Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ; στο Θέατρο Αθηνών, κριτική παράστασης

Written by

Ο Έντουαρντ Άλμπυ, από τους καλύτερους Αμερικανούς συγγραφείς του 20ου αιώνα , καταπιάνεται με θέματα ακραία, αλλά υπαρκτά, στη δεκαετία του 60. Την κατάκτηση του Αμερικανικού ονείρου, την πάση θυσία επαγγελματική επιτυχία νέων και μεσήλικων, την ενδοοικογενειακή βία, την πλήξη, την προσπάθεια καταπολέμησής της με οποιοδήποτε τρόπο εξευτελιστικό, προσβλητικό και χυδαίο.

Ο Τζωρτζ, επίκουρος καθηγητής της ιστορίας σε πανεπιστήμιο και η Μάρθα, σύζυγός του και κόρη του Πρύτανη του ίδιου πανεπιστημίου, ζουν μια συμβατική ζωή, με αναγκαία συμβίωση, που η ανία και η πλήξη τους θανατώνει.

Ο τρόπος αντιμετώπισης της μάλλον θλιβερής κατάστασης που βιώνουν, είναι η φιλοξενία ζευγαριών στο σπίτι τους και οι βίαιες, γεμάτες εξευτελισμούς, προσβολές , με συμμετοχή όλων, που ξεπερνούν τα όρια της φιλοξενίας, της ευπρέπειας και της γνωριμίας.

Με τη χρήση ποτών, καταφέρνουν να φτάσουν τις καταστάσεις στα άκρα και στη κόψη του ξυραφιού, να παρασύρουν και τους καλεσμένους σε ένα αδιανόητο και προκλητικό παιχνίδι ρόλων, χωρίς αναστολές, αλλά με αφθονία μίσους, θράσους, υπαινιγμών και αισχρών λόγων και έργων.

Ο Μαρκουλάκης σκηνοθέτησε άψογα και ερμήνευσε τον κύριο ρόλο της παράστασης, πέτυχε δε να δώσει  ενέργεια, ζωντάνια, ψυχή στο έργο του Άλμπυ, σεβόμενος απόλυτα τη συγγραφή του και τονίζοντας με απόλυτο ρεαλισμό τα προβλήματα της οικογένειας και γενικότερα της κοινωνίας των ΗΠΑ.

Η παράσταση ξεκινά με την απαιτούμενη διακριτικότητα, όμως οι τόνοι ανεβαίνουν, οι σχέσεις των ζευγαριών οξύνονται, πέφτουν οι μάσκες της υποκρισίας, αναφαίνονται σκοπιμότητες και στόχοι με ανταλλάγματα και η κατάσταση σε μια νύχτα ξεφεύγει δραματικά.

Η Μαρία Πρωτόπαπα –στο ρόλο της Μάρθα, συζύγου του επίκουρου καθηγητή Τζορτζ- σε μία από τις καλύτερες ερμηνείες της καριέρας της – διεκδικεί ισότιμα από τον Τζωρτζ τον πρωταγωνιστικό ρόλο στον εκτροχιασμό των σχέσεων, υποτάσσει και φλερτάρει ανενδοίαστα με τον καλεσμένο νεαρό Νικ-Προμηθέας Αλειφερόπουλος- καθηγητή της βιολογίας στο ίδιο πάντα πανεπιστήμιο, τον κάνει υποχείριό της και αυτός προσβλέποντας σε προαγωγή από τον πατέρα της Μάρθα, ενδίδει στις άγριες ορέξεις της.

Ο Αλειφερόπουλος συνέχισε τις καλές του ερμηνείες, με πιστότητα και διαχειρίσθηκε δε τις δύσκολες καταστάσεις και τον εκχυδαϊσμό που επικρατούσε με ειλικρίνεια και θάρρος.

Η έκπληξη όμως ήρθε από την ερμηνεία της Χάνεϋ- Ντάνυ Γιαννακοπούλου-, συζύγου του Νικ, που πέτυχε να δημιουργήσει μια εύπεπτη και αφελή περσόνα, που το ποτό την οδήγησε σε καταστάσεις ανεπιθύμητες.

Η αποχώρηση του ζευγαριού, η εκτόνωση των Τζωρτζ και Μάρθα είναι πλέον αναπόφευκτα και η πλήξη και ανία πλανώνται πάνω από το κεφάλι τους ξανά.

Η παράσταση, ολοκληρωμένη στις λεπτομέρειες, ενθουσίασε το πολυπληθές κοινό του θεάτρου Αθηνών

Συντελεστές

Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης
Μετάφραση: 
Τζένη Μαστοράκη
Σκηνικά: 
Αθανασία Σμαραγδή
Φωτισμοί: 
Αλέκος Γιάνναρος
Κοστούμια: 
Μαρία Κοντοδήμα
Μουσική: 
Μίνως Μάτσας
Βοηθοί σκηνοθέτη: 
Στέλλα Ψαρουδάκη – Νίκος Μανουσάκης
Επιμέλεια προγράμματος: 
Νίκος Μανουσάκης
Παραγωγή: 
Κάρολος Παυλάκης                                                                           

Διανομή (με σειρά εμφάνισης)

Μάρθα:  Μαρία Πρωτόπαππα
Τζωρτζ: Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης
Χάνι: Ντάνη Γιαννακοπούλου
Νικ: Προμηθέας Αλειφερόπουλος