Η Φιλονικία Κριτική παράστασης | Θέατρο

Written by

Φιλονικία στο Θέατρο Τ
μία από τις πιο ενδιαφέρουσες κωμωδίες του Pierre de Marivaux

Ο Πιερ Καρλέ ντε Σαμπλαίν ντε Μαριβώ η Μαριβώ (1688-1763) , υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους Γάλλους θεατρικούς συγγραφείς του 18ου αιώνα, έχοντας γράψει στην εποχή του διαφωτισμού πολυάριθμες κωμωδίες, που παρά το γεγονός ότι προοριζόταν για δικηγόρος ,ενδιαφερόταν περισσότερο για τη λογοτεχνία και τα αυλικά θεάματα.


Η μεγάλη ποικιλία του θεάτρου του συνίσταται από την ηρωική και μυθιστορηματική κωμωδία, τη μυθολογική κωμωδία, τη κωμωδία ηθών και τέλος τη συναισθηματική και ηθικοπλαστική κωμωδία.


Είναι μέγας μελετητής της ερωτικής ψυχολογίας και αναλυτής της ερωτικής κατάκτησης. Τα έργα του διακρίνονται για την ειρωνεία, τη συνενοχή και τη συμμετοχή του.


Στη Φιλονικία -la dispute- έργο του 1744, ο Μαριβώ ασχολείται με την απιστία, την ερωτική απιστία, καθώς και με την απληστία του έρωτα και την απληστία στον έρωτα.


Το θέατρο τέχνης Τ αναμετριέται με τις δυνατότητές του, πρωτοπορεί και πετυχαίνει να μας παρουσιάζει θεάματα μεγάλης θεατρικής αξίας, σχεδόν άγνωστα στο πλατύ θεατρικό κοινό, με σοβαρότητα και σωφροσύνη.
Στη φιλονικία τα στοιχεία του υπαρξισμού, της αθωότητας, της ενοχής και της απληστίας είναι έντονα και ο προβληματισμός ενυπάρχει διάχυτος στο έργο.


Δύο ζευγάρια, απόκοσμα και απομονωμένα από εξωτερικά ερεθίσματα και ανθρώπους, γνωρίζονται μεταξύ τους, ερωτεύονται και η φυσική τους έλξη τους οδηγεί σε ανταλλαγή συντρόφων, αλλά και στην άπληστη διάθεσή τους ο καθένας και η κάθε μία να διατηρούν ερωτικούς δεσμούς και με τους δύο του αντίθετου φύλου.


Η έμφυτη τάση του ανθρώπου να μαθαίνει, να αυτοπροσδιορίζεται, να αναζητεί ερωτικό σύντροφο, δεν μπορεί ούτε να ανακοπεί, ούτε να ανατραπεί.


-Με προδιαγεγραμμένη λοιπόν τη πορεία του, ο άνθρωπος πορεύεται, ανιχνεύει, απιστεί, ερωτεύεται, ανεξάρτητα από φύλο και ηθική.
Η υπερβατική λοιπόν συμπεριφορά του ατόμου, που κινείται υπεράνω κοινωνικών ηθών και αναστολών, βρίσκει πρόσφορο έδαφος στη πρωτότυπη αυτή κωμωδία.

Ο σκηνοθέτης Πάνος Δεληνικόπουλος αναδεικνύει τους προβληματισμούς και τους στόχους του συγγραφέα, με τρόπο κατανοητό και εύλυπτο.
Οι ηθοποιοί Χρήστος Κραγιόπουλος, Αγγελική Νοέα, Μαρία Χριστοφίδου, Κωνσταντίνος Λιάρος, Ίνγκριντ Κουτσουρέλη και Νίκος Μήλιας αποτέλεσαν μια σφιχτοδεμένη ομάδα και ακολούθησαν πιστά τις οδηγίες του σκηνοθέτη.
Όλοι οι συντελεστές, σκηνογράφος, κατασκευαστής κοστουμιών, κίνησης, σκηνικών, στάθηκαν στο ύψος των απαιτήσεων της παράστασης


cityculture.gr/ Η Φιλονικία Κριτική παράστασης / Βαγγέλης Ραφτόπουλος