Κινηματογραφικά βραβεία Oscar 2020

Written by

 Άλλη μία φαντασμαγορική βραδιά πραγματοποιήθηκε χθες στο Dolby Theatre του Hollywood and Highland Center  για την απονομή των 92ων  κινηματογραφικών βραβείων Oscar, με 225 χώρες  να παρακολουθούν live τα δρώμενα. Από τις λαμπρές εμφανίσεις των σταρ στο περίφημο Red Carpet, οι οποίες ξεκινούν δύο ώρες πριν την έναρξη της απονομής των βραβείων μέχρι τις συνεντεύξεις νικητών και ηττημένων και τις εδεσματικές δημιουργίες του διάσημου σεφ Wolfgang Puck που χαλαρώνουν  τους αστέρες του Hollywood,  κι αυτή η κινηματογραφική εορτή τα είχε όλα.

Μία οικογένεια «παρασίτων» στην κορυφή

 Άρωμα Ανατολής για τον μεγάλο νικητή των φετινών βραβείων Bong Joon Ho και την ταινία του «Parasite» να σαρώνουν στις πιο βασικές κατηγορίες υποψηφιοτήτων όπως αυτές τις καλύτερης ταινίας, καλύτερης σκηνοθεσίας, καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου και ξενόγλωσσης ταινίας. Και δικαίως όλη αυτή η επιβράβευση και αναγνώριση διότι το  Parasite είναι μία ταινία τόσο έξυπνη, σχεδόν ορχηστρικά οργανωμένη που κρατά  αμείωτο το ενδιαφέρον του θεατή από την αρχή ως το τέλος της. Τυπικά μπορεί να ανήκει στην κατηγορία των ταινιών θρίλερ, ωστόσο οι προεκτάσεις της αγγίζουν εξίσου την κωμωδία και το δράμα, φτιάχνοντας έτσι ένα εξαιρετικό  πλέγμα δημιουργίας .

  Ουσιαστικά το Parasite έτρεχε μόνο του στην κούρσα, με μία μικρή απειλή από το Joker αλλά και το  Jojo Rabbit. Τα μεγαθήρια του «The Irishman»  Robert de Niro, Al Pacino και  Joe Pesci υπό την καθοδήγηση του  Martin Scorsese δεν απέδωσαν στην μεγάλη οθόνη την ένταση μιας γκανστερικής ταινίας εφάμιλλης των  «Goodfellas» του 1990 κι ίσως η επαναλαμβανόμενη θεματολογία των mob ιστοριών να έχει  πια κορεστεί και κυρίως να έχει κουράσει. Ο Ιρλανδός- που πλέον θα έχει στο βιογραφικό του  δέκα υποψηφιότητες αλλά κανένα πολυπόθητο άγαλμα- ο μεγάλος ηττημένος του οσκαρικού gala, είχε την αναμενόμενη απήχηση στο ευρύ κοινό αλλά οι εντυπώσεις όπως λέμε « διίστανται».

Σε αντίθεση η ταινία Joker, που κατά γενική ομολογία έφερε τον τίτλο του φαβορί και έπαιζε ανάμεσα στην πρώτη και δεύτερη θέση – με 11 υποψηφιότητες και 2 αγαλματίδια στο τέλος της βραδιάς- επιβεβαίωσε  μόνο τις προβλέψεις που ήθελαν να αποσπά  το Οσκαρ Α ανδρικού ρόλου, με την κατάθεση ψυχής του Joaquin Phoenix. Ο Joker θα μπορούσε να είναι η καλύτερη ταινία της χρονιάς, παρά την ενσωμάτωση μέρους της  ταινίας King of Comedy του 1982 με πρωταγωνιστές τους Robert de Niro και Jerry Lewis. Αλλά κάπου στη γωνία κρυβόταν το Parasite…και λέω κρυβόταν γιατί αναλογικά από άποψη προώθησης/διαφήμισης το Parasite υστερούσε.

 Από την άλλη πλευρά, το  δεύτερο μεγάλο φαβορί της φετινής χρονιάς η πολεμική ταινία «1917» με δέκα υποψηφιότητες κατάφερε να συλλέξει 3 χρυσά αγαλματίδια στις κατηγορίες οπτικών εφέ, μίξης ήχου και διεύθυνσης φωτογραφίας. Δεν ξέρω τελικά αν μία θέση υποψηφιότητας ή ο τίτλος «φαβορί» μιας ταινίας ταυτίζεται κυρίως με τα νούμερα εισιτηρίων και όχι με την ίδια δημιουργία. Διότι  από το συγκεκριμένο φαβορί – απορίας άξιο –  οι λέξεις δράση, αγωνία, πλοκή, απόδοση συναισθημάτων είχαν αντικατασταθεί από μία γενικευμένη μονοτονία και απροσδιόριστη υπερβολή.

