Η γίδα ή ποια είναι η Σύλβια; του Έντουαρντ Άλμπυ – Κριτική

Written by

Η γίδα ή ποια είναι η Σύλβια; Κριτική από τον Βαγγέλη Ραφτόπουλο

Ο Αμερικανός θεατρικός συγγραφέας Έντουαρντ Άλμπυ -1928/2016- επέδειξε θεαματικά μια δεξιοτεχνική και ψυχρή θεώρηση της σύγχρονης ζωής, κατώρθωσε δε να εισαγάγει τον ευρωπαϊκό παραλογισμό, εκφρασμένο από τους Ζενέ, Μπέκετ και Ιονέσκο στην Αμερική, συγγράφοντας θεατρικά έργα με έντονα τα στοιχεία του.
Θεωρήθηκε από τους σπουδαιότερους θεατρικούς συγγραφείς, με σπουδαία έργα, όπως το ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ, την ιστορία του ζωολογικού κήπου, τις τρεις ψηλές γυναίκες, τη Λολίτα κ.α.

Στη παράσταση που παρακολουθήσαμε στο θέατρο ΑΜΑΛΙΑ στη Θεσσαλονίκη, ο σκηνοθέτης, ακολουθώντας πιστά τη τεχνοτροπία του συγγραφέα, καθοδήγησε τους ηθοποιούς σε ένα δραματικό pas de deux, σε ένα απίστευτα έντονο και παράλογο ταυτόχρονα διαξιφισμό, με έντονα τα στοιχεία της ακρότητας και της εξαλλοσύνης, σε μία άνευ προηγουμένου ρήξη, με συνέπειες απρόβλεπτες.

Η έμπνευση του συγγραφέα να επινοήσει μια απίστευτη και εξωπλανητική εξωσυζυγική σχέση του πετυχημένου 50άρη συζύγου, ηδονίζεται να σπάζει τους τέλειους δεσμούς μιας ιδανικής σχέσης.

Η αποκάλυψη της σχέσης αυτής από τον στενό φίλο της οικογένειας στη σύζυγο, όχι μόνο διαταράσσει και επιδεινώνει τη συμβίωση, αλλά ωθεί τα πράγματα στα άκρα, τις καταστάσεις στη κόψη του ξυραφιού και οι χωρίς αναστολές διάλογοι βγάζουν στην επιφάνεια απίστευτους χαρακτήρες.
Θύμα του οικογενειακού δράματος είναι και ο γιος-17 ετών- του ζευγαριού, που παρακολουθεί άφωνος τα τεκταινόμενα.

Ο Αλμπυ αρέσκεται να γκρεμίζει την ευτυχία και επινοεί τρίτο πρόσωπο-συγκεκριμένα ένα ακραίο και παράλογο, μια γίδα- που κατακρημνίζει την ήρεμη ζωή του ζευγαριού και φτάνει την αντιπαράθεση σε φρικτό αδιέξοδο.
Ο Χανιωτάκης μετέφρασε και σκηνοθέτησε ένα έργο ακραία παράλογο, προσέδωσε ζωή και πάθος σ΄αυτό, το τίμησε κατάλληλα και παρέδωσε μια παράσταση τεκμηριωμένη στις σημασίες της, κυριαρχική στο κλίμα της και εξαιρετικά προετοιμασμένη.

Ο Κουρής, στο ρόλο του συζύγου, που ερωτεύεται παράφορα τη γίδα Σύλβια, συγκλονίζει με την ερμηνεία του, τις συναισθηματικές μεταπτώσεις του, τη γλώσσα του σώματος, τις εκρήξεις του και ως ένα βαθμό την ειλικρίνειά του.

Αποδεικνύει δε για μια φορά ακόμη ότι η φήμη του ως εξαιρετικού ηθοποιού πρέπει να ξεπεράσει τα στενά ελληνικά όρια.
Δίπλα του, η καταξιωμένη Λουκία Μιχαλοπούλου προσέθεσε μία λαμπρ’η ερμηνεία στην υπέροχη καριέρα της, θαυμάζεται για τον τρόπο που κινείται, για το βαθύ συναίσθημα που προσδίδει στη φωνή της και στην έκφραση του προσώπου της.

Ο Γιάννης Δρακόπουλος πειστικός στο ρόλο του, ανταποκρίθηκε πλήρως στις οδηγίες του σκηνοθέτη. Τέλος, ο γιος του ζεύγους Μιχαήλ Ταμπακάκης ανέδειξε το ταλέντο του και απέδειξε ότι οι επιτυχίες είναι μπροστά του. Το θέατρο ΑΜΑΛΙΑ προσέθεσε μία ακόμη λαμπρή παράσταση στη σύντομη ζωή του και μας έδωσε να ελπίζουμε σε καλλίτερες θεατρικές μέρες.

cityculture.gr / Η γίδα ή ποια είναι η Σύλβια; / κριτική παράστασης / Βαγγέλης Ραφτόπουλος