Βόλτα στα Αθηναϊκά μουσεία, και όχι μόνο, μέρος Β΄…….

Written by

Πάντα πραγματοποιώ τις απειλές μου…..
Σας είχα πει ότι θα επανέλθω με την συνέχεια της βόλτας μου στην Αθήνα….

Σας είχα αφήσει κάπου στο Βυζαντινό Μουσείο.

Πάμε λοιπόν για την τέταρτη μέρα. Το πρόγραμμά μου λέει Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, για την περιοδική έκθεση «Classicita ed Europa. Το κοινό πεπρωμένο Ελλάδας και Ιταλίας»…..

Ουπς, ήταν μέχρι τέλη Οκτώβρη….

Δεν πειράζει είχε μόνο 22 αντικείμενα που κάλυπταν 4.500 χρόνια κοινής ιστορίας, και έναν Ελ Γκρέκο.…..
Αν θέλετε όμως να πάτε στο Εθνικό Αρχαιολογικό, μπείτε στην αίθουσα του μηχανισμού των Αντικυθήρων, είναι άκρως πιο ενδιαφέρουσα….

Άγιος Πέτρος, Ελ Γκρέκο, 1600-1607

Άγιος Πέτρος, Ελ Γκρέκο, 1600-1607

Μαρμάρινο «Σύνταγμα των Τυραννοκτόνων», Νάπολι Εθνικό Μουσείο, 2ος αιώνας μ.Χ.

Μαρμάρινο «Σύνταγμα των Τυραννοκτόνων», Νάπολι Εθνικό Μουσείο, 2ος αιώνας μ.Χ.

Μετά, αν θελήσετε να κατεβείτε να πιείτε έναν καφεδάκι στο υπόγειο, να δώσετε μεγάλη προσοχή στις σκάλες….
Όχι, όχι, δεν αποτελούν έκθεμα, απλά γλιστράμε, πολύ….
Η πλάτη μου ακόμα πονάει…
και ο αστράγαλος μη σας πω….
Αλλά, τέρας ψυχραιμίας εγώ, αφού ξαπλώθηκα φαρδιά πλατιά και έτρεξαν όλοι να με σηκώσουν, σηκώνομαι ταχύτατα μόνη μου και τους ανακοινώνω σε άπταιστα αγγλικά και με αυστηρό τόνο «I am fine, don’t worry”….

Be happy, και έφυγα για το Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τραπέζης…..

Χαρακτικά του Δημήτρη Γαλάνη. Έμεινα γύρω στη μιάμιση ώρα…. Ανησύχησαν οι φύλακες και περνούσαν για έλεγχο ανά τακτά διαστήματα.

IMG_2630

Υπέροχα τυπώματα, από έναν χαράκτη που δημιούργησε στο Παρίσι και ανήκε στην συντροφιά του Ματίς, του Πικάσσο, του Μπρακ. Στην Γαλλία, θεωρείται ένας από τους πιο σημαντικούς αμιγείς χαράκτες του 20ου αιώνα.

η οικογένεια του Δ.Γαλάνη

Αλλά βρε παιδιά, 60 ευρώ το βιβλίο με τα έργα…. 60 ευρώ…. Σε άλλη χώρα ζω…;;; αναρωτιέμαι…..
Τέλος πάντων, φυσικά δεν το πήρα και πόνεσε η καρδιά μου γιατί το ήθελα πάρα πολύ. Το γεγονός ότι μπορώ να το βρω και στο βιβλιοπωλείο του Μ.Ι.Ε.Τ., δεν με καθησυχάζει καθόλου, γιατί η τιμή είναι η ίδια……

Και έτσι με το πόδι να πονάει από το πέσιμο και με ψιλοχαλασμένη την διάθεση…. πήγα στην Πλάκα για καφεδάκι στο «Μελίνα» …. μου αρέσει ιδιαίτερα….

Η επόμενη μέρα όμως που επιφύλασσε δύο πολύ όμορφες εκπλήξεις, για αυτό θα περάσω στα γρήγορα το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
Οκ, ένα εξειδικευμένο αρχαιολογικό μουσείο που πήζει το μάτι σου από τα αυστηρά, λιτά, γνωστά αγαλματίδια, σε όλα τα μεγέθη. Ενδιαφέρον φυσικά, δεν αντιλέγω. Κρύβει ίσως κάτι που αξίζει να δείτε, στον τελευταίο όροφό του. Δύο βίντεο, με ηθοποιούς που αναπαριστούν την ζωή στην αρχαιότητα και τις ταφικές συνήθειες.

IMG_2642

Επόμενη στάση Ίδρυμα Β.& Μ. Θεοχαράκη, έκθεση Κωνσταντίνου Γραμματόπουλου: Ζωγραφική – Χαρακτική. Τον ξέρω από τα αναγνωστικά του δημοτικού. Δεν ήξερα ότι έχει τυπώματα μεγάλων διαστάσεων. Υπέροχα, πολύχρωμα, και ανάμεσα σε αυτά δύο «μήτρες». Η αλήθεια είναι ότι σπάνια εκτίθενται οι μήτρες ενός χαράκτη, και είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσες γιατί εκεί βλέπεις το πραγματικό έργο, τον κόπο του καλλιτέχνη….

