Υπηρέτης δύο αφεντάδων κριτική παράστασης β

Written by

Υπηρέτης δύο αφεντάδων κριτική Άγγελα Μάντζιου


Αποδομητικό, δυναμικά υπαινικτικό το ευφραντικό στίγμα της ανα-παράστασης του έργου Υπηρέτης δύο Αφεντάδων, που παρακολουθήσαμε στην ΕΜΣ από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος. Η ιστορία απλή και έξυπνα δομημένη, ανέδειξε με συνεχείς ανατροπές, την κριτική σκέψη και τον κοινωνικό σχολιασμό του συγγραφέα.


Σκηνοθετικά πολύ ευφάνταστη σύλληψη. Σε σύνδεση με τη λαϊκή ρίζα, τους τρόπους, την ρητορική και τους τύπους της κωμωδίας και με άμεση αναφορά στο θέατρο. Σε μια ατμόσφαιρα στερεοτυπικών ανατροπών ξεδιπλώθηκαν οι χαρακτηριστικές όψεις των απρόοπτων αλλά απτών καταστάσεων και περιπετειών, με εκτροπές ύφους και καίριες τομές επαναφοράς στην εκάστοτε συνθήκη.


Χωρίς σκηνικά η έκθεση: δόθηκε με αίσθηση της διαπολιτισμικής παράδοσης των προφορικών αφηγήσεων που μιμούνται και αναπαριστούν ιστορίες σε έναν κύκλο ακροατών –θεατών, στοχεύοντας στην ένταξη και συμμετοχή στα δρώμενα μιας κοινότητας, προκειμένου να ενισχυθεί- διασωθεί το ιδιαίτερο ίχνος της ταυτότητάς της στους αιώνες.
Στο μεταίχμιο των εποχών της εξέλιξης του είδους, σε έναν ανοιχτό σκηνικό χώρο, σε πλαίσιο απροσδιοριστίας, με μοντέρνους ήχους και οξείς φωτισμούς, η δράση επεκτάθηκε σε διάφορες θέσεις του θεάτρου.

Δείχνοντας πολλά σημεία θέασης με ιδιότυπες μάσκες και γυμνά πρόσωπα, άφησε χώρο στη φαντασία να αναπτύξει συγκριτικές στροφές αναγνώσεων.
Με ελάχιστα αντικείμενα που έμοιαζαν αληθινά αλλά ήταν ψεύτικα στον τρόπο χρήσης, με ένα ταμπλώ που έδειξε την πόλη –αφετηρία της ιστορίας- σε ξεφυλλισμένα πέπλα και σε υπενθύμιση της εξέλιξης- μετασχηματισμού του είδους, συστήθηκε με εικόνες αντιπαράθεσης η ιστορία των ερώτων και της διαπλοκής καταστάσεων ανάμεσα στα φύλα και στα κοινωνικά στρώματα.


Η επιλογή των προσώπων έμοιαζε απόλυτα ταιριαστή στο πνεύμα του έργου. Με κοστούμια ενδιάμεσων εποχών σε σκονισμένους τόνους και με στοιχεία κοινωνικών -και θεατρικών- τύπων, τονισμένα σε υπερβολή και αφαίρεση, δόθηκε συνδυαστικά το αισθητικό πλαίσιο ενδυματολογικής εξέλιξης, χρωματίζοντας τον καμβά σχολίων της ιστορίας.


Οι ερμηνείες των ηθοποιών ήταν πολύ ζωηρές με εκείνη την παιχνιδιάρικη αίσθηση της ανεμπόδιστης ροής που ενδείκνυται σε αυτοσχεδιασμούς και ωραίες υφολογικές ακροβασίες. Στο κάδρο τους χώρεσε η φωτεινή ενέργεια των χαμόγελων και αντήχησε η πολύτιμη ύλη του λυτρωτικού γέλιου. Στο διαδραστικό-αντηχητικό παιχνίδι τους, έδειξαν την συνθετική διαδικασία της τέχνης του θεάτρου και την ικανότητα της υποκριτικής με τον απλό κατανοητό τρόπο της αναδιήγησης ιστοριών με κωμικούς τύπους.


Ο πρωταγωνιστικός ρόλος του Υπηρέτη, δόθηκε με μεγάλη εκφραστική ποικιλία σε μετατοπιστικούς τονισμούς. Τα νήματα συνδέθηκαν με συλλογικές καταγωγικές φωνές, σε μια συμπυκνωμένη εκδοχή, απόηχο της αθωότητας και της αλήθειας του ασήμαντου- κοινωνικά- προσώπου. Αυτήν περιεργάστηκε και υπερασπίστηκε δυναμικά με το σώμα του στον καθρέφτη του θεάτρου.

Δείτε μέρες και ώρες παραστάσεων απο το Υπηρέτης δύο Αφεντάδων


«Υπηρέτης δύο Αφεντάδων» του Κάρλο Γκολντόνι ΚΘΒΕ

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
Μετάφραση: Ερρίκος Μπελιές
Σκηνοθεσία: Μιχάλης Σιώνας
Σκηνικά-Κοστούμια: Γιάννης Κατρανίτσας
Μουσική: Αλέξανδρος Ιωάννου
Κίνηση: Έντγκεν Λάμε
Κατασκευή μασκών: Μάρθα Φωκά
Βοηθός σκηνογράφου: Ελένη Κανακίδου
Βοηθοί σκηνοθέτη: Σταυρούλα Κουλούρη, Ευτυχία Σπυριδάκη
Φωτογράφιση παραγωγής: Τάσος Θώμογλου
Οργάνωση παραγωγής: Marleen Verschuuren
Ηθοποιοί: Λίλα Βλαχοπούλου (Μπριγκέλλα), Γιώργος Δημητριάδης (Ντοττόρε), Χρήστος Διαμαντούδης (Σερβιτόρος), Θανάσης Δισλής (Σερβιτόρος), Στεφανία Ζώρα (Κλαρίσσα), Γεωργία Κυριαζή (Σερβιτόρος), Ειρήνη Κυριακού (Σμεραλντίνα), Φανή Ξενουδάκη (Σερβιτόρος), Νίκος Ορτετζάτος (Πανταλόνε), Τίμος Παπαδόπουλος (Σίλβιο), Θανάσης Ραφτόπουλος (Τρουφαλντίνο), Τάσος Ροδοβίτης (Καμαριέρης, Σερβιτόρος), Άννα Σωτηρούδη (Μπεατρίτσε), Γιάννης Τσεμπερλίδης (Φλορίντο), Άννη Τσολακίδου (Αχθοφόρος)
Μουσικός επί σκηνής: Αλέξανδρος Ιωάννου.

cityculture.gr /Υπηρέτης δύο αφεντάδων κριτική παράστασης / Άγγελα Μάντζιου