Όσκαρ Ουάιλντ, ο εστέτ που ερωτοτροπούσε πάντα με το ωραίο

Written by

Ο Όσκαρ Ουάιλντ ήταν μια “θεατράλε” προσωπικότητα, ιδιαίτερα ταραγμένη αλλά όχι διαταραγμένη, που πάνω από όλα (έμπνευση, οξυδέρκεια, ιδιοφυΐα, εκκεντρικότητα)  είχε ένα απαράμιλλο στυλ!  

Η αυλαία για την μεγάλη αυτή φυσιογνωμία της τέχνης, έπεσε το 1900 μόνο ημερολογιακά. Την ημέρα που πέθανε. Στην πραγματικότητα όμως, η αυλαία, ακόμη παραμένει σαν διαρκή ανάσα ανοιχτή για τους άπειρους θαυμαστές του αλλά και τους οπαδούς του. Θα κάνουμε μια μικρή αναδρομή στη ζωή, τη προσωπικότητα και το έργο του..

Η επιρροή από τους γονείς του

Οι δύο γονείς του άσκησαν μεγάλη επίδραση στη διαμόρφωση του χαρακτήρα του, καθώς και των ενδιαφερόντων του. Η μητέρα του, διάσημη ποιήτρια της εποχής, οργάνωνε κάθε εβδομάδα συγκεντρώσεις στο σπίτι τους, στις οποίες προσκαλούσε διάσημους λογοτέχνες και οι συζητήσεις αφορούσαν την τέχνη και τον πολιτισμό. Ο πατέρας του, εκτός από διάσημος γιατρός, ήταν και ερευνητής πολιτισμών, αρχαιολογίας και μύθων των Κελτών. Η αγάπη του Όσκαρ για την αρχαία ελληνική γλώσσα του έφερε πολλές διακρίσεις στο πανεπιστήμιο. Μαζί με τον καθηγητή του που μελετούσαν τα αρχαία ελληνικά γράμματα, ξεκίνησαν μια περιοδεία στην Ελλάδα, για να γνωρίσουν τον τόπο που έβγαλε τους αγαπημένους τους συγγραφείς. Από νεαρή ηλικία παρακολουθούσε τα δρώμενα της τέχνης και επικεντρώθηκε κυρίως στην αισθητική της.

Η οξυδέρκεια και η ιδιοφυΐα του

Είχε μεγάλη οξυδέρκεια και η ιδιοφυΐα του αναγνωρίστηκε από νωρίς. Ο ίδιος ξεχώριζε με την εκκεντρικότητα του προκαλώντας  έντονα τα ήθη της συντηρητικής βικτοριανής Αγγλίας. Αν και μέλος της υψηλής κοινωνίας, δεν έκανε διακρίσεις και στις διαλέξεις του συγκέντρωνε ανθρώπους απ’ όλες τις κοινωνικές τάξεις, ακόμα και μειονότητες. Παντρεύτηκε το 1884 την Κώνστανς Λόιντ και απέκτησε μαζί της δύο παιδιά, στα οποία και αφιερώθηκε και αφιέρωσε τα συμβολικά και λυρικά παραμύθια που εξέδωσε εκείνη την εποχή.

Ήταν ενάντια σε κάθε τι δογματικό. Πολλές φορές επέκρινε με καυστικό τρόπο, που έφτανε τον κυνισμό, την υποκρισία των ανθρώπων της εποχής: «Εκείνο που είναι ενδιαφέρον στους ανθρώπους του καλού κόσμου, είναι η μάσκα που ο καθένας τους φοράει και όχι η πραγματικότητα που βρίσκεται κάτω από τη μάσκα». Τον απωθούσε ιδιαίτερα η μετριότητα του ορθολογισμού και της διανόησης που εκείνη την εποχή προσπαθούσε να επικρατήσει: «Η φύση μισεί τη διανόηση». Τις επικρίσεις που δεχόταν τις αντιμετώπιζε με αρκετό χιούμορ. Καλούσε την συντηρητική Αγγλία να αναπροσδιορίσει την υποκριτική της συμπεριφορά και να πολεμήσει τα ταμπού της.

 Οι μεταφυσικές ανησυχίες του Όσκαρ Ουάιλντ

Ένθερμος υποστηρικτής του μεταφυσικού, πίστευε στις αρνητικές δυνάμεις που παρεμβάλλονται στη ζωή μας. Θεωρούσε ότι το μέλλον μπορούσε να προβλεφτεί. Από τους γονείς του γαλουχήθηκε με μύθους και παραδόσεις άλλων πολιτισμών. Συμμετείχε σε αρκετές πνευματικές συγκεντρώσεις, κυρίως αυτές που διοργάνωνε η μητέρα του στο σπίτι του. Ο θείος του Τσαρλς Ματούριν ήταν από τους πρώτους συγγραφείς των ιστοριών φαντασίας και τρόμου.

