Στα μυστικά του Βάλτου (κομικ) – κριτική

Written by

Το κλασσικό μυθιστόρημα μυθοπλασίας με ιστορικά στοιχεία, «Στα μυστικά του Βάλτου», της Πηνελόπης Δέλτα, μετασχηματίζεται σε μοντέρνα εκδοχή εύληπτης και ευσύνοπτης προσέγγισης. Σε μορφή κόμικ, από τους δημιουργούς Παναγιώτη Πανταζή στην εικονογράφηση και Γιάννη Ράγκο στα κείμενα, προτείνει μια νέα μορφή ανάγνωσης του δημοφιλούς έργου.

Προσεγμένη έκδοση με κατατοπιστική χαρτογράφηση του πεδίου της δράσης και εικονογράφηση των μορφών των προσώπων του μυθιστορήματος με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους. Ενδιαφέρουσα εικονοποιΐα και εξελικτική αφηγηματική διαδικασία, με την παράθεση στο Επίμετρο, ιστορικών στοιχείων, πληροφοριών και τεκμηρίων από αρχεία της εποχής και χαρακτηριστικές φωτογραφίες.

Στο Επίμετρο (κείμενο ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΤΖ. ΦΕΡΜΙΝ), δίνονται πληροφορίες για την ζωή της συγγραφέως και τις αφορμές, μελέτες και έρευνα συγγραφής του έργου αυτού. Παρατίθεται πορτραίτο της συγγραφέως, φιλοτεχνημένο από την φωτογράφο Nelly’s και ακόμη το εξώφυλλο της πρώτης έκδοσης του βιβλίου. Κυκλοφόρησε σε δύο τόμους την άνοιξη του 1937 ( Βιβλιοπωλείον της Εστίας).

«Στα μυστικά του Βάλτου» Κόμικ

Ο χρόνος της αφήγησης και ο χρόνος της δράσης είναι διαφορετικός. Η εξιστόρηση των γεγονότων αφορά το επικό γεγονός του Μακεδονικού αγώνα που λαμβάνει χώρα στα χώματα της Μακεδονίας στα 1906. Η αναδιηγητική και σε συνέχειες αφήγηση προς την συγγραφέα τοποθετείται στα 1936. Το βιβλίο ξεκινά με την υπενθύμιση των δύο χρονολογιών ενταγμένων στη συγκεκριμένη συνθήκη. Η αφορμή της καταγραφής, προκειμένου να ξεδιπλωθούν οι βιωματικές αναμνήσεις, είναι μια ευεργετική βροχή, στο λογοτεχνικό σχήμα εξύφανσης πέπλων και φίλτρων πρόσληψης των γεγονότων, στον μηχανισμό της μυθοπλασίας του μυθιστορήματος.

Η αφηγηματική- διαλογική σύνδεση παρόντος-παρελθόντος χρόνου, παρουσιάζεται με διαφορετικό χρώμα για να διευκολύνει την μετατόπιση από το γεγονός στην αναδιήγησή του. Οι διάλογοι κρατούν την ουσία της δράσης και υπηρετούν την οικονομία των εξελίξεων και το πνεύμα της ατμόσφαιρας των γεγονότων.

Οι ήρωες παρουσιάζονται σε εικόνες χαρακτηριστικών εκφράσεων και με ρευστή δύναμη κίνησης. Ο χώρος του Βάλτου απεικονίζεται με τα στοιχεία του μυστηρίου και της επικινδυνότητας των παράτολμων ενεργειών που αναλαμβάνουν οι ήρωες της εποχής. Ανάμεσά τους παιδιά, ενταγμένα στον κύκλο των ιδανικών, των κρυμμένων μυστικών και της μοίρας της πατρίδας τους.

Αγωνίζονται στην συνειδητή και ασύνειδη ροπή του ηρωϊκού φρονήματος του γένους στο οποίο ανήκουν. Άμεσα και υπαινικτικά σχολιάζονται οι αξίες της γνώσης. Εξαίρεται η φιλία, η αλληλεγγύη, η χαρά της συμμετοχής σε ιστορικά γεγονότα, η γενναιότητα των ηρώων, η αγωνία, η εκδίκηση, η τιμωρία και ο πόνος του θανάτου. Οι μορφές των αγωνιστών παρουσιάζονται με τα στοιχεία που εξάπτουν την φαντασία στη διήγηση επικών ιστοριών. Ιστορίες που είναι ενταγμένες στη βάση πραγματικών γεγονότων και στη συνθήκη της μυθοπλαστικής εκδοχής. Τα συναισθήματα είναι έκδηλα και στις λεκτικές καθώς και στις εικονιστικές τους διαβαθμίσεις.

Επίλογος

Η εξομολογητική και εξαντλητική αναδιήγηση σταματά με το τέλος της βροχής. Κλείνει ο κύκλος των αναμνήσεων με την υπόσχεση συνέχισης της αφήγησης- αύριο με την καινούργια μέρα- . Μια συμφωνία ανάμεσα στην συγγραφέα-ακροάτρια και τον μακεδονομάχο αφηγητή των ηρωϊκών γεγονότων του ιστορικού παρελθόντος, στα χώματα της Μακεδονίας.

Παναγιώτης Πανταζής – Γιάννης Ράγκος
«Στα μυστικά του Βάλτου»
της Πηνελόπης Δέλτα
Εκδόσεις Polaris

 

 

 

cityculture.gr / Στα Μυστικά του Βάλτου / Κομικ / κριτική Άγγελα Μάντζιου