IMG_2647

IMG_2655

Χμ…. θα με ρωτήσετε τι είναι οι μήτρες…… το υλικό πάνω στο οποίο χαράσσεται το έργο, μπορεί να είναι ξύλο, τσίγκος, πέτρα, ή λινόλεουμ, απλώνεται πάνω το μελάνι και τυπώνεται σε χαρτί….

IMG_2660

Ο Γραμματόπουλος χρησιμοποιεί ξύλο, και δεν αρκείται μόνο στην χάραξη, αλλά προσθέτει μικρά κομμάτια από διάφορα είδη ξύλων για να δημιουργεί διαφορετικές υφές στο τύπωμά του. Ιδιαίτερα όμορφα τα αποτελέσματα από την χρήση απλάνιστων σανίδων.

grammatopoulos_votsala

Αφού πίνω το καφεδάκι μου στο μουσείο, κατηφορίζω για να επισκεφτώ την Πινακοθήκη του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα, παράρτημα του Μπενάκη. Λειτουργεί εδώ και δύο χρόνια μόνο, και ήταν η έκπληξη της διαμονής μου στην Αθήνα.

Ο Ν. Χατζηκυριάκος - Γκίκας στο εργαστήριο της οδού Κριεζώτου, 1990

Ο Ν. Χατζηκυριάκος – Γκίκας στο εργαστήριο της οδού Κριεζώτου, 1990

Στεγάζεται στο σπίτι και εργαστήριο του δημιουργού, σε ένα 5όροφο νεοκλασικό στην Κριεζώτου. Στους 2 τελευταίους ορόφους διατηρείται το εργαστήρι και το σπίτι όπως ακριβώς ήταν, με πληθώρα έργων του καλλιτέχνη.

Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Προσωπογραφία Ελένης Θ. Γκίκα, 1922

Στους υπόλοιπους ορόφους υπάρχει η πληρέστερη έκθεση για τους καλλιτέχνες της «Γενιάς του ‘30», όπως αποκαλούνται, οι οποίοι ξεφεύγοντας από την αυστηρότητα της σχολής του Μονάχου που ακολουθούσε η σχολή Καλών Τεχνών των Αθηνών μέχρι τότε, μεταπηδούν στην σφαίρα επιρροής του Παρισιού. Σημαντικό το έργο τους για την εξέλιξη της τέχνης στην Ελλάδα.

Στο εργαστήριο του Ουμβέρτου Αργυρού, οι Γεωργιόπουλος, Βάρλας, Αμαλιώτης, Μόραλης, Μαΐδης, Σοφιανόπουλος, Καραφιλάκης, Νικολάου, Αντωνιάδου-Βακιρτζή, Πομόνης, Καχριμάνης.

Στο εργαστήριο του Ουμβέρτου Αργυρού, οι Γεωργιόπουλος, Βάρλας, Αμαλιώτης, Μόραλης, Μαΐδης, Σοφιανόπουλος, Καραφιλάκης, Νικολάου, Αντωνιάδου-Βακιρτζή, Πομόνης, Καχριμάνης.

Αυτό που εντυπωσιάζει είναι ότι το μουσείο δεν έχει μόνο ζωγράφους, γλύπτες ή χαράκτες, αλλά μουσικούς, ηθοποιούς, τραγουδιστές, συνθέτες, σκηνοθέτες…. Όλους όσους δημιούργησαν από τις αρχές του 20ου αιώνα, και αυτούς που επηρεάστηκαν από το έργο τους… Μικρά βιογραφικά και αντιπροσωπευτικά έργα με κράτησαν αιχμάλωτη για πάνω από δύο ώρες.

Ο K.Θ. Δημαράς,καθιστός, δεύτερος από αριστερά,ανάμεσα σε συγγραφείς της γενιάς του '30, όπως οι Γ. Σεφέρης, Ανδρ. Εμπειρίκος, Αγγ. Τερζάκης, Γ. Θεοτοκάς, Ανδρ. Καραντώνης, H. Βενέζης, K. Πολίτης, Γ. Κατσίμπαλης κ.ά

Ο K.Θ. Δημαράς,καθιστός, δεύτερος από αριστερά,ανάμεσα σε συγγραφείς της γενιάς του ’30, όπως οι Γ. Σεφέρης, Ανδρ. Εμπειρίκος, Αγγ. Τερζάκης, Γ. Θεοτοκάς, Ανδρ. Καραντώνης, H. Βενέζης, K. Πολίτης, Γ. Κατσίμπαλης κ.ά

Κατά την άποψη μου, είναι το καλύτερο μουσείο της Ελλάδος στο είδος του, και οι φύλακες, κάθε ορόφου, είναι τόσο ενημερωμένοι που καλύπτουν κάθε απορία που πιθανόν να έχεις.

Σας κούρασα όμως…..
άντε να σας αφήσω…..
υπάρχει και τρίτο μέρος, βέβαια, αλλά προς το παρόν απολαύστε το καφεδάκι σας…

Εγώ πάντως, αυτό έκανα κάθε απόγευμα που τελείωνα την περιπλάνησή μου.
Στο αγαπημένο μου μέρος στην Πλάκα, καφεδάκι, ή μπυρίτσα….