“Η καθαρίστρια”, κριτική παράστασης

Written by

Στο θέατρο Σοφούλη παρακολουθήσαμε το θεατρικό έργο «Η καθαρίστρια» του συγγραφέα Αντώνη Τσιπιανίτη -η πόρνη από πάνω, η μητέρα του αγίου-, σε σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Λιακόπουλου- το ελεύθερο ζευγάρι- και ερμηνεία από την Μαρίνα Γεωργόπουλου.

Η Πελαγία, καθαρίστρια στο επάγγελμα, αφηγείται με τρόπο συγκινητικό και ειλικρινή τα όνειρά της, τη ζωή της, τους έρωτές της, τη διάκριση μεταξύ όχι και ναι, τις απαισιόδοξες σκέψεις της, αλλά και την αλλαγή στάσης ζωής.

Η καλή ηθοποιός σε ένα χειμαρώδη μονόλογο, άλλοτε ενθουσιώδης, άλλοτε απαισιόδοξη, με λεπτομέρειες εξιστορεί, αρχικά, γεγονότα που συμβαίνουν στο γραφείο που καθαρίζει και αναλύει τα συναισθήματα που την διακατέχουν, όταν ερωτεύεται τον διευθυντή της.

Με τρόπο γλαφυρό διαμαρτύρεται διακριτικά για τη μοίρα της, πιστεύοντας ότι ανήκει στη πλευρά του όχι της ζωής, στη πλευρά δηλαδή αυτών που δεν έχουν πολλές ελπίδες να περάσουν στην απέναντι πλευρά του ναι, όπου γίνονται αποδεκτοί, πετυχημένοι, ικανοποιούν τα όνειρά τους.

Η αλλαγή όμως εργασιακού χώρου και η συναναστροφή της με καλοντυμένα μοντέλα και γυναίκες δημοσιογράφους και τη παρότρυνση της φίλης της, επίσης καθαρίστριας, την οδηγεί σε ενδυματολογική αλλαγή και ταξίδι στη Μύκονο, τη κορωνίδα του πλούτου και της προβολής.

Η αυτοπεποίθηση που αποκτά στο νησί και το σεξ με τοπικό ψαρά, της ανοίγει τα φτερά, που τη κάνουν να πετά, όταν κερδίζει σε τυχερό παιχνίδι σε πρακτορείο προπό και μεταφέρεται πλέον στον κόσμο του ναι.

Ο Τσιπιανίτης καταπιάνεται με ένα σοβαρό θέμα, αυτό της επιτυχίας και της αποτυχίας, της διάκρισης των ανθρώπων ανάλογα με τον πλούτο και τη θέση που κατέχουν, δίνει όμως ελπίδες  σε αυτούς που, σύμφωνα με τα κοινωνικά δεδομένα και πρότυπα, δεν βρίσκονται και δεν ανήκουν στη πρώτη σειρά των προβολέων.

Προτείνει δε την αλλαγή σκέψης, την πέραν της αποτυχίας και επιτυχίας θεώρηση, την αυτοεκτίμηση των ανθρώπων και τη δύναμη στις ενέργειές τους.

Ο σκηνοθέτης ακολούθησε με σεβασμό τη νοοτροπία του συγγραφέα, ώθησε τα πράγματα  στην κόψη του ξυραφιού, αλλά κατάφερε να μην τροποποιήσει τη δομή του έργου και καθοδηγώντας ιδανικά τη πρωταγωνίστρια, συνέβαλε στην πετυχημένη ολοκλήρωση της παράστασης.

Η Μαρίνα Γεωργοπούλου, πραγματική killer, εκτέλεσε το ρόλο της με μεγάλη επιτυχία, συγκινητική προσπάθεια και με τη γλώσσα του σώματος να ξεδιπλώνει τις ικανότητές της.

Η παράσταση, περιεκτική σε νοήματα, μεστή από λόγο, έδωσε την ευκαιρία, πλην της ψυχαγωγικής αποστολής της , και σε έντονο προβληματισμό.

Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ- Η ΚΑΘΑΡΙΣΤΡΙΑ

Συγγραφέας: Αντώνης Τσιπιανίτης
Σκηνοθέτης: Αλέξανδρος Διακόπουλος
Ηθοποιός: Μαρίνα Γεωργοπούλου