Ταμίλλα Κουλίεβα: «μην κρίνετε τα πράγματα από την εμφάνισή τους» (συνέντευξη)

Written by

Tamilla maryH Ταμίλλα Κουλίεβα πρωταγωνιστεί και σκηνοθετεί τη θεατρική μουσική παράσταση «Νταντά από τον ουρανό» βασισμένη στην ηρωίδα Μαίρη Πόπινς, που έγινε παγκοσμίως γνωστή σε πολλές γενιές από την ταινία μιούζικαλ της Ντίσνεϊ (1964) με πρωταγωνίστρια την Τζούλι Άντριους

 (πάρτε μέρος στη κλήρωση για 5 διπλές προσκλήσεις)

Θυμίστε μας ποια είναι η ιστορία και τα πρόσωπα του έργου. Μέσα από τα τέσσερα βιβλία της Πάμελα Λ. Τράβις, ο καθένας πλάθει τη δική του ιστορία για την Μαίρη Πόπινς. Αυτό που παραμένει όμως σταθερό σε κάθε ιστορία είναι ο ερχομός της Μαίρης Πόπινς στην οδό Κερασιάς 17, η συνάντησή της με την οικογένεια Μπανκς και το πώς η παρουσία της κάνει τους άλλους να δουν τον κόσμο με διαφορετικά μάτια. Η ζωή στην οδό Κερασιάς, λοιπόν, αλλάζει ιδιαίτερα όταν συναντά τον Μπερτ -έναν άνθρωπο με τον οποίο έχει κοινή αντίληψη για τα πράγματα.

 Εκτός από τη σκηνοθεσία, κάνατε και τη διασκευή της ιστορίας του βιβλίου. Τι ακριβώς διασκευάσατε; Η δική μας ιστορία της Μαίρη Πόπινς στην παράσταση έχει ερεθίσματα και στοιχεία από τα δύο βιβλία της Πάμελα Λ. Τράβις, μέσα από τα οποία η συγγραφέας δίνει την δυνατότητα να κατασκευάσει κανείς τη δική του περιπέτεια. Αρκεί να ξέρεις τι θέλεις να πεις με αυτή. Για παράδειγμα, στη δική μας παράσταση οι ήρωες συναντούν την παιδικότητά τους γιατί καλούνται να θυμηθούν τις αξίες τους, από πού ξεκίνησαν και πώς ήταν κάποτε. Γιατί στη διαδρομή της ζωής χάνουμε πολλά πράγματα και δυστυχώς ξεχνάμε…

 Ξέρετε ότι η συγγραφέας Πάμελα Λ. Τράβις ποτέ δεν αποδέχτηκε την κινηματογραφική εκδοχή της Μαίρης Πόπινς από την Ντίσνεϊ, γιατί η ηρωίδα του βιβλίου της δεν είναι ξένοιαστη και χαρούμενη, όπως στην ταινία. Εσείς ποια εκδοχή κρατήσατε; Δεν έχει σημασία εάν η Μαίρης Πόπινς είναι ξέγνοιαστη ή όχι. Θεωρώ πως η μη αποδοχή της ταινίας από τη συγγραφέα σχετίζεται με τα πολύ σημαντικά και ουσιαστικά πράγματα τα οποία η ίδια κατάφερε να αγγίξει μέσα από τα βιβλία της. Τα ζητήματα που θίγονται εμπεριέχουν βαθύτερη και ευρεία γνώση για τον κόσμο και τη ζωή γενικότερα, ξεκινώντας από μια απλή τσάντα φτιαγμένη από χαλί. Ποτέ δεν ξέρεις τι θα βγει από μέσα, οπότε όπως καταλαβαίνετε «μην κρίνετε τα πράγματα από την εμφάνισή τους».

 Πόσα άτομα εμφανίζονται επί σκηνής και ποιο ρόλο παίζει ο Φώτης Σπύρος; Ο θίασός μας απαρτίζεται από δεκατρία άτομα. Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον το πώς συνυπάρχει σε αυτήν την παράσταση κάτω από την ομπρέλα της Μαίρης Πόπινς η νέα γενιά ηθοποιών με την εμπειρία και την αθωότητα των δύο παιδιών, που συμπληρώνει το παζλ. Ο Φώτης Σπύρος υποδύεται τον μίστερ Μπανκς κι έναν ρόλο έκπληξη -την μίσες Άντριου- την νταντά αυστηρών αρχών.

 Ποια νομίζετε ότι είναι η σημασία μιας τέτοιας ιστορίας σε θεατρική παράσταση, στην Ελλάδα σήμερα; Για μικρούς και για μεγάλους… Τα κλασικά κείμενα είναι διαχρονικά γιατί ασχολούνται και θέτουν ερωτήματα τα οποία μας απασχολούν σε βάθος χρόνου. Πάντα θα έχουμε την ανάγκη να αλλάξουμε τον κόσμο, να πιστέψουμε στο ακατόρθωτο, να αναρωτηθούμε για το ασυνείδητο και να ανακαλύψουμε άλλες πραγματικότητες που ίσως υπάρχουν δίπλα μας. Όλα αυτά λοιπόν, μας αφορούν όλους -μικρούς και μεγάλους.

 Στ’ αλήθεια πετάτε στον αέρα με ομπρέλα στην παράσταση; Δεν είναι πιο δύσκολο αυτό σε υπαίθρια θέατρα; Υπάρχουν και άλλα «μαγικά» εφέ; Δεν γνωρίζουμε τίποτε για την Μαίρης Πόπινς. Ούτε από πού έρχεται ούτε ποια είναι ακριβώς. Το μόνο που ξέρουμε είναι ότι τα παιδιά Μπανκς ευχήθηκαν κάτι και τους “ήρθε” ουρανοκατέβατα. Φυσικά και πετάω με ομπρέλα…οπότε να προσέχετε τι εύχεστε!

 Σήμερα που το σινεμά με τα ψηφιακά του εφέ και το 3D έχει ξεφύγει σε επίπεδο θεάματος, σε τι συνίσταται ακόμα η μαγεία του θεάτρου; Το θέατρο δεν θα χάσει ποτέ τη μαγεία του, ακόμη κι αν χρησιμοποιείται η τεχνολογία σε παραστάσεις, γιατί επικοινωνεί άμεσα με τον θεατή και είναι η μοναδική τέχνη που υπάρχει στο χώρο και στο χρόνο.

 Πώς βλέπετε τα θεατρικά πράγματα στη χώρα αυτά τα χρόνια της κρίσης, επαγγελματικά και καλλιτεχνικά;  Τα σημαντικά πράγματα στην τέχνη γεννήθηκαν όταν η κοινωνία βρισκόταν σε κρίση. Γιατί τότε αποκτά ουσιαστικό λόγο ύπαρξης. Η εποχή που διανύουμε έχει πολύ ενδιαφέρον! Υπάρχει ανάγκη έκφρασης και δημιουργίας. Ποτέ δεν γεννιέται τίποτε ουσιώδες όταν τα πράγματα είναι ήσυχα και βολεμένα. Όποιος δεν μπορεί να ακολουθήσει την εποχή μένει απ’ έξω.

info

«Νταντά από τον ουρανό» στο Θέατρο Κήπου (βλ. θέατρα)