν τη σκέψη διαβάζουν σαν να είναι ένα κείμενο, τα τρία ερωτικά διηγήματα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη: «Υπό την βασιλικήν δρυν», «Τα ρόδινα ακρογιάλια», «Η Φαρμακολύτρια». Σημείωμα σκηνοθέτη
Συντελεστές:
Σκηνοθεσία: Θοδωρής Γκόνης
Χορογραφία: Δημήτρης Σωτηρίου
Σκηνικό/Κοστούμι: Ανδρέας Γεωργιάδης
Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας
Βοηθός σκηνοθέτη: Κατερίνα Συμεωνίδου

Χορευτής: Δημήτρης Σωτηρίου
Αφηγητής: Θοδωρής Γκόνης

Κατασκευή σκηνικού: Γιώργος Μαστοράκης, Γιάννης Σταυρίδης
Χειρισμός ήχου παράστασης: Κώστας Γαρουφαλίδης
Χειρισμός κονσόλας φωτισμών: Γιώργος Τριανταφυλλίδης
ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας σε συμπαραγωγή με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ημαθίας και το Σύλλογο Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Δράμας.

cityculture.gr / Ο Ξεπεσμένος Δερβίσης υπό την βασιλικήν δρυν /  κριτική παράστασης /Άγγελα Μάντζιου