Rene Magritte, Οι Εραστές (1928)

Written by

Ο Renné Magritte (1898-1967) ήταν ζωγράφος Βελγικής καταγωγής και ένας από τους εκπροσώπους του σουρεαλισμού. Ο καλλιτέχνης αποτύπωνε στα έργα του καθημερινά αντικείμενα δίνοντας νέο νόημα σε αυτά. Όπως είναι φυσικό τον καλλιτέχνη επηρέασε και το προηγούμενο καλλιτεχνικό κίνημα από αυτό που ο ίδιος εκπροσώπησε που είναι αυτό του νταντά. Μέσα από τα έργα του ο Magritte επεδίωκε να προβάλλει τις πολλές εκδοχές της πραγματικότητας, του αληθινού μέσα από μια διάσταση ονειρική και υπέρλογη. Άλλωστε ο στόχος του σουρεαλισμού ήταν η ανθρώπινη απελευθέρωση και η δημιουργία μιας «υπερπραγματικότητας». Το συγκεκριμένο έργο Οι εραστές (“Les Amants”) (1928) δημιουργήθηκε ενώ ο καλλιτέχνης βρίσκονταν στο Παρίσι. Στο Παρίσι πρωτοεμφανίστηκε και το κίνημα του σουρεαλισμού πριν ακόμη διαδοθεί στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές πόλεις.

Οι εραστές δεν είναι παρά δύο πρόσωπα κεντρικά στη σύνθεση του Magritte, ένας άντρας και μία γυναίκα, μεταξύ των οποίων υπάρχει κάποια σχέση που δηλώνεται φανερά στον τίτλο του έργου. Τα δύο πρόσωπα είναι καλυμμένα με λευκό ύφασμα, ωστόσο τα ακάλυπτα από ύφασμα μέρη τους αποκαλύπτουν το φύλο τους. Αριστερά προς τον θεατή του πίνακα το ένα πρόσωπο είναι κάποιου άνδρα που φοράει μαύρο κοστούμι, λευκό πουκάμισο και μαύρη γραβάτα. Ακριβώς πλάι στον άνδρα βρίσκεται το δεύτερο καλυμμένο πρόσωπο της σύνθεσης που φοράει κόκκινο ένδυμα το οποίο φαίνεται να ανοίγει στο στέρνο. Η δεύτερη φιγούρα μοιάζει πιο λεπτεπίλεπτη σε σχέση με αυτή του άνδρα με αποτέλεσμα να μπορεί να συμπεράνει κανείς πως είναι γυναικεία. Κυριαρχεί το μυστήριο σε αυτό το έργο που μοιάζει να είναι βγαλμένο από κάποιο όνειρο και σίγουρα αντικρίζοντάς το κανείς νιώθει κάποια έκπληξη. Πίσω από το ζευγάρι διακριτά είναι η έντονη βλάστηση, η θάλασσα και ο συννεφιασμένος ουρανός. Τα δύο πρόσωπα μοιάζουν να είναι μέρος κάποιας φωτογραφίας. Το ύφασμα καλύπτει και παράλληλα διαγράφει τα χαρακτηριστικά των δύο προσώπων, δημιουργεί όμως κάποια αίσθηση αποξένωσης και ασφυξίας. Λέγεται πως η ιδέα με τα καλυμμένα κεφάλια δεν είναι παρά μια αναφορά στη μνήμη του καλλιτέχνη για την απώλεια της μητέρας του, η οποία αυτοκτόνησε πέφτοντας στον Σηκουάνα και πως όταν την ανέσυραν από τον ποταμό βρέθηκε με το νυχτικό της τυλιγμένο γύρω από το κεφάλι της. Ο πόνος ίσως του Magritte μετουσιώθηκε σε δημιουργία και ανάγκη για έκφραση.

Info
Renné Magritte
Οι εραστές (1928)
(“Les Amants”)
Australian National Gallery

cityculture.gr/ γράφει η Βασιλική Ρούσκα