Ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα | Πώς αντιμετωπίζει σήμερα η κοινωνία μας το «διαφορετικό»; | κριτική

Written by

Ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα |κριτική Αμφιτρίτη Ιωαννίδου


Πώς αντιμετωπίζει σήμερα η κοινωνία μας το «διαφορετικό»;
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος κάνει μία απόπειρα να απαντήσει σε αυτό το ερώτημα μέσα από τη νέα του παραγωγή Ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα σε σκηνοθεσία της Ελεάνας Τσίχλη. Η παράσταση είναι βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Μαρκ Χάντον (θεατρικά προσαρμοσμένο από τον Σάιμον Στήβενς) και έχει μεταφραστεί στα ελληνικά από τη Μαργαρίτα Δαλαμάγκα-Καλογήρου. Επίσης, καλό θα ήταν να αναφερθεί ότι η συγκεκριμένη παράσταση υπάγεται στη Νεανική Σκηνή του ΚΘΒΕ, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι δεν μπορεί να την παρακολουθήσει και ένας ενήλικας.
Αντιθέτως, έχει πολλά ουσιαστικά μηνύματα να μεταδώσει σχετικά με τη διαφορετικότητα τα οποία μας αφορούν όλους.
Η ιστορία ξεκινάει με τον 15χρονο Κρίστοφερ (Βασίλης Ντάρμας), ένα αγόρι με αυτισμό προχωρημένου βαθμού, να ανακαλύπτει ότι ο σκύλος της γειτόνισσάς του (Χρύσα Τουμανίδου), με τον οποίο προφανώς και ο ίδιος είχε ιδιαίτερη σχέση, είναι νεκρός. Τότε είναι που ο Κρίστοφερ αποφασίζει να κάνει μία έρευνα στη γειτονιά ώστε να βρει ποιος σκότωσε το σκύλο.

Ο πατέρας του (Ορέστης Παλιαδέλης) προσπαθεί με κάθε τρόπο να τον
εμποδίσει με την πρόφαση ότι δεν θέλει να μπλέξει ο γιος του σε μπελάδες, αλλά δεν τα καταφέρνει. Παρόλες τις δυσκολίες, ο Κρίστοφερ κάνει τα αδύνατα δυνατά να φτάσει στο στόχο του, αντ’ αυτού όμως έρχεται αντιμέτωπος με την αλήθεια σχετικά με τη μητέρα του (Μελίνα Γαρμπή). Ανακαλύπτει ότι η μητέρα του δεν είναι νεκρή, όπως του έχει πει ο πατέρας του, αλλά τους έχει εγκαταλείψει, χωρίς όμως να έχει ξεχάσει τον γιο της, στον οποίο έστελνε γράμματα όλον τον καιρό της απουσίας της. Τα γράμματα όμως αυτά δεν ήρθαν ποτέ στα χέρια του Κρίστοφερ μέχρι εκείνη τη στιγμή. Και κάπως έτσι ο Κρίστοφερ έρχεται σε σύγκρουση με τον πατέρα του και βάζει τον εαυτό του σε νέες περιπέτειες με στόχο αυτή τη φορά να βρει τη μητέρα του.

Μία βαθιά συγκινητική και γιατί όχι και διδακτική ιστορία, διαδραματίζεται στη σκηνή της Μονής Λαζαριστών που σίγουρα δεν αφήνει ούτε ένα θεατή ανεπηρέαστο. Η Ελεάνα Τσίχλη φαίνεται ότι έχει συλλάβει πλήρως την ουσία αυτού του διηγήματος και το έχει αποδώσει εξαιρετικά στη σκηνή, τονίζοντας και έχοντας πάντα ως αφετηρία της τη προσωπικότητα και την εσωτερική δύναμη του Κρίστοφερ. Ένα αγόρι με ταλέντο στα μαθηματικά και με όνειρό του να γίνει κάποια μέρα αστροναύτης έχει όλα τα φόντα να καταφέρει τα πάντα στη ζωή του και το μόνο που πραγματικά χρειάζεται είναι η αποδοχή καθώς και η κατάλληλη μεταχείριση από τον υπόλοιπο κόσμο ώστε να ζήσει μία φυσιολογική ζωή. Συμβολικός είναι ο ρόλος της εκπαιδευτικού Ειδικής Αγωγής (Γωγώ
Παπαϊωάννου) η οποία εξωτερικεύει ορισμένες φορές τις βαθύτερες σκέψεις του Κρίστοφερ και στο τέλος υπάρχει η υπόνοια ότι αυτή αποτελεί το κλειδί για την ομαλή ενσωμάτωση του στην κοινωνία.

