Περιμένοντας τον Γκοντό, ΚΒΘΕ-ΕΜΣ, κριτική παράστασης

Written by

Κάτω από μια δέσμη φωτός με σκιές, σε ασαφή τόπο και χρόνο, με  φιγούρες ανθρώπων του τσίρκου ως  εικόνες- αντανακλάσεις σε καθρέφτες και με τον χτύπο ρολογιών στον υποτονισμό της  μουσικής, ξεδιπλώθηκε η αλληγορία της θεατρικής πράξης του έργου Περιμένοντας τον Γκοντό. Περιμένοντας: τώρα και από πριν στο μελλοντικό διάνυσμα και στην απροσδιοριστία του ονόματος, υποκειμένου και αντικειμένου.

Σκηνοθετικά αξιοποιήθηκε πολύ δημιουργικά και με φαντασία η μελέτη της ανθρώπινης συνθήκης όπως ορίζεται από το έργο. Μοντέρνα στοιχεία και αρχέτυπα σύμβολα ενός παιχνιδιού καθημερινού στη συνθήκη μιας διαχρονικής αφήγησης, αξιοποιήθηκαν δίνοντας ένα σύνθετο αποτέλεσμα καλλιτεχνικής  αισθητικής.

Αναμονή  και περιπέτεια, κίνηση και ακινησία, συναντήσεις αλλόκοτες, λόγια στοχαστικά και φλύαρα στην μονότονη επανάληψή τους, μνήμες και κενά, αξίες και ένστικτα, αναδύθηκαν αποτυπώνοντας την κωμική και τραγική διάσταση της ύπαρξης των ανθρώπων εντός του κόσμου. Ενός κόσμου που έγινε ερημικό τοπίο στο απαισιόδοξο πεδίο των αναφορών  αλλά και κήπος συνάντησης των ανθρώπων κάτω από  τη σκιά ενός μοναχικού  δέντρου. Μια  σπίθα αθάνατης ενέργειας στην  αισιόδοξη εκδοχή της συνέχειας-εκκίνησης από το σημείο μηδέν του κόσμου. 

Η θεατρική ομάδα έδωσε με δυναμισμό και ιδιαίτερη έκφραση το  στίγμα του έργου  στις δομικές και αποδομητικές  σκηνές. Ομαδικοί σχηματισμοί και ατομικές περιπτώσεις μορφών και ειδώλων, προσώπων και προσωπείων,  δόθηκαν συγχρονισμένα με απαιτητική κίνηση και συντονισμό λεπτής επεξεργασίας. Οι φωνές των προσώπων αποδόθηκαν με μελετημένη σωματική άρθρωση, περιγράφοντας το  σχήμα, είναι- μη είναι, των  τύπων και των μορφών του έργου.

Η μουσική πρόσθεσε στις σκηνές αντηχήσεις, δίνοντας στην παράσταση υπόκωφες ενισχύσεις του απροσδιόριστου τοπίου.

Οι φωτισμοί δημιούργησαν μια ατμόσφαιρα τόσο ονειρώδικη- εντός της οποίας εισήλθαν φιγούρες και πλάσματα μιας ταχυδακτυλουργικής φαντασίας που μας εκπλήσσει- και παράλληλα τόσο απτή ώστε να δείξει τους ανθρώπους, σύμβολα του παραμυθιού, ως είναι στις διαταραγμένες και αδιατάρακτες πλευρές.

Εικόνες θεατρικού παιχνιδιού  τυλιγμένες σε πέπλα φωτός και καπνού, ιδωμένες τόσο από την σκηνή όσο και από την πλατεία, ως καλλίγραφη χορογραφία.

Έτσι έκλεισε ο κύκλος της παράστασης, Περιμένοντας τον Γκοντό, ένα  παραμύθι για ενηλίκους, του Μπέκετ.

 «Περιμένοντας τον Γκοντό», του Σάμιουελ Μπέκετ,
ΚΘΒΕ-ΕΜΣ, Παράλληλες Εκδηλώσεις, 5ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΔΑΣΟΥΣ

Σκηνοθεσία: Έλενα Μαυρίδου
Σκηνοθεσία – Δραματουργία- Ιδέα σκηνικού χώρου: Έλενα Μαυρίδου
Μετάφραση: Αλεξάνδρα Παπαθανασοπούλου
Κοστούμια – Μάσκες: Ιωάννα Πλέσσα
Μουσική σύνθεση – Σχεδιασμός ήχου: Γιώργος Μαυρίδης(ΚΘΒΕ-ΕΜΣ, Παράλληλες Εκδηλώσεις, 5ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΔΑΣΟΥΣ)
Σχεδιασμός φωτισμών: Περικλής Μαθιέλλης
Training workshop: Δήμητρα Κούζα
Βοηθοί σκηνοθέτιδος: Γιάννα Αλ Νακά, Φωτεινή Μποστανίτη
Επιμέλεια κειμένων – Συνεργάτιδες δραματουργίας: Νατάσα Εξηνταβελώνη, Μαρία Μοσχούρη
Μεταφράσεις υλικού: Αγγελική Πασπαλιάρη
Οργάνωση παραγωγής: Κρίστελ Καπερώνη, Γιάννα Αλ Νακά
Φωτογραφίες: Γιώργος Καπλανίδης
Trailer: Περικλής Μαθιέλλης

Παίζουν: Γιάννης Κατσιμίχας, Δήμητρα Κούζα, Γιάννης Λεάκος, Έκτορας Λιάτσος, Μιχάλης Μιχαλακίδης, Φωτεινή Μποστανίτη