Οι μεταφυσικές του ανησυχίες φαίνονται έντονα στο Πορτραίτο του Ντόριαν Γκρέυ, που σόκαρε και τους κριτικούς της εποχής του. Σ’ αυτό το έργο φαίνεται έντονα ο διαχωρισμός του εσωτερικού και του εξωτερικού εαυτού. Η προσπάθεια του ήρωα να κρατήσει νέο το εξωτερικό εγώ του, κυνηγώντας τη ματαιοδοξία του και τη ματαιοπονία του, τον αποξενώνει από την ψυχή του. Μη αντέχοντας αυτόν τον χωρισμό, ο ήρωας καταστρέφει τον πίνακα-είδωλο, δηλαδή τον κατώτερο εαυτό μαζί με την ματαιοδοξία του. Έτσι εξιλεώνεται, κατανοώντας ότι η αθανασία και η ομορφιά είναι αποκλειστικά χαρακτηριστικά της ψυχής και όχι της μορφής της. Οι ομοιότητες με τον Δρ. Φάουστ είναι τουλάχιστον φανερές.

Η σχέση του με τον Χριστό

Ενδιαφέρουσες είναι η απόψεις του για το Χριστό. Θεωρεί ότι το μεγαλύτερο του επίτευγμα είναι ότι τον αγαπούσαν το ίδιο πριν και μετά το θάνατό του. Επίσης «…κατάλαβε το κρυμμένο μυστικό του κόσμου, το μυστικό που αναζητούσαν οι σοφοί: πως μόνο μέσα από την αγάπη μπορεί να πλησιάσει κανείς την καρδιά του λεπρού και τα πόδια του Θεού» Παρομοιάζει την ταπεινότητα του Χριστού με την «καλλιτεχνική αποδοχή όλων των εμπειριών» και την θεωρεί απλώς ένα εξωτερικό φαινόμενο. Ουσιαστικά αναζητά την ψυχή του ανθρώπου, την οποία ονομάζει «βασιλεία του Ουρανού» και την ανακαλύπτει στον καθένα.

 

 Οι απόψεις του Όσκαρ Ουαϊλντ για την τέχνη

Ο Όσκαρ Ουαϊλντ ερωτοτροπούσε πάντα με το ωραίο, στηριζόμενος στα διδάγματα των αρχαίων Ελλήνων κλασικών. Βλέπει την τέχνη αλλά και την ζωή με το μάτι του πρωτόπλαστου και αρνείται την δύναμη της παραδομένη γνώσης. Θεωρεί ότι η γνώση και η τέχνη πρέπει να βιώνονται. Σ’ αυτούς που κατηγορούν τους καλλιτέχνες ότι δεν έχουν ολοκληρωμένη την πνευματική τους κατάσταση απαντά: «… κατά κανόνα έτσι πρέπει να είναι. Η συγκέντρωση εκείνης της ενόρασης και η υπερένταση του σκοπού που χαρακτηρίζει το καλλιτεχνικό ταμπεραμέντο, είναι αυτά καθαυτά ένας αυτοπεριορισμός. Για κείνους που τους απασχολεί η ομορφιά, τίποτε άλλο δεν φαίνεται σημαντικό…» .

Συμφωνούσε με τον Πλάτωνα στο ότι τέχνη οδηγεί σε ένα είδος θείας «παραφροσύνης»

Θεωρούσε ότι η ζωή δεν είναι η κατάλληλη σχολή για την τέχνη αλλά η ίδια η τέχνη, δηλαδή τέχνη για την τέχνη. Την είχε εντάξει σε μια άλλη πραγματικότητα, που δεν είχε σχέση με την καθημερινότητα. Ήταν εχθρός κάθε ρεαλιστικής αναπαράστασης ή περιγραφής. . Συμβάλει στο να γεννηθούν αργότερα πρωτοποριακά ρεύματα, είτε να αναβιώσουν ρεύματα παλαιότερων σχολών.

Όσκαρ Ουάιλντ: Ποιός ήταν;

Ο Όσκαρ Ουάιλντ (πλήρες όνομα Όσκαρ Φίνγκαλ Ο’Φλάχερτι Ουίλς Ουάιλντ, αγγλ. Oscar Fingal O’Flahertie Wills Wilde, 16 Οκτωβρίου 1854 – 30 Νοεμβρίου 1900) ήταν Ιρλανδός μυθιστοριογράφος, ποιητής, δραματουργός και κριτικός. Έχοντας περάσει από διάφορα είδη γραπτού λόγου καθ’όλη την δεκαετία του 1880, γεύτηκε την δόξα σαν θεατρικός συγγραφέας στο Λονδίνο στις αρχές της επόμενης δεκαετίας. Στις μέρες μας έχει γίνει γνωστός για τα ευφυολογήματά του, το μοναδικό του μυθιστόρημα (Το Πορτραίτο του Ντόριαν Γκρέυ), τα θεατρικά έργα του, τις συνθήκες φυλάκισής του καθώς και τον πρόωρο θάνατό του.

