Μάμα Ρόζα στο θέατρο Αλίκη, κριτική παράστασης

Written by

Το θεατρικό έργο Μάμα Ρόζα του Andre Roussin  βασίστηκε στο μυθιστόρημα του Vitaliano Brancati  “ Bell Antonio”, διαδραματίζεται δε στη Κατάνια της Σικελίας, όπου η κοινωνία της ταράσσεται από την εμφάνιση ενός νέου, ωραίου, γόνου παλαιάς σικελικής οικογένειας, με υψηλές γνωριμίες, εραστή διάσημου και πολύφερνου γαμπρού..

Η άφιξή του Αντόνιο από τη Ρώμη σηματοδοτεί ευτράπελα γεγονότα, καταστάσεις ανεξέλεγκτες, ανατροπές απίστευτες, επεισόδια καθημερινά και την γυναίκα-ορχήστρα μάμα Ρόζα, μια γυναίκα-φαινόμενο, σίφουνα και κέρβερο μαζί, πανούργα και ραδιούργα ταυτόχρονα, αφεντικό και θρήσκα, εγγυήτρια της υπεράσπισης των συμφερόντων της οικογένειας.

Το έργο διαδραματίζεται το 1935 σε μια πόλη που υπέφερε και υποφέρει από τη λάβα του ηφαιστείου Αίτνα, συμφορά και ευλογία για τη πόλη.

Παρόμοια του εκρηκτικού ηφαιστείου η μάμα Ρόζα, ιδανική ερμηνεύτρια του σημαντικού ρόλου η Βίκυ Σταυροπούλου, άξια διάδοχος της αξέχαστης Ρένας Βλαχοπούλου, με το ίδιο απίστευτο ταμπεραμέντο, την ίδια φυσική αντοχή, τα ασίγαστο πάθος της γυναίκας-δυναμίτη.

Ο Andre Roussin( 1911-1987), γεννήθηκε στη Μασσαλία της Γαλλίας, γόνος πλούσιας οικογένειας, διακρίθηκε σαν ηθοποιός, σκηνοθέτης, θεατρικός συγγραφέας και είχε μια διακεκριμένη παρουσία στο γαλλικό και παγκόσμιο θέατρο.

Στη Μάμα Ρόζα καταφέρνει να παρουσιάσει ένα ολοκληρωμένο έργο, όπου η γυναίκα πρωταγωνιστεί σαν κυρίαρχη προσωπικότητα της οικογένειας, με τον ωραίο Αντόνιο να διαπομπεύεται λόγω της ανικανότητάς του, καταργώντας ανατρεπτικά τη φήμη που τον συνοδεύει και τον μύθο των επιτυχιών του λατίνου εραστή.

Ο Αντόνιο παντρεύεται τη Μπάρμπαρα, κόρη του συμβολαιογράφου Πουλίζι, ο γάμος όμως κινδυνεύει από διαζύγιο, λόγω της ανικανότητας του γαμπρού και ο πατήρ Τζοβάνι με τον Πουλίζι συλλαμβάνουν το σχέδιο του διαζυγίου και το γάμο της Μπάρμπαρα με πάμπλουτο δούκα.

Το καταχθόνιο σχέδιο ναυαγεί, επειδή ο Αντόνιο βρίσκει τον χαμένο ανδρισμό του και οι σχέσεις αποκαθίστανται.

Εκτός της υπέροχης και πληθωρικής Βίκυς Σταυροπούλου, εντυπωσίασε ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης στο ρόλο του Τζίλντο, συμβούλου-αδελφού της μάμας Ρόζα,ο Μαρίνος Κόνσολος στο ρόλο του Αντόνιο, η Κωνσταντίνα Κομμάτα στο ρόλο  της Μπάρμπαρα,  η Μαρία Φιλίππου στο ρόλο της ξαδέλφης- ξεματιάστρας Τζιουζεπίνα, ο Γιάννης Ρούσσος στο ρόλο του άλλου γιου της μάμας Άλντο, ο Στράτος Χρήστου στο ρόλο του συμβολαιογράφου Πουλίζι, ο Σωκράτης Πατσίκας στο ρόλο του ραδιούργου πατρός Τζοβάνι, η Κατερίνα Μαούτσου στο ρόλο της Μαριανίνα και της υπηρέτριας Ροζίνα, ο Αλέξανδρος Ζουγανέλης στο ρόλο του Κάρλο, η Δανάη Καλαχώρα στο ρόλο της ‘Ελενα.

Ο Κώστας Τσιάνος σκηνοθέτησε ένα ολοκληρωμένο κωμικό έργο, ευθυγραμμισμένος με τη λογική, το ύφος και τις θεατρικές γνώσεις του συγγραφέα, όντας και ο ίδιος θεμελιώδης συντελεστής της επιτυχίας μιας παράστασης ολοκληρωμένης στα σημεία, με ανατρεπτικό χιούμορ, σασπένς, καταστάσεις στα άκρα, εντυπωσιακές ερμηνείες.

Η παράσταση με δύο σημαντικά πρωτοποριακές για την εποχή-1935 στη συντηρητική κοινωνία της σικελικής Κατάνια- μεταβολές, τη κυριαρχία της υποτιμημένης γυναίκας και την αφλογιστία του κλασικού εραστή, καταχειροκροτήθηκε από τους πολυάριθμους θεατές του θεάτρου Αλίκη, με τα Αθηναϊκά θέατρα να προσθέτουν μία ακόμη μεγάλη επιτυχία στη συλλογή τους.

Τα σκηνικά του Μανόλη Παντελιδάκη  πλούσια, θαυμάσια και εντυπωσιακά.
Η πρωτότυπη μουσική της Μαρίζας Ρίζου υπέροχη
Τα κοστούμια της Βάνας Γιαννούλα αντιπροσωπευτικά της εποχής.
Οι φωτισμοί του Χρήστου Τζιόγκα κατάλληλοι.

Ταυτότητα παράστασης Μάμα Ρόζα στο θέατρο Αλίκη στην Αθήνα

Συγγραφέας:Andre Roussin
Μετάφραση:Θοδωρής Πετρόπουλος
Σκηνοθεσία:Κώστας Τσιάνος
Σκηνικά:Μανόλης Παντελιδάκης
Κοστούμια:Βάνα Γιαννούλα
Μουσική:Μαρίζα Ρίζου
Φωτισμοί:Χρήστος Τζιόγκας
Φωτογραφίες:Γιώργος Καβαλλιεράκης
Βοηθός Σκηνοθετη:Λουκία Στεργίου

Παίζουν:Βίκυ Σταυροπούλου, Χρήστος Χατζηπαναγιώτης, Μαρία Φιλίππου, Σωκράτης Πατσίκας, Μαρίνος Κόνσολος, Κωνσταντίνα Κομμάτα, Γιάννης Ρούσσος, Στράτος Χρήστου, Δανάη Καλαχώρα, Κατερίνα Μαούτσου, Αλέξανδρος Ζουγανέλης