Αβελάρδος και της Ελουίζα * η (3η) κριτική μας από τον Βαγγέλη Ραφτοπουλο

Written by

Ένα ύμνο στον έρωτα παρακολουθήσαμε στο θέατρο ΑΥΛΑΙΑ από το  την εταιρεία θεάτρου sforaris, με αναφορά στον θυελλώδη έρωτα του Αβελάρδου και της Ελουίζας, ενός ζευγαριού-συμβόλου για την μοναδική, αταίριαστη, αλλά πραγματική αγάπη τους, που συγλονίζει ακόμη και σήμερα για την αφοσίωση, την ανιδιοτέλεια, την αφοσίωση του ενός για τον άλλο.

Ο Αβελάρδος, ένας σαραντάχρονος φιλόσοφος και θεολόγος του 12ου αιώνα, στο Παρίσι, ερωτεύεται τη μαθήτριά του Ελουίζα, δέκα έξη ετών, με τη νέα να ανταποκρίνεται και να αποτελούν ENA, για να μεταβάλλουν σε θηρίο τον θείο της κοπέλας Φυλμπέρ, εφημέριο του Παρισιού, που διατάζει τον ευνουχισμό του Αβελάρδου από πληρωμένους δολοφόνους.

To τίμημα του έρωτα είναι βαρύ για τον Αβελάρδο, που κλείνεται σε μοναστήρι, ταπεινωμένος,ζητά δε και από την Ελουίζα να κάνει το ίδιο, με αποτέλεσμα το ζευγάρι να ζει χωριστά για τα επόμενα είκοσι χρόνια, συναντιέται μόνο μία φορά, αλλά ανταλλάσσει φλογερές επιστολές.

Η πραγματική ιστορία του παθιασμένου από αγάπη και έρωτα ζεύγους τελειώνει επτακόσια χρόνια αργότερα, όταν και χτίζεται το κοιμητήριο του Pere Lachaise και τα οστά τους τοποθετούνται σε κοινό τάφο, διατηρώντας  και μεγεθύνοντας τη φήμη τους διαχρονικά.

Ο Γιάννης Καλαβριανός παρουσίασε μία σύνθεση από πραγματικά περιστατικά, αποσπάσματα από την αυθεντική αλληλογραφία τους, σε μία εμπνευσμένη εναλλαγή ρόλων, μιας αφηγηματικής προσέγγισης του θρύλου, επιτυχημένη και προσεκτική.

Το θεατρικό αυτό είδος αναδεικνύει πρώτιστα τη γλώσα του σώματος των ηθοποιών, δεν εμφανίζει όμως τις συναισθηματικές διακυμάνσεις των ρόλων και περιορίζει την αυθεντικότητα των ερμηνειών, με τη πλοκή να απαξιώνεται.

Οι ηθοποιοί Γιώργος Γλάστρας, Χριστίνα Μαξούρη, με την Ελένη Κοκκίδου να ξεχωρίζει, επιτέλεσαν στο ακέραιο το καθήκον τους, προσφέροντας μία ενδιαφέρουσα παράσταση στο κοινό της πόλης μας.

Εξαιρετικά τα σκηνικά της Εύας Μανιδάκη, τα κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη, οι φωτισμοί του Σάκη Μπιρμπίλη, η μουσική του Άγγελου Τριανταφύλλου, η κίνηση του Χρήστου Παπαδόπουλου-