Όλα τα στοιχεία της παράστασης συντελούν ώστε να υπάρξει αυτό το αρμονικό και δομημένο αποτέλεσμα. Τα σκηνικά και τα κοστούμια που επιμελήθηκε η Τίνα Τζόκα λειτουργούν δίνοντας το απαραίτητο χρώμα που απαιτείται στην κάθε περίσταση.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα στη σκηνή που ο Κρίστοφερ ονειρεύεται να γίνει αστροναύτης, εμφανίζεται μία σειρά από τεράστιους πλανήτες καθώς και ένας αστροναύτης και δημιουργείται, με τη βοήθεια του φωτισμού (Στέλλα Κάλτσου), μία φαντασιακή ατμόσφαιρα που δεν αφήνει ασυγκίνητο το θεατή. Η εξαιρετική ερμηνεία του Βασίλη Ντάρμα θεωρώ ότι παίζει βασικό ρόλο στην ευαισθητοποίηση των θεατών καθώς και στην επιτυχία που αδιαμφισβήτητα έχει η συγκεκριμένη παράσταση τόσο στο νεανικό όσο και στο ενήλικο κοινό της Θεσσαλονίκης.

Συντελεστές
Μετάφραση: Μαργαρίτα Δαλαμάγκα-Καλογήρου
Σκηνοθεσία: Ελεάνα Τσίχλη
Σκηνικά-κοστούμια: Τίνα Τζόκα
Μουσική: Μάνος Μυλωνάκης
Επιμέλεια Κίνησης: Σοφία Παπανικάνδρου
Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου
Video: Αναστασία Φλωκατούλα, Γιώργος Σουμελίδης
Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρία Μπαγανά
Β ́ Βοηθός σκηνοθέτη: Χριστίνα Κούτση
Βοηθός σκηνογράφου-ενδυματολόγου: Δανάη Πανά
Φωτογράφιση παράστασης: Τάσος Θώμογλου
Οργάνωση παραγωγής: Δημοσθένης Πάνος

Ηθοποιοί
Νο. 44/Πληροφορίες/Φωνή 5: Μαριάννα Αβραμάκη
Τζούντι Μπουν (μητέρα): Μελίνα Γαρμπή
Κυρία Αλεξάντερ (γειτόνισσα)/Μία κυρία στο δρόμο/Συνεπιβάτης στο τρένο/Φωνή 6: Μαρία Μπαγανά
Κρίστοφερ Μπουν: Βασίλης Ντάρμας
Εντ Μπουν (πατέρας): Ορέστης Παλιαδέλης
Κύριος Ρότζερ Σίαρς (πρώην σύζυγος γειτόνισσας)/Αξιωματικός Υπηρεσίας/Κύριος Γουάιζ/Ταμίας/Μεθυσμένος 2/Φωνή 2: Χάρης Παπαδόπουλος
Σιόμπαν (εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής): Γωγώ Παπαϊωάννου
Αιδεσιμότατος Πίτερς (καθηγητής και ιερέας του σχολείου)/Αστυνομικός του σταθμού/Φωνή 4: Θοδωρής Πολυζώνης
Αστυνομικός/Κύριος Τόμσον (γείτονας)/Λονδρέζος αστυνομικός/Μεθυσμένος 1/Φωνή 3 Αλκιβιάδης Σπυρόπουλος
Κυρία Αϊλίν Σίαρς (ιδιοκτήτρια του σκύλου)/Κυρία Γκασκόιν (διευθύντρια του σχολείου)/Συνεπιβάτης στο τρένο/Φωνή 1: Χρύσα Τουμανίδου

cityculture.gr | Ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα |κριτική |Αμφιτρίτη Ιωαννίδου-Χρυσουλίδου