Προσωπική Συμφωνία, θέατρο Κολοσσαίον, κριτική παράστασης

Written by

Ένα από τα πιο σημαντικά έργα της παγκόσμιας θεατρικής δραματουργίας γραμμένο από τον διάσημο θεατρικό συγγραφέα Ρόναλντ Χάργουντ-the dresser- παρακολουθήσαμε στο κινηματοθέατρο Κολοσσαίον, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μυλωνά.

Στο Βερολίνο το 1946 ανακρίνονται Γερμανοί, κατηγορούμενοι για συνεργασία με τους ναζί από Αμερικανούς αξιωματικούς, με επικεφαλής τον ταγματάρχη Στηβ ‘Αρνολντ-Αλέξανδρος Μπουρδούμης-.

Μεταξύ των ανακρινόμενων βρίσκεται ο διάσημος διευθυντής ορχήστρας Βίλχελμ Φουρτβένγκλερ-Νικήτας Τσακίρογλου.-

Νικήτας Τσακίρογλου, Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου

Γραμματέας-τιμής ένεκεν για την αντιστασιακή δράση του πατέρα της  εναντίον των ναζί- είναι η Έμμυ Στράουμπε-Άννα Ελεφάντη-.

Ο ταγματάρχης –καθ υπέρβαση της εξουσίας που η θέση του την παρέχει- είναι βέβαιος για την ενοχή του διάσημου μουσικού και προβαίνει σε ακατονόμαστες εκφράσεις, μειωτικές του κύρους του ανακρινόμενου, υποβάλλοντάς τον σε ένα απρόβλεπτο και ανεπίτρεπτο σκωτσέζικο ντουζ και απορρίπτοντας ό,τι στοιχεία ο ανακρινόμενος διαθέτει, αποδεικτικά της αθωότητάς του.

Παρών στη διαδικασία της ανάκρισης είναι και ο Αμερικανός υπολοχαγός Ντέιβιντ Γουίλς-Παναγιώτης Γουρζουλίδης- που από την αρχή είναι πεπεισμένος για την αθωότητα του Φουρτβένγκλερ, που από μικρός θαύμαζε.

Σαν ανακρινόμενος καλείται και ο Χέλμουντ Ρόντε-Χρήστος Βαλαβανίδης- δεύτερο βιολί της ορχήστρας που διευθύνει ο πασίγνωστος ανακρινόμενος, που από υμνητής του, καταλήγει σε προδότη του, όταν αποδεικνύεται ότι ο ίδιος ήταν μέλος των ναζί και έρχεται σε συμφωνία με τον ταγματάρχη και για να σώσει τον εαυτό του, καταδίδει τον μουσικό.

Μάρτυρας υπέρ του διάσημου γηραλέου προσώπου –μέσα σε εξαλλοσύνη- είναι η Ταμάρα Ζαχς-Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου- χήρα Εβραίου μουσικού, που ο μουσικός φυγάδευσε.

Αλέξανδρος Μπουρδούμης, Νικήτας Τσακίρογλου

Και με την ανάκριση να εξελίσσεται σε ρυθμούς αφύσικους και τον ανακριτή να μετατρέπεται σε θηρίο, να επιτίθεται και να κτυπά τον άσπονδο εχθρό του και τα ψευδή στοιχεία περί σχέσεων του Φουρτβένγλερ με τους ναζί να εκπίπτουν, ο υπολοχαγός και η γραμματέας επιτίθενται στον ανακριτή με τρόπο άμεσο και απόλυτο.

Παρά τη διάψευση των στοιχείων ενοχής του ανακρινόμενου, ο ταγματάρχης, σαν λυσσασμένος, μη παραδεχόμενος την ήττα του, αποκαλύπτει στον εντολέα του ότι θα τον τρελάνει για να ομολογήσει.

Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα θεατρικά έργα διαχρονικά, με βαρύτητα ιστορική, απαιτούσε φυσικά και επιλογή ηθοποιών με ιδιαίτερα προσόντα.

Ο Νικήτας Τσακίρογλου έθελξε, εντυπωσίασε, ξεδίπλωσε τις μεγάλες ερμηνευτικές του ικανότητες, ικανοποίησε τόσο λεκτικά, όσο και με τις σωματικές του κινήσεις και θύμισε ηθοποιό παγκόσμιας κλάσης.

Ο Χρήστος Βαλαβανίδης έπεισε με την απόλυτη εισχώρηση στο ρόλο του, η εμπειρία του τον βοήθησε να υπαινιχθεί, να αναιρέσει, να καταδώσει, να κολακεύσει και να διατρέξει όλα τα στάδια του ρόλου του με πιστότητα.

Νικήτας Τσακίρογλου, Χρήστος Βαλαβανίδης

Η ‘Αννα Ελεφάντη, πιστή στο καθήκον, όρθωσε το ανάστημά της με παρρησία, ανταποκρινόμενη πλήρως στην καθοδήγηση του σκηνοθέτη.

Η Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου, αληθινή σίφουνας, υπερασπίστηκε με αφοσίωση τον σωτήρα της , επιδεικνύοντας ευγνωμοσύνη.

Ο Παναγιώτης Γουρζουλίδης, στο ρόλο του πειθαρχημένου υπολοχαγού, μεταπήδησε με ευκολία στον τίμιο άνθρωπο, που δεν υποφέρει την αδικία.

Οι Κώστας Κουτρούλης και Δημήτρης Μπούρας, στρατιώτες, έπαιξαν τίμια τους μικρούς ρόλους που τους ανατέθηκαν.

Η επιλογή, τέλος του Αλέξανδρου Μπουρδούμη, ήταν άστοχη και ανεπιτυχής και ο πολυδιάστατος ηθοποιός δεν κατάφερε σε καμμία στιγμή του έργου να ανταποκριθεί στις μέγιστες απαιτήσεις του ρόλου του, ερμηνεύοντας εσφαλμένα, εκνευρισμένα όλες τις διακυμάνσεις του ρόλου του, με λανθασμένο τόνο στη φωνή του, εξαιρετικά αποτυχημένες σωματικές τοποθετήσεις. Ο ηθοποιός πρέπει να επιλέξει ποιο είδος θεάτρου επιθυμεί να υπηρετήσει και να ασχοληθεί με σοβαρότητα και αφοσίωση σ’ αυτό. Από τον «Ράφτη Κυριών» στον Άρνολντ η απόσταση είναι τεράστια και η πιθανότητα να χαθεί είναι πολύ μεγάλη.

Ο Δημήτρης Μυλωνάς ακολούθησε-εν μέρει- τη νοοτροπία του συγγραφέα και κατάφερε να αποδώσει στο κοινό μια παράσταση σημαντική.

Ταυτότητα παράστασης “Προσωπική Συμφωνία”

Συγγραφέας: Ρόναλντ Χάργουντ
Σκηνοθέτης: Δημήτρης Μυλωνάς
Βίλχελμ Φουρτβένγκλερ: Νικήτας Τσακίρογλου
Στηβ Άρνολντ: Αλέξανδρος Μπουρδούμης
Χέλμουντ Ρόντε: Χρήστος Βαλαβανίδης
Εμμυ Στράουμπε: Άννα Ελεφάντη
Ταμάρα Ζαχς: Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου
Ντέιβιντ Γουίλς: Παναγίωτης Γουρζουλίδης
Στρατιώτες: Κώστας Κουτρούλης, Δημήτρης Μπούρας