Βαρβάρα Δούκα (σκηνοθέτις)

Written by

Με αφορμή την θεατρική παράσταση ΠΕΡΣΕΣ ΤΟΥ ΑΙΣΧΥΛΟΥ  στο αίθριο θέατρο της ΔΕΘ 09-07-2014 η σκηνοθέτις Βαρβάρα Δούκα  μίλησε στο thessaloniki-portal.gr, στον Ιγνατιάδη Νικόλαο. 

ΠΕΡΣΕΣ ΤΟΥ ΑΙΣΧΥΛΟΥ.   Γιατί επιλέξατε αυτή την τραγωδία αυτή τη στιγμή? Υπάρχει σύνδεση με το σήμερα και ποιά? Δυστυχώς η ίδια ονοματολογία ονομάτων νεκρών στρατιωτών συνδέει το χθες και το σήμερα, αλλά κυρίως η ίδια αλαζονεία και κατακτητική μανία που έκανε τον Ξέρξη να εκκινήσει την πιο δυνατή στρατιά του τότε κόσμου, βασανίζει ακόμα τους λαούς, είτε στο στρατιωτικό, είτε στο οικονομικό επίπεδο…

  Ο λόγος στη διάρκεια του έργου ήταν περισσότερο αφηγηματικός και «συγκρατημένος», και όχι τόσο δραματουργικός, επιτηδευμένα? Γιατί? Αφήνουμε σε σας τη συγκίνηση, και εμείς την προκαλούμε με τα πιο λιτά μέσα που διαθέτουμε, για να απολαύσετε τον λόγο και την ποίηση του .

Αν και θα έπρεπε να ρωτήσω την ενδυματολόγο…. Αλλά φαντάζομαι ότι η απόφαση για το ενδυματολογικό του έργου ήταν κοινή, πως έγινε η επιλογή των χρωμάτων και των κουστουμιών? Μια μακρινή ανάμνηση της πέτρας λάπις λάζουλι, και τυρκουάζ, κατ’ εξοχήν χρώμα της Περσίας, αλλά και αποχρώσεις του ‘σκοτωμένου΄χρυσού, μακρινή αναφορά στη ‘χρυσή’ δυναστεία…..

 Η τελευταία σκηνή μας θύμισε έντονα την αποκαθήλωση του Χριστού (ευρηματικό!) συνειδητή  επιλογή? Ηταν η αποκαθήλωση ενός βασιλιά που λατρεύτηκε σα θεός… αλλά όχι με τα χριστιανικά μέτρα….

Το έργο (αν και αντιπολεμικό) είναι ένας έμμεσος ύμνος της ανδρείας των Ελλήνων στην μάχη, με αφορμή την εμβόλιμη σκηνή που ένας σύγχρονος Πέρσης μας μιλάει στην γλώσσα του (και λογικά μας λέει για την ανδρεία των Ελλήνων και την ήττα που έχουν υποστεί στη Σαλαμίνα), ποια είναι η άποψη σας για τους μετανάστες από αυτές τις χώρες? Το Ιράν αυτή τη στιγμή είναι σε καλύτερη οικονομική κατάσταση από εμάς, και αν υπάρχουν μετανάστες είναι κυρίως διαφωνούντες με το καθεστώς… Κάθε χώρα έχει τους δικούς της λόγους που άνθρωποι της έρχονται στη Δύση… όμως  και η Δύση δεν είναι πλέον αυτή που είναι . Αν δε λυθούν ζητήματα οικονομικά, αλλά και δημοκρατίας σε χώρες εκτός του Δυτικού κόσμου, κανένα μεταναστευτικό δε μπορεί να λυθεί. Αντίθετα όμως , όπως και στο έργο, τα ‘κακά’ σημάδια έρχονται και μεις  μένουμε ανήμποροι, σαν τους γέρους Πέρσες στις ‘παληές’ στέγες. Στις μέρες μας λέγεται εξαθλίωση, φονταμενταλισμός, αναλγησία ,  επιστροφή σε φασιστικές μεθόδους, ….η βία και η συντήρηση προχωρούν με γοργά βήματα.

