Η αρχή του Αρχιμήδη, κριτική παράστασης

Written by

Στο θέατρο Αυλαία παρακολουθήσαμε τηn παράσταση “H αρχή του Αρχιμήδη” σε σενάριο του βραβευμένου Ισπανού συγγραφέα Josep Maria Miro και σκηνοθεσία του Βασίλη Μαυρογεωργίου.

Μια παράσταση που σημαίνει συναγερμό σε θέματα προκατάληψης, καχυποψίας και φόβου στις σχέσεις ανήλικων  και ενήλικων, ιδιαίτερα  όταν οι τελευταίοι προπονούν, εκγυμνάζουν και εκπαιδεύουν τους πρώτους.

Ο Miro, πολύ εύστοχα και ευφυώς, αναδεικνύει το πρόβλημα και το εξαντλεί παραθέτοντας τις θέσεις όλων των εμπλεκομένων, χωρίς όμως να καταλήγει σε ετυμηγορία.

Σε κολυμβητήριο της Ισπανίας, ο Jordi είναι υπεύθυνος για μια ομάδα μικρών παιδιών, που τα βοηθά να μάθουν κολύμβηση και ο Έκτωρ συνάδελφός του σε μεγαλύτερα παιδιά, με την Άννα να είναι η διευθύντρια του κολυμβητηρίου-πισίνας.

Το καλό κλίμα που υπάρχει, διαταράσσεται από σχόλιο μικρής αθλήτριας που είδε τον jordi να ενθαρρύνει συναθλητή της, αγκαλιάζοντας και φιλώντας τον στο στόμα.

Το σχόλιο της μικρής διαδίδεται σε γονείς και αθλητές, ενώνεται με προκαταλήψεις, υποψίες και φόβους και ο προπονητής καταγγέλλεται στην Άννα, που βρισκόμενη σε δεινή θέση, προσπαθεί να ηρεμήσει τη κατάσταση, έχοντας και αυτή τις υποψίες της για τη παρεκκλίνουσα συμπεριφορά του Jordi.

To  έργο τελειώνει με λιθοβολισμό του κτιρίου και την αναφώνηση του ονόματος του jordi με αγανάκτηση.

Ο συγγραφέας καταπιάνεται με ένα σοβαρό  κοινωνικό θέμα, αυτό της σεξουαλικής παρενόχλησης ανήλικων αθλητών από τους προπονητές τους, που βρίσκουν πρόσφορο έδαφος σε χώρους μαζικής άθλησης.

Δεν αποφαίνεται για το ορθό ή λανθασμένο της κατηγορίας, φροντίζει όμως για την επισήμανση της επαγρύπνησης των γονέων αθλητών αναφορικά με τη διάθεσή τους, δίνοντας βαρύτητα στην ύπαρξη διαλόγου μεταξύ γονέων και παιδιών.

Ο Μιχάλης Συριόπουλος στο ρόλο του jordi, ανταποκρίθηκε άριστα στον δύσκολο ρόλο του, δεν έπεισε για την αθωότητά του, αρνήθηκε την ενοχή του.

Ο τρόπος που κινήθηκε, το βαθύ συναίσθημα που προσέδωσε στη φωνή του και στην έκφραση του προσώπου του, τον βοήθησαν να αποδείξει ότι είναι ένας πολύ καλός ηθοποιός.

Η Μαρία Φιλίνη στo ρόλο της Άννας, κράτησε με άνεση τις ισορροπίες, είχε τις ενστάσεις της για τη συμπεριφορά του jordi, αλλά ήθελε να διαφυλάξει το κύρος και την αξιοπιστία του κολυμβητηρίου.

Οι Σεραφείμ Ράδης και Άγγελος Μπούρας στους ρόλους του συναδέλφου του jordi και του πατέρα  αθλητού συμπλήρωσαν επιτυχώς τις ερμηνευτικές παρουσίες.

Τη μουσική επιμέλεια είχε ο Γιάννης Σορώτος και τη μετάφραση έκανε η Μαρία Χατζηεμμανουήλ.