Ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα

Written by

Ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα κριτική παράστασης Άγγελα Μάντζιου / Θέατρο της Μονής Λαζαριστών / ΚΘΒΕ

Με ένα ιδιαίτερο θέμα, αυτό της ψυχοσωματικής ασθένειας του αυτισμού, καταγίνεται το έργο με τον -αστυνομικού χαρακτήρα- ερωτηματικό τίτλο, Ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα, στο παράδειγμα της περιπέτειας του κεντρικού χαρακτήρα ενός λογοτεχνικού έργου.

Στην παράσταση που παρακολουθήσαμε από το ΚθβΕ, δόθηκε έμφαση στη λογοτεχνική συνθήκη με τις μικρές παύσεις ανάγνωσης και τις αντηχήσεις επαναλήψεων φράσεων από στόμα σε στόμα, καθώς και σε μια αίσθηση θεατρικής αποστασιοποίησης και συναισθηματικής αποφόρτισης, προκειμένου να αναπαρασταθεί το πλέγμα των σχέσεων και των συμπεριφορών γύρω από το προς εξέτασιν πρόβλημα μελέτης στη σύγχρονη εκδοχή.

Το σκηνικό τοποθέτησε αφαιρετικά τη δράση σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους. Με χρήση ευέλικτων αντικειμένων και ευθύγραμμων μεταλλικών διαχωριστικών πλεγμάτων, δόθηκε η λιτή εικόνα, σε μια εντύπωση τακτοποιημένης στατικότητας αλλά και σε κίνηση περιστροφών ενός αλλόκοτου, αντιφατικού, ακατανόητου, μηχανικού και
αυτοματοποιημένου κόσμου, στα ευαίσθητα μάτια του ήρωα, εντός του οποίου καλείται να ενταχθεί με τη σπασμωδική του κίνηση και την οξύτατη παρατηρητικότητα με την οποία καταγράφει σκέψεις, συναισθήματα, γεγονότα, προτιμήσεις, επιλογές, συμπεριφορές.

Η μουσική με φράσεις υπαινικτικές υπογράμμισε συναισθηματικά και θερμά τα λόγια του έργου. Οι φωτισμοί έδωσαν εντυπώσεις πέπλων και βάθους, σκοτεινιάζοντας και φωτίζοντας την απόσταση των προσώπων, ιχνογραφώντας την μεταφορά της ατμόσφαιρας εντός κοινωνικού-οικογενειακού χρονικού πλαισίου, ενταγμένου στον μικρό και στον μεγάλο κύκλο του σύμπαντος, με την θεαματική εικονοποιΐα των πλανητικών ουράνιων σφαιρών.

Οι εναλλαγές των ρόλων ενίσχυσαν την οικονομία της παράστασης εξυπηρετώντας δραστικά την πλοκή με επικέντρωση στον κεντρικό ήρωα. Οι ηθοποιοί της παράστασης, επιτελώντας τον εκάστοτε ρόλο, δημιούργησαν τον κοινωνικό κλοιό χαρακτηρολογικών συμπεριφορών που περιβάλλουν την ιδιαίτερη περίπτωση. Με τις ανατροπές στερεοτύπων των κοινωνικών- οικογενειακών ρόλων αλλά και με στερεοτυπικές αναγνωρίσιμες εικόνες, δόθηκε με ισορροπία και με την απαιτούμενη ένταση υπερβολής, η δίνη αποπροσανατολισμού, απομόνωσης-αποξένωσης αλλά και η ανάγκη υποστήριξης, ενθάρρυνσης, κατανόησης του προβλήματος και της ενέργειας που καταβάλλεται προκειμένου να αποσαφηνιστεί εκατέρωθεν το σύστημα σκέψης και να συναντηθούν οι κόσμοι – εστίες της διαφορετικότητας των ανθρώπων.

Τα λόγια άφησαν φωτεινές ρωγμές, ανοίγοντας -και μέσω του ιδιότυπου Αγγλικού χιούμορ- χαραγματιές προσέγγισης και πεδία κατανόησης ενός τόσο σύνθετου προβλήματος, ιδωμένου ρεαλιστικά τόσο στο πρίσμα της διαφορετικότητας όσο και της αδιαφορίας, της ακαταληψίας και της άγνοιας αντιμετώπισης.