 Όπως υπερβολή ήταν και το όσκαρ β γυναικείου ρόλου στην Laura Dern για την ερμηνεία μιας δικηγόρου διαζυγίων στην ταινία Marriage Story, ενώ οι συνυποψήφιες  Scarlett Johansonn στο Jojo Rabbit  και κυρίως η Florence Pugh στο  Little Women ήταν σαφέστατα πιο ιδιαίτερες και συγκινητικές.

Οι νικητές της βραδιάς

 Καλύτερης ταινίας: Parasite

 Καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας: Parasite

Ά ανδρικού ρόλου: Joaquin Phoenix για την ερμηνεία του στο Joker

Joaquin Phoenix

Β ανδρικού ρόλου: Brad Pitt για την ερμηνεία του στο  Once Upon a time in Hollywood

Brad Pitt

Α γυναικείου ρόλου: Renee Zellweger   για την ερμηνεία της στην βιογραφική ταινία Judy

Renee Zellweger

Β γυναικείου ρόλου: Laura Dern  για την ερμηνεία της στο Marriage Story

Laura Dern

Σκηνοθεσίας: Bong Joon Ho για το  Parasite

Bong Joon Ho

Πρωτότυπου σεναρίου: Parasite των Bong Joon Ho, Han Jin Won

Διασκευασμένου σεναρίου: Jojo Rabbit του Taika Waititi

Καλύτερης ταινίας κινουμένων σχεδίων: Toy Story 4

Kαλύτερο ντοκυμαντέρ: American Factory

Original soundtrack: ( I’m gonna) Love me again- Rocketman

  Μουσικής: Joker

 Διεύθυνση Φωτογραφίας: 1917

Montaz: Ford v Ferrari

Ηχητικού montaz: Ford V Ferrari

Κουστουμιών: Little Women

Οπτικά εφέ: 1917

Red carpet stories

  Ο τίτλος είναι παραπλανητικός διότι αυτή τη φορά δε θα αναφερθούμε στις υπέρλαμπρες στιλιστικές εικόνες των παραβρισκόμενων στην 92η  τελετή των Όσκαρ, αλλά θα ασχοληθούμε με τα βέλη που εξαπολύονται ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια  προς την επιτροπή της Ακαδημίας, σχετικά με την απουσία της παρουσίας γυναικών καλλιτεχνών από τις  υποψηφιότητες πέραν φυσικά του α & β γυναικείου ρόλου.

 Στην ιστορία των βραβείων, μόνο πέντε γυναίκες  έχουν προταθεί στην κατηγορία σκηνοθεσίας ενώ ένα ποσοστό 10% αφορά υποψηφιότητες γυναικών καλλιτεχνών στις κατηγορίες σεναρίου και film editing. Ελαφρώς πιο υψηλό, 14% είναι το ποσοστό γυναικών στην κατηγορία του μοντάζ. Σύμφωνα μάλιστα με την εφημερίδα The New York Times η απουσία των γυναικών από τις συγκεκριμένες κατηγορίες είναι κάτι το σύνηθες, υπογραμμίζοντας έτσι αυτό που παραδέχονται όλοι off the record: ότι η showbiz του  Hollywood παραμένει ένας ανδροκρατούμενος χώρος ερμητικά κλειστός για τις γυναίκες.

 Vegan- mania

   To μενού του Governors Ball, που ακολουθεί μετά το τέλος της απονομής των βραβείων, εδώ και αρκετά χρόνια επιμελείται ο διάσημος σεφ Wolfgang Puck, το οποίο  εμφανισιακά τουλάχιστον είναι  άκρως εντυπωσιακό. Γύρω στις 6.000 χρυσά σοκολατένια αγαλματίδια προετοιμάζονται κάθε χρόνο για να γλυκάνουν τους συνδαιτυμόνες, όπως και ορντέβρ από σολωμό στο σχήμα του πολυπόθητου βραβείου.

 Μιας και λοιπόν η χορτοφαγία αποτελεί must για πολλούς αστέρες, φέτος το μενού των Όσκαρ ήταν κατά 70% χορτοφαγικό. Ψητό κουνουπίδι, άγρια μανιτάρια μπολονέζ, κλασικό mac and cheese, τοστ από αβοκάντο ήταν μερικά από τα εδέσματα της δεξίωσης.

 Περί ορέξεως…κολοκυθόπιτα!

Πηγές

https://oscar.go.com/
https://oscar.go.com/
https://www.nytimes.com/section/arts
https://gulfnews.com/entertainment/hollywood/oscars-2020-whats-on-the-menu-1.1580531891368?slide=4