Οι γονείς του ήταν επιφανείς Δουβλινέζοι διανοούμενοι, με Αγγλικές ρίζες. Ο Όσκαρ από μικρός έμαθε άπταιστα Γαλλικά και Γερμανικά. Στο πανεπιστήμιο ασχολήθηκε με τις κλασικές σπουδές, αποδεικνύοντας από μικρή ηλικία την κλίση του προς τον Kλασικισμό, τόσο στο Δουβλίνο όσο και αργότερα στην Οξφόρδη. Έγινε γνωστός για την ενασχόλησή του με το νεόκοπο αλλά ανερχόμενο ρεύμα του Αισθητισμού, το οποίο ιδρύθηκε από δυο από τους καθηγητές του, τους Ουόλτερ Πέιτερ (Walter Pater) και Τζον Ράσκιν (John Ruskin). Μετά το πανεπιστήμιο, ο Ουάιλντ μετακόμισε στο Λονδίνο όπου εντάχθηκε στους ανώτερους πνευματικούς και κοινωνικούς κύκλους. Ως εκπρόσωπος του κινήματος του αισθητισμού ασχολήθηκε με όλες τις μορφές διανόησης: εξέδωσε μία ποιητική συλλογή, έδωσε ομιλίες στις Η.Π.Α. και στον Καναδά σχετικά με τον «Αγγλικό Διαφωτισμό στην Τέχνη», και έπειτα επέστρεψε στο Λονδίνο όπου έγραψε μεγάλο αριθμό άρθρων ως δημοσιογράφος. Γνωστός για το οξυδερκές πνεύμα, τις εξεζητημένες εμφανίσεις και τους πνευματώδεις διαλόγους του, ο Ουάιλντ έγινε μια από τις διασημότερες προσωπικότητες της εποχής του.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1890 τελειοποίησε τις ιδέες του σχετικά με την ανωτερότητα της τέχνης σε μια σειρά από διαλόγους και δοκίμια, ενώ ενσωμάτωσε σκέψεις του για την παρακμή, την δολιότητα και την ομορφιά στο μοναδικό του μυθιστόρημα, Το Πορτραίτο του Ντόριαν Γκρέυ (The picture of Dorian Grey, 1890). Η δυνατότητα που του παρείχε, να αναλύσει σε βάθος λεπτομέρειες του αισθητισμού καθώς και να καταπιαστεί με ευρύτερα κοινωνικά ζητήματα, έστρεψε τον Ουάιλντ στο θέατρο. Έγραψε το θεατρικό Σαλώμη (Salome, 1891) στο Παρίσι, στα γαλλικά, έργο που δεν ανέβηκε στην Αγγλία παρά μόνο χρόνια αργότερα, εξαιτίας της απαγόρευσης έργων με Βιβλικό περιεχόμενο στο αγγλικό σανίδι. Ανεπηρέαστος από τις αντιδράσεις, ο Ουάιλντ έγραψε τέσσερις ακόμα κοινωνικές σάτιρες μέχρι τα μέσα της δεκαετίας, οι οποίες τον έκαναν έναν από τους πιο επιτυχημένους συγγραφείς του ύστερου Βικτωριανού Λονδίνου.

Στο απόγειο της φήμης του, και ενόσω το αριστούργημά του, “η σημασία του να είναι κανείς σοβαρός” (The importance of being Earnest, 1895) παιζόταν στο Λονδίνο, ο Ουάιλντ μήνυσε τον Μαρκήσιο του Κουίνσμπερυ (Queensberry) για συκοφαντία. Ο Μαρκήσιος ήταν ο πατέρας του εραστή του Ουάιλντ, του Λόρδου Άλφρεντ Ντάγκλας (Lord Alfred Douglas). Οι κατηγορίες μπορούσαν να επιφέρουν κάθειρξη έως και 2 ετών. Στην διάρκεια της δίκης παρουσιάστηκαν αποδείξεις οι οποίες ανάγκασαν τον Ουάιλντ να αποσύρει τις κατηγορίες και οδήγησαν στην σύλληψή του με την κατηγορία του σοδομισμού (η ομοφυλοφιλία ήταν τότε ποινικό αδίκημα στην Αγγλία). Ύστερα από δύο ακόμα δίκες, κρίθηκε ένοχος και καταδικάστηκε σε δύο χρόνια καταναγκαστικά έργα. Το 1897, στην φυλακή, έγραψε το Εκ Βαθέων (De Profundis), μία μακροσκελή επιστολή που εκδόθηκε το 1905, όπου αναλύει την ψυχοσύνθεσή του στις δίκες, δημιουργώντας ένα σκοτεινό «αντίβαρο» στην πρότερη φιλοσοφία της απόλαυσης. Μετά την αποφυλάκισή του έφυγε κατευθείαν για την Γαλλία, όπου και έμεινε μέχρι το τέλος της ζωής του. Εκεί έγραψε και το τελευταίο του έργο, Την μπαλάντα της φυλακής του Ρήντινγκ (The Ballad of Reading Gaol, 1898), ένα μακροσκελές ποίημα όπου παρουσιάζει τις κακουχίες της ζωής στην φυλακή. Πέθανε άπορος στο Παρίσι , τον Νοέμβριο του 1900, σε ηλικία 46 ετών.

γράφει ο Α.Θ.

πηγές: el.wikipedia.org, biographies.nea-acropoli.gr, sansimera.gr, thessaloniki-portal.gr