Θεματικοί κύκλοι όπως η εμπιστοσύνη, η αποδοχή και η ενσυναίσθηση, η τρυφερότητα, η καλοσύνη, η συναισθηματική ασφάλεια και η αλήθεια, προέκυψαν αβίαστα μέσα από ερωτήσεις και αναπάντητα ερωτήματα και έδωσαν το στίγμα του πεισματικού προσωπικού αγώνα ως ανεκτίμητο τρόπαιο κατάκτησης μικρών βημάτων επιβεβαίωσης της αξίας. Η γνώση, η μελέτη, το σχολείο, οι εξετάσεις, οι διαγωνισμοί, η προσδοκία-πίστη ενός βραβείου, κλάδοι όπως τα μαθηματικά, η γεωγραφία, η αστρονομία, η αστροφυσική, η προσέγγιση του χώρου μέσα από τα χρώματα, έγιναν παραδείγματα-όψεις του διδακτικού θεατρικού μαθήματος που με εύληπτους συνειρμούς – παρά τις κάποιες επαναλήψεις- άνοιξε κύκλους προβληματισμού για την μοναδικότητα της ύπαρξης και το δώρο της ζωής.
Το «Ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα» του Simon Stephens αποτελεί τη θεατρική προσαρμογή του βραβευμένου μυθιστορήματος του Mark Haddon, «The Curious Incident of the Dog in the Night-Time». Το έργο σημείωσε τεράστια επιτυχία στην αγγλική σκηνή και απέσπασε πλήθος βραβείων.


Συντελεστές:
Μετάφραση: Μαργαρίτα Δαλαμάγκα-Καλογήρου
Σκηνοθεσία: Ελεάνα Τσίχλη
Σκηνικά-κοστούμια: Τίνα Τζόκα
Μουσική: Μάνος Μυλωνάκης
Επιμέλεια Κίνησης: Σοφία Παπανικάνδρου
Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου
Video: Αναστασία Φλωκατούλα, Γιώργος Σουμελίδης
Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρία Μπαγανά
Β΄ Βοηθός σκηνοθέτη: Χριστίνα Κούτση
Βοηθός σκηνογράφου και ενδυματολόγου: Δανάη Πανά
Φωτογράφιση παράστασης: Τάσος Θώμογλου
Οργάνωση παραγωγής: Δημοσθένης Πάνος


ΗΘΟΠΟΙΟΙ:
Μαριάννα Αβραμάκη (Νο. 37 -Μία γειτόνισσα, Περαστική στο δρόμο, πληροφορίες, Πανκ, Φωνή 5), Μελίνα Γαρμπή (Mrs. Judy Boone -Μητέρα), Μαρία Μπαγανά (Mrs. Alexander -Μία γειτόνισσα-, Περαστική κυρία, Φωνή 6), Βασίλης Ντάρμας (Christopher Boone -15χρονος), Ορέστης Παλιαδέλης (Mr. Ed Boone -Πατέρας), Χάρης Παπαδόπουλος(Mr. Roger Shears -πρώην σύζυγος γειτόνισσας, Γείτονας, Αρχιφύλακας, Ταμίας, Μεθυσμένος, Περαστικός, Φωνή 2), Γωγώ Παπαϊωάννου (Siobhan -Εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής), Θοδωρής Πολυζώνης (Reverend Peter – Καθηγητής και ιερέας στο σχολείο Κρίστοφερ, Θείος Terry, Ασφάλεια του σταθμού, Φωνή 4), Αλκιβιάδης Σπυρόπουλος (Ένας αστυνομικός, Mr. Thompson – γείτονας, Λονδρέζος αστυνομικός, Άντρας με κάλτσες, Μεθυσμένος περαστικός, Φωνή 3), Χρύσα Τουμανίδου (Mrs. Eileen Shears-ιδιοκτήτρια σκύλου, Διευθύντρια σχολείου, Συνεπιβάτης στο τρένο, Ιδιοκτήτρια καταστήματος, Φωνή 1)

cityculture.gr / Ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα / κριτική παράστασης / Άγγελα Μάντζιου