 Ο πόνος που αισθάνεται ο ηττημένος παντού στον κόσμο είναι ίδιος, αδιαμφισβήτητα το αισθάνονται όλοι όσοι παρακολούθησαν την παράσταση,  το μήνυμα που θέλετε να μας περάσετε είναι αυτό? ή έχει και προεκτάσεις? Το μήνυμα είναι κυρίως η ανημπόρια μπροστά στις αποφάσεις των ‘μεγάλων’ και η συντριβή να ξεριζώνεται μια χώρα εκ θεμελίων, χωρίς νιάτα. Μεταφορικά , αν το συλλάβουμε στη σημερινή Ελλάδα, δεν έχει και πολλή διαφορά, τηρουμένων των αναλογιών….

 Το θέατρο είναι η κύρια πηγή των εισοδημάτων σας?  Ναι.

 Έχετε να προσθέσετε κάτι? Το θέατρο όλο και περισσότερο επιστρέφει στον πυρήνα του, αφήνοντας την εξωτερική σκευή του εντυπωσιασμού. Ελπίζω η Θεσς/κη, να μπει ακόμα πιο ενεργά στο χάρτη της σύγχρονης δημιουργίας, και να βρεθούν οι δομές  που θα την  στηρίξουν.

   Θα περιοδεύσει από ότι γνωρίζω, που και πότε? Επόμενοι σταθμοί ΛΕΡΟΣ και ΙΚΑΡΙΑ Αύγουστο ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΑ και ΑΓ. ΣΑΡΑΝΤΑ

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Μετάφραση: Παναγιώτης Μουλλάς
Σκηνοθεσία: Βαρβάρα Δούκα
Δραματουργία: Τζωρτζίνα Κακουδάκη
Μουσική Επιμέλεια: Μάκης Φάρος
Σκηνογραφία- Κοστούμια: Αννα Μαχαιριανάκη
Φωτισμοί: Κυριάκος Ελευθεριάδης
Βοηθός Σκηνογράφου: Γεωργία Τοουλάκου
Φωτογραφίες: Αγγελική-Ειρήνη Μήτση , Ηλίας Φλωράκης
Αφίσα: Sugahtank Γιάννης Ρουμπάνης
Παίζουν: Κλεάνθης Βαρσαμούλης, Απόστολος Κουτσιανικούλης, Γιώργος Πέππας, Πέτρος Τσαπαλιάρης, Κωνσταντίνος Μητρόπουλος [Ατοσσα- Ξέρξης ] – Αράς Χαμεντιάν [Αγγελιοφόρος στα φαρσί]

  γράφει ο  Ιγνατιάδης Νικόλαος

 

ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ 

ΣΥΝΟΠΤΙΚΟ   ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Σκηνοθέτις- Ηθοποιός-Εκπαιδεύτρια

 Υπηκοότητα: Ελληνική- Αμερικανική

Σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες  [ Noμική Σχολή Αθηνών Τμήμα Πολιτικών Επιστημών και Δημόσιας Διοίκησης – απόφοιτος 1987]  , Θέατρο (Υποκριτική και Σκηνοθεσία) και Ανθρωπολογία Θεάτρου

 Μερικά από τα έργα που έχει σκηνοθετήσει στην Ελλάδα και το εξωτερικό:

