Ολεάννα του Ντέιβιντ Μάμετ: ή παιχνίδια εξουσίας

Written by

oleana1Δεν θα δείτε ένα εύκολο έργο. Σίγουρα όμως δεν θα αδιαφορήσετε. Στην σκηνή μπροστά σας θα δείτε δυο ανθρώπους να αλληλοσπαράσσονται. Δυο άνθρωποι που δεν μπορούν να κατανοήσουν ο ένας τον άλλον καθώς ο καθένας τους έχει βαθιά ριζωμένες τις αλυσίδες του που δεν τον αφήνουν να δει την πραγματικότητα του άλλου.

Ένας ανελέητος πόλεμος, και πόλεμος των δύο φύλων αλλά και πόλεμος ανάμεσα στην εξουσία-που εκπροσωπεί ο καθηγητής- και στην υποτιθέμενη αδυναμία- που εκφράζει η φοιτήτρια. Η εξουσία του καθηγητή που ανατρέπεται, όταν η φοιτήτρια τον καταγγέλλει για σεξουαλική παρενόχληση, κάτι που στην Αμερική έχει πάρει τεράστιες διαστάσεις. Το χρησιμοποιεί ως ένα όπλο για να τον εκδικηθεί γι’ αυτό που αντιπροσωπεύει: την ανώτερη καθεστηκυία τάξη, το καθηγητικό κατεστημένο, άτομα  που από θέση ισχύος, βολεμένα σε θέσεις, επιδεικνύουν άνεση, πόζα, στυλ αγρεύοντας ευήκοα ώτα για να καυχηθολογηθούν για ό,τι έκαναν ή δεν έκαναν στη ζωή τους.

main_image_gallery2Παρανοήσεις, υπονοούμενα, παρεξηγήσεις, ο καθένας στυλωμένος και περιστοιχισμένος από τον δικό του μικρόκοσμο, από τα δικά του μικρά ή μεγάλα τείχη. Ένα σκληρό παιχνίδι εξουσίας που δείχνει για μια ακόμα φορά πως όλα στη ζωή είναι διαχείριση εξουσίας και η κάθε σχέση χτίζεται πάνω στο παιχνίδι αυτό. Αλλά και ο ανταγωνισμός, οι βαθιές δομές μιας κοινωνίας πατριαρχικά δομημένης δείχνουν το σκληρό τους πρόσωπο επηρεάζοντας τον υποτιθέμενο θύτη και το υποτιθέμενο θύμα.
Σίγουρα θα παρακολουθήσετε  ρεσιτάλ ηθοποιίας. Ο Δημήτρης Καταλειφός που κάθε φορά που τον παρακολουθούμε κατανοούμε τι σημαίνει να είσαι ΗΘΟΠΟΙΟΣ.  Δίπλα του μια ισάξια παρτενέρ, η Λουκία Μιχαλοπούλου.  Πολύ λειτουργικό το απλό και απέριττο σκηνικό που παίζει και τον ρόλο του μαυροπίνακα.

Η παράσταση ανέβηκε για πρώτη φορά το 1992 στη Μασαχουσέτη, χρονιά που συνέπεσε με μια ανάλογη δικαστική υπόθεση ενός υποψηφίου για το ανώτατο δικαστήριο των ΗΠΑ. Οι φεμινιστικές οργανώσεις θεώρησαν τον λόγο του συγγραφέα ως καθαρά αντιφεμινιστικό και ακραία προκλητικό. Την επόμενη χρονιά σε σκηνοθεσία του Χάρολντ Πίντερ παρουσιάστηκε στο Λονδίνο. Γυρίστηκε και κινηματογραφική ταινία σκηνοθετημένη από τον ίδιο τον Μάμετ. Δείτε την ΕΔΩ

Ο Μάμετ δεν θα δώσει καμία απάντηση. Το τελικό μήνυμα δεν θα εξαχθεί. Ποιος είναι λάθος και ποιος σωστός δεν θα μας το πει. Μην περιμένετε εδώ λύσεις και ηθικά διδάγματα. Θα φύγετε με περισσότερα ερωτήματα και προβληματισμούς από ότι όταν ήρθατε. Αλλά αυτό τελικά δεν πρέπει να μας δημιουργεί μια καλή παράσταση;