 ‘Τime Madness(κείμενα Βeckett,Ionesko,Kundera), For a piece of paper…’(τρία από τα Chamber Plays του Στρίνμπεργκ), ‘Παρέλαση’ της Λούλας Αναγνωστάκη,‘Amargaσύνθεση τριών έργων της Μαργαρίτας Λυμπεράκη, ‘Ο Στρατηγός μεςστον λαβύρινθο του’ του Γκ.Γκαρσία Μάρκες, ‘Γυναίκες και Πόλεμος’ (Ευρ.Πρόγραμμα ΚΑΛΕΙΔΟΣΚΟΠΙΟ), ‘Σκοτώνουν τ’ άλογα όταν γεράσουν’ του Ο.Μακόυ, ‘Πηνελόπη’ του Τζ.Τζόυς, ‘Πασχαλινά Παιχνίδια’του Β.Ζιώγα, ‘Ατύχημα’ του Γ.Χρυσούλη, ‘Η νύχτα της Ιγκουάνα’ του Τ.Ουίλλιαμς, ‘Ο Τοίχος’ του Α.Σεβαστάκη,(Εθνικό Θέατρο),  ‘Trainspottingτου Ι.Welsh, ‘Την Ωρα που δε γνωρίζαμε τίποτα ο Ενας για τον  Αλλον’ του Πέτερ Χάντκε,  ‘Handbagτου M.Ravenhill,  ‘4 EVERτου Γ.Ηλιόπουλου, ‘Μοσκώβ- Σελήμ’ του Γ.Βιζυηνού, ‘ Θεσμοφοριάζουσες’ του Αριστοφάνη, ‘ Τάισε με , Εμμα’ του Ζ.Ρόχα, ‘ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ ΤΗΣ ΔΙΠΛΑΝΗΣ ΠΟΡΤΑΣ’ του Νηλ Σάιμον με τον Γ.Καπουτζίδη στο θέατρο Ιλίσσια – Μίνως Βολανάκης, ‘5 gynaikes.com θέατρο Coronet κ.α       

ΣΙΝΕΜΑ – ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

Εχει παίξει σαν ηθοποιός σε ταινίες μεγάλου και μικρού μήκους, όπως: ‘Ο Δραπέτης’ του Λ.Ξανθόπουλου, ‘Ζωή Χαρισάμενη’ του Πατρίς Βιβάνκος, ‘Οίνος ευφραίνει καρδίαν’ του Ν.Φαρούπου, κ.ά.

Υπήρξε βοηθός του Δημήτρη Μαυρίκιου στο ντοκυμαντέρ μεγάλου μήκους ‘Aenigma est’, στη σειρά βιομηχανικού ντοκυμαντέρ για την κρατική τηλεόραση του Κ.Ζυρίνη ‘Κι αυτά’, καθώς και βοηθός παραγωγής και art direction στην εταιρεία ‘Ζ & Ζ’ – κύριο συνεργάτη της Miramax, για τις ταινίες ‘Over the edge’, ‘Τhey whisper our song’, κ.ά. , όπως και σε σειρές για την καλωδιακή τηλεόραση των Η.Π.Α

ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ

Ραδιοφωνικός Παραγωγός στο Γ’ και Α’ Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, καθώς και στο Κανάλι  1 του Πειραιά  [Εκπομπές: ‘ Σιγανά Βήματα στην Προκυμαία’ , ‘ Θραύσματα Γυναικείων Κιόνων’ , ‘ Στις Προκυμαίες του κόσμου’ κ.’α.]

Συνεργάτις με την Ρηνιώ Παπανικόλα στο ραδιόφωνο του 902 αριστερά στα FM και την Μαλβίνα Κάραλη στον  SKY 100,3

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΕ   ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΕΣ : ‘ΒΑΣΙΛΗΑΣ ΛΗΡ’ (Σαίξπηρ) /  Λεων.Τριβιζάς ΗΡΩΔΕΙΟ (1995) Θίασος Κ.Καζάκου,‘ΗΛΕΚΤΡΑ’ (Σοφοκλή) /   Δημ.Μαυρίκιος  ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ- ΕΠΙΔΑΥΡΟΣ (1998), ‘ΠΑΘΙΑΣΜΕΝΗ ΓΥΝΑΙΚΑ’

Κay Mellor

ΘΕΑΤΡΟ ΓΚΛΟΡΙΑ (1999)

Θίασος Ν. Τσακίρογλου – Χρυσούλας